در مراسم گرامی‌داشت از «روز ملی نیروهای امنیتی» مطرح شد: جنـگ ما بـرای صـلح است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 12 حوت 1396 - ۱۱ حوت ۱۳۹۶

از «روز ملی نیروهای امنیتی»، روز پنج‌شنبه، ۱۰ حوت هفتۀ گذشته با برپایی محافل جداگانه در کشور گرامی‌داشت شد.
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در مراسمی که به همین مناسبت در کابل برگزار گردیده بود، گفت، با آنکه از طالبان در خواست پیوستن mandegar-3به پروسۀ صلح را کرده‌ایم، اما در میدان‌های نبرد هم‌چنان می‌جنگیم.
همزمان با این، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در آن نشست گفت که مردم افغانستان خواهان صلح هستند و بر همین مبنا جنگ در این کشور نه برای جنگ، بلکه برای صلح است.
غفلت قابل قبول نیست
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در آن نشست هم‌چنان گفت که صلح، آرزوی مردم افغانستان است و نباید یک دقیقه تعلل در مدیریتِ دفاعی افغانستان صورت گیرد. آقای غنی می‌افزاید که «قاطعانه» و «مصمم» از مردم دفاع می‌کنیم و همیشه آمادۀ رویارویی با هر تهدید هستیم.
محمداشرف غنی با اشاره به این‌که حکومت وحدت ملی با اتکا به پیروزی‌های نیروهای امنیتی در میدان جنگ، از موقف قدرت، طرح صلح را اعلام کرد، می‌گوید: «هم سیاست را می‌بریم و هم جنگ را».
رییس حکومت وحدت ملی از کارکرد و تلاش‌های نیروهای امنیتی در راستای تأمین امنیت کشور قدردانی کرد و گفت که سرانِ حکومت همواره تلاش کرده اند تا از نیروهای امنیتی به شکل «درست» و «کامل» حمایت کنند.
او یکی از دستاوردهای نیروهای امنیتی را «بقای افغانستان» عنوان کرد و خطاب به سربازان کشور گفت: «سه‌ونیم سال پیش بقای افغانستان زیر پرسش قرار داشت، اما شما امروز بقای افغانستان را تأمین کردید؛ امروز بقای افغانستان در شک نیست و این نتیجۀ قربانی‌های نیروهای امنیتی است».
محمداشرف غنی اظهار امیدواری کرد که تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری پیشِرو در دو سال آینده، بزرگترین دستاورد بعدی این نیروها باشد.
آقای غنی در بخشی از سخنانش به «اصلاحاتِ سرتاسری» در نهادهای امنیتی اشاره کرد و گفت که حکومت وحدت ملی یک نیروی دفاعی «مسلکی، قوی و قدرت‌مند» از خود به جا خواهد گذاشت.
در سوی دیگر، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در آن نشست گفت که اکثریت مردم افغانستان خواهان صلح هستند و بر همین مبنا، جنگ در این کشور نه برای جنگ، بلکه برای صلح است.
داکتر عبدالله می‌افزاید که پیام صلح‌خواهی حکومت به معنای کم شدن فعالیت‌ها و آماده‌گی‌های نیروهای امنیتی در میدان جنگ نیست. او خطاب به نیروهای امنیتی می‌گوید: بیداری، هُشیاری و آماده بودن شما در انجام وظیفه، باید دایمی و همیشه‌گی باشد. لحظه‌یی هم نباید به طرف دیگر متوجه شوید.
او می‌افزاید که مردم افغانستان در راستای تأمین امنیت و رسیدن به صلح، راه دشواری در پیش دارند، زیرا به باور او: «کسانی که در جنگ با مردم هستند، تا هنوز به ندای صلح لبیک نگفته اند».
رییس اجرایی حکومت می‌گوید که در میان نیروهای امنیتی، در سطح رهبری و پایین‌تر از آن، هیچ سیاستی نباید به غیر از منافع ملی حاکم باشد.
داکتر عبدالله با بیان این‌که رهبری حکومت وحدت ملی «یک‌پارچه» و «یک‌دست» در حمایت از نیروهای امنیتی قرار دارد و برای پیش‌برد بهتر وظایف آنان هر چه در توان دارد، دریغ نخواهند کرد، گفت: رسیده‌گی به موقع به مشکلات نیروهای امنیتی از سوی دولت، به خوبی انجام خواهد شد تا روحیۀ نیروهای امنیتی را بلند ببرد.
به باور او: «جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده گفت؛ اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان صلح هستند و وظیفۀ مقدس نیروهای امنیتی، تأمین صلح در کشور است. این جنگ به خاطر جنگ نیست و تحمیل شده است».
«جزایر قدرت»، نیروهای امنیتی و شبکه‌های اجتماعی
در عین حال، محمدمعصوم ستانکزی، رییس عمومی امنیت ملی که در آن نشست سخن می‌زد، گفت که افغانستان جایی برای «جزایر قدرت» نیست و «صلاحیت استفاده از قدرت» را تنها سران حکومت افغانستان دارد.
آقای ستانکزی می‌افزاید که استفاده از «قوۀ دولت» تنها در صلاحیت حکومت است و جلو کسانی که دست به استفاده از این نیروهای می‌زنند، گرفته خواهد شد.
رییس امنیت ملی در حالی که از فرد یا گروهی نام نمی‌برد، اما می‌گوید: «کسانی که با اشارۀ کشورهای خارجی در افغانستان کار می‌کنند، باید دست از کارشان بردارند و دست به دستِ هم داده و دولت افغانستان را تقویت کنند».
آقای ستانکزی با بیان این‌که نیروهای امنیتی جنگ را برای رسیدن به صلح انجام می‌دهند، می‌افزاید که نیروهای امنیتی و دفاعی برای رسیدن به حقوق مشروع شهروندان کشور مبارزه می‌کنند.
او در بخشی از سخنانش گفت که بررسی‌های‌شان نشان می‌دهد که تروریستان بیشترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی می‌برند.
آقای ستانکزی می‌افزاید که مبارزه با شبکه‌های تروریستی تنها کار یک نهاد و یک مرجع نیست؛ بلکه این مبارزه باید از خانواده‌ها و با آگاهی‌دهی به آنان آغاز شود.
رییس عمومی امنیت ملی هم‌چنان می‌گوید که آوازه‌های انتقال تروریستان در خاک افغانستان توسط چرخ‌بال‌ها نیز «نادرست» است و کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، در پی خدشه‌دار ساختن ذهنیت مردم هستند و باید «مدرک» ارائه کنند.
در سویی دیگر، طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی می‌گوید که که جنگ بالای کشور افغانستان «تحمیل» شده و دفاع نیروهای امنیتی و دفاعی از افغانستان، «دفاع مقدس» است.
از «روز ملی نیروهای امنیتی» در حالی گرامی‌داشت می‌شود که روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته سران حکومت وحدت ملی در دومین نشست روند کابل در حضور نماینده‌گان بیش از ۲۵ کشور جهان، نقشۀ راه صلح را اعلام کردند.
براساس درخواستِ صلح افغانستان، حکومت وحدت ملی حاضر است بدون «هیچ پیش‌شرطی» با طالبان گفت‌وگو کند و پس از آتش‌بس، طالبان را به عنوان حزب سیاسی بپذیرد.
محمداشرف غنی در نشست کابل گفت که دولت افغانستان متعهد است تا در بارۀ زندانیان طالبان، حذف تحریم‌ها، صدور گذرنامه و روادید برای اعضای طالبان و خانواده‌های‌شان کار کند؛ چیزی که دیروز جمعه، ۱۱ حوت از سوی گروه طالبان رد شد و گفته شد که این طرح یک «توطئه» است و آنان به مبارزۀشان در برابر دولت افغانستان ادامه می‌دهند.
به دنبال نشست پروسۀ کابل، بارنت روبین، یک دیپلومات پیشین امریکایی به طالبان نامۀ سرگشادۀ نوشت و در آن گفت: «نشان دهید که تعهد شما به مذاکرات و استقلال، واقعی است.»
اما گروه طالبان در نامه‌یی عنوانی آقای روبین، افغانستان را «اشغال» شده خوانده و گفته اند: «پیشنهاد شما مبنی بر مذاکرات با حکومت کابل و مشروع دانستن آن، همان راهکار امریکا برای پیروزی در جنگ است».
در این نامه، طالبان درخواست صلح کنفرانس کابل و سایر تلاش‌ها را «یک توطیه» خوانده و نگاشته اند که هدف از این تلاش‌ها «تسلیمی» آن گروه می‌باشد. طالبان در این نامه نگاشته اند که خواهان «مذاکره با ایالات متحده نبوده و نه دست از مقاومت بر می‌دارند و نه [از ادامۀ جنگ] خسته می‌شوند.»
هم‌چنان ایالات متحدۀ امریکا ضمن استقبال از نشست پروسۀ کابل، حمایت واشنگتن را از فراخوان صلح حکومت افغانستان به طالبان اعلام داشته است.
مقام‌های امریکا گفته اند که طالبان «مسوولیت دارند تا دست از اقدامات خشونت‌آمیز خود برداشته و نشان دهند که آنان برای مذاکرات صلح با حکومت منتخب کابل آماده اند.»
گفتنی است که حکومت وحدت ملی سال گذشته، تاریخ ۹ حوت را به عنوان روز ملی نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرد. روز نُهم حوت یک روز تاریخی در افغانستان نیز است؛ در این روز امان‌الله خان، پادشاه وقت افغانستان تاج‌گذاری کرده و اعلام کرده بود که برای به دست آوردن استقلال افغانستان مبارزه خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.