وزارت خارجه خطاب به طالبان: به مبارزات سیاسی رو آورید

- ۱۰ جدی ۱۳۹۱

وزارت خارجۀ افغانستان از طالبان خواسته است که از نبرد مسلحانه دست کشیده و به مبارزات سیاسی رو آورند.
سخنگوی وزارت خارجه از طالبان خواست تا با شرکت در انتخابات‌های پیشرو اعتماد مردم را به دست آورند.
جانان موسی‌زی روز گذشته در کابل به خبرنگاران گفت که طالبان می‌توانند از طریق مبارزۀ سیاسی وارد دولت شوند.
او گفت: «رهبران و گروه طالبان به زودترین فرصت ممکن در قالب یک گروه سیاسی و حزب سیاسی فعالیت‌های خود را در افغانستان آغاز کنند. در انتخابات‌های ملی کشور به شمول انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای ملی، شوراهای ولایتی و سایر انتخابات‌های محلی اشتراک کنند و با به دست‌آوردن اعتماد و رأی مردم افغانستان وارد حکومت و دولت شده و به مردم شان خدمت نمایند.»
آقای موسی‌زی تأکید کرد که مشکل کنونی در افغانستان فقط می‌تواند از راه‌های سیاسی حل گردد و مخالفان مسلح باید روابط‌‌‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع  کرده و قانون اساسی را بپذیرنداین خواست وزارت خارجۀ افغانستان در حالی مطرح می‌گردد که تلاش‌ها در زمینۀ تامین صلح در کشور به سطح ملی و بین‌المللی ادامه دارند.
برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی کوشش می‌کنند با راه‌اندازی نشست‌های صلح در بیرون از افغانستان به معضل این کشور نقطۀ پایان گذاشته شود.
چنانچه یوناما یا دفترهیات معاونت سازمان ملل متحد در نظر دارد نشستی را با حضور نماینده‌گان جناح‌های مختلف افغانستان، در عشق آباد مرکز ترکمنستان برگزار کند.
اما حکومت افغانستان می‌گوید: پس از این، نشست‌های صلح باید در داخل این کشور راه‌اندازی گردند، زیرا حالا تمام امکانات در افغانستان مهیا است.
سخنگوی وزارت خارجه حتی می‌گوید که امنیت نماینده‌های مخالفان مسلح که برای مذاکرات صلح به کشور می‌آیند، نیز تضمین می‌گردد: «امروز در افغانستان این شرایط و زمینه مساعد است که تمام مذاکرات بین‌الافغانی که در خصوص تلاش‌های صلح راه‌اندازی می‌گردند، در داخل افغانستان انجام شوند. حتی اگر طالبان یا سایر مخالفان مسلح می‌خواهند نماینده‌های شان را در این نشست‌های بین‌الافغانی بفرستند، دولت افغانستان امنیت و مصونیت آنان را کاملاً ضمانت می‌‎کند.»
گروه طالبان تا اکنون در رابطه به خواست تازۀ حکومت افغانستان تبصره‌یی نکرده است.
اما به تازه‌گی روزنامۀ لاس‌انجلس تایمز نوشته که اخیراً این گروه سیاست‌های نرم تری را اختیار نموده است.
به اساس گزارش‌ها، طالبان در نشست پاریس گفته اند که خواهان انحصار قدرت نیستند.
گفته شده در این نشست گروه طالبان نیز وعده نموده که حقوق اقلیت‌ها و زنان را که هنگام فرمان روایی یازده سال قبل این گروه محروم ساخته شده بودند، رعایت خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.