احمدولی مسعود: مشارکت و همدیگرپذیری تنها راه‌حل است/ استاد محقق: مناطق مرکزی از حصار بیرون شوند

گزارشگر:شنبه 19 حوت 1396 - ۱۸ حوت ۱۳۹۶

ماندگار: از بیست‌وسومین سال روز شهادتِ عبدالعلی مزاری، رهبر سابقِ حزب وحدت اسلامی افغانستان در کابل با حضور داشتِ بزرگان جهاد، مقام‌های برحال و پیشین حکومتی و هزارن تن از باشنده‌گان کابل یادبود شد.
mandegar-3احمدولی مسعود در این مراسم گفت که سران حکومت باید مشارکتِ ملی را جاگزینِ انحصارگرایی و هم‌دیگرپذیری را جاگزینِ تعصب و تبعیضِ سیستماتیک کنند.
همزمان با این، محمد محقق می‌گوید که سران حکومت وحدت ملی باید به وعده‌های دوران کارزارهای ریاست جمهوری شان عملی کنند.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در این مراسم گفت که آنچه در امر گرامی‌داشت از شهدا مهم است، بازتابِ آرا و افکار آنان در امر مردم‌داری و حکومت‌داری و درس و عبرت گرفتن از کارنامه‌های آنان است.
آقای مسعود می‌گوید که مشارکت و هم‌دیگرپذیری، یگانه راه‌حل بیرون‌رفت از نابسامانی‌های جاری در کشور است. رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود به این باور است که در کنار گروه‌های تروریستی، «قطب‌بندی‌های قومی»، «تعصب»، «تفرقه‌افگنی» و «تبعیضِ سیستماتیک»، سرسخت‌ترین دشمن مردم افغانستان است.
او می‌گوید که «تبعیضِ سیستماتیک» در برابر بخشی از مردم افغانستان به هدفِ خاصی صورت می‌گیرد که دوام آن به «خیر و فلاح مملکت و حتا دست‌اندرکاران این توطیه» نخواهد بود.
آقای مسعود با اشاره به این‌که «مشارکت» و «هم‌دیگرپذیری»، فرمول‌های زیبایی برای حل مشکلاتِ تبعیض و تعصب است، اظهار داشت: «یادمان باشد که روزی طالبان فرو خواهند پاشید و داعشیان شکست خواهند خورد، اما چیزی که بسیار خطرناک و وحشتناک است، عصبیت‌های قومی و تفرقۀ مذهبی و زبانی است که باید پیش از پیش جلوش گرفته شود».
به گفتۀ احمدولی مسعود، نیاز است تا به جای انحصارگرایی و تمامیت‌خواهی، مشارکت و به جای تعصب و تبعیض، هم‌دیگرپذیری به میان بیاید. او تأکید دارد که مردم با هم مشکل ندارد، مشکل در رأس و در میان نخبه‌گان است که نیاز به حل شدن دارد.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود می‌گوید که نخبه‌گان پیش از آنکه کشورهای دنیا را برای آوردنِ صلح در افغانستان فرابخوانند، ابتدا باید خودشان با مردم صلح کنند.
آقای مسعود به این باور است که سران حکومت باید نخست صلح را در چارچوب دولت به وجود بیاورند و بعد از «موضع قدرت» وارد گفت‌وگوها و مذاکرات صلح شوند.
او می‌افزاید که اقوام با هم هم‌سرنوشت اند و همان‌گونه که در دوران جهاد و مقاومت وفاق داشتند، نیاز دیده می‌شود که این وفاق امروز هم به وجود بیاید و قانون‌مند و روش‌مند شود.
احمدولی مسعود بیان داشت که مشارکت ملی به معنای تضمینِ مطالبات و آرمان‌های مردم است، نه به معنای گلچینِ سلیقه‌یی افراد در داخل نظام. آقای مسعود تأکید دارد مسیرِ در حرکتِ حکومت و نظام در افغانستان، نامعلوم و تاریک است.
در سوی دیگر، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی در این مراسم ضمن اشاره به کارکردهای شهید مزاری گفت که رهبری حکومت وحدت ملی باید وعده‌های انتخاباتی‌شان مبنی بر بیرون کردن هزاره‌جات از حصار طبیعی را عملی کنند.
آقای محقق گفت که پس از قتل عام هزاره‌ها در ۱۲۰ سال پیش در زمان عبدالرحمن، مردم مناطق مرکزی در یک حصار و زندان طبیعی قرار داده شده و در محرومیت تاریخی قرار گرفتند و بیرون شدن از این حصار طبیعی و دست‌یابی به بازارهای داخلی و خارجی از خواسته‌های دیرینۀ مردم مناطق مرکزی محسوب می‌شود.
او افزود که حکومت که متشکل از دو تیم انتخاباتی بوده و به مردم مناطق مرکزی وعدۀ شکستن این حصار طبیعی را داده بود، باید در راستای تحقق این آرمان اقدامات جدی را روی دست بگیرد.
آقای محقق وصل شدن سرک حلقه‌یی هرات به مزار، بامیان به غور و درۀ صوف به بامیان را از عمده‌ترین اقداماتی خواند که در خارج ساختن هزاره‌جات از حصار طبیعی نقش اساسی داشته و دسترسی مردم این مناطق را به بازارهای داخلی و خارجی تضمین می‌کند.
او همچنان تعدیل واحدهای اداری را در هزاره‌جات از دیگر خواستۀ جدی مردم دانسته بیان داشت، ارتقای سه ولسوالی جاغوری، دایزنگی و بهسود به ولایت و ایجاد چندین ولسوالی دیگر در مناطق مختلف پُر جمعیت هزاره ‌‌نیاز دیرینه مردم است و در این راه باید گام‌های اساسی برداشته شود.
معاون ریاست اجرایی در همین رابطه «برنامۀ جامع امنیتی اداری» هزاره‌جات که توسط خودش و معاون ریاست جمهوری تهیه شده و امنیت هزاره‌جات و سایر مناطق را تضمین می‌کند، یادآوری کرده از رهبری حکومت خواست که برای تطبیق این برنامه اقداماتی را روی دست بگیرد.
محمد محقق تطبیق این برنامه که تشکیل تعداد ۱۵ ولسوالی جدید تشکیل، استقرار دو تا سه هزار نیروی پولیس و جابه‌جایی یک لوا وهشت کندک نظامی در بخش‌های مختلف مناطق مرکزی را شامل می‌شود، اقدامی خواند که در بهبود وضعیت اداری و امنیتی هزاره‌جات موثر واقع خواهد شد.
آقای محقق در پاره‌یی از سخنانش به موضوع بروز تنش‌ها میان اهالی دو روستا از دو قوم مختلف در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی اشاره کرده، گفت که یک طرف این اختلافات از پشتوانۀ قوی نظامی برخوردار است و بی‌تفاوتی نسبت به آن، عواقب زیان‌باری چون متواری شدن مردم را در پی می‌تواند داشته باشد و لازم است که یک نیروی حایل در این منطقه جابه‌جا شده و از آسیب دیدن مردم جلوگیری کند.
آقای محقق تشدید این اختلاف‌ها را در صورت بی‌توجهی با آن، زمینه‌سازی بحران خوانده و از حکومت خواست که برای حل این معضل جدا وارد عمل شود.
او در این باره تأکید کرد که رهبری حکومت برای پیشگیری و جلوگیری از اختلافات و تنش‌ها باید اقدامات جدی روی دست بگیرد.
معاون دوم ریاست اجرایی در ادامه مسألۀ صلح با طالبان با طرح جدید که حکومت به این گروه پیشکش کرده را شجاعانه و امیدوار کننده خوانده از گروه طالبان خواست که به درخواست حکومت پاسخ مثبت گفته و مثل سایر جریان‌های سیاسی در یک فضای صلح‌آمیز آرمان‌های‌شان را مطرح کرده و به رقابت سیاسی بپردازند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که از یک هفته به این‌سو پس از حمله افراد مسلح ناشناس بر اهالی روستای شیرآباد ولایت غزنی، روستاییانِ این منطقه دست به اعتراض زده و برای چهار روز شاهراه کابل-قندهار را به روی ترافیک بستند.
این معترضان مدعی اند که اهالی قریۀ نیخته که از دیری به این‌سو با آنان روی مسألۀ آب اختلاف دارند، در حمله به این روستا، دو نفر آنان را کشته و سه تن را زخمی و دو تن را با خود برده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.