احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





کریم خلیلی: دروازه‌های صلح به روی داعش بسته است

گزارشگر:یک شنبه 20 حوت 1396 - ۱۹ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در سفرش به هرات، از طالبان خواست که به صلح روی بیاورند و به جنگ خانمانسوز پایان دهند.
این گفته‌ها در مراسمی که در مصلای منطقه جبرئیل هرات و به مناسبت بیست و سومین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری برگزار شده بود، مطرح شد.
آقای خلیلی در سخنرانی‌اش گفت: «ما با طالبان می‌خواهیم صلح کنیم تا جنگ در افغانستان پایان بیابد و این گروه هم اگر واقعا به فکر منافع کشور و مردم است، باید رویه صلح را انتخاب کند.»
به بیان او، چالش‌های زیادی در افغانستان وجود دارد که تنها با صلح و گنار گذاشتن سلاح می‌تواند حل بشود.
رییس شورای عالی صلح افغانستان در کنار این تصریح کرد: «وقتی ما می‌گوییم صلح، یعنی با طالبان روی این مسئله حرف می‌زنیم اما گروه داعش باید بداند که این دریچه برای او باز نیست.»
آقای خلیلی تاکید کرد کارهای زیادی در این اواخر انجام شده تا افغانستان از طریق مذاکرات صلح به آرامشی سراسری برسد.
وی همچنین به خصوصیات شهید مزاری پرداخت و گفت که این رهبر بزرگ جهاد و مقاومت، تمام تلاش خود را در جهت نهادینه کردن عدالت و حقوق مردم انجام داد.
به گفته او، اینکه ۲۳ سال از شهادت عبدالعلی مزاری می‌گذرد و هنوز هم یاد و خاطره این شخصیت از ذهن‌ها نرفته است، نشانگر افکار و اندیشه‌های راستین او بوده است.
خلیلی اشاره کرد: «با اینکه به حق و حقوق طرفداران و پیروان مزاری نسبتا رسیدگی می‌شود اما هنوز هم راه دوری تا عدالت باقی مانده است.»
گفتنی است که هفته پیش هم به مناسبت گرامی داشت از سالروز شهادت استاد مزاری، محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت افغانستان به هرات سفر کرده بود و در همین مصلای جبرئیل به سخنرانی پرداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.