وزیر دفاع امریکا: به دنبال پیروزی نظامی نیستیم

گزارشگر:چهار شنبه 23 حوت 1396 - ۲۲ حوت ۱۳۹۶

وزیر دفاع امریکا در آغاز سفر غیرمنتظره‌اش به افغانستان اعلام کرد: امریکا نشانه‌هایی مبنی بر تمایل اعضای طالبان برای برگزاری مذاکرات صلح بعد از ۱۶ سال جنگ و درگیری دریافت کرده است.
mandegar-3به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع امریکا پیش از به زمین نشستن هواپیمایش در کابل در جمع خبرنگاران گفت: تمایلاتی را از طرف طالبان دریافت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: برخی از اعضای طالبان تمایل خود را برای مذاکرات اعلام کرده‌اند.
ماتیس گفت که به اعتقاد وی پیروزی در افغانستان هنوز امکان‌پذیر است نه فقط الزاما در میدان نبرد بلکه در تسهیل روند آشتی طالبان با دولت افغانستان.
سفر ماتیس به کابل به دلایل امنیتی تا زمان ورود وزیر دفاع امریکا به پایگاه نظامی ائتلاف تحت امر امریکا در افغانستان افشا نشد.
ماتیس گفت: ما به دنبال پیروزی در افغانستان هستیم نه پیروزی نظامی، این پیروزی در آشتی سیاسی با طالبان خواهد بود. وی این اقدامات را تلاشی برای پاسخ به کسانی دانست که از ۱۶ سال جنگ خسته شده‌اند.
وی پیروزی در افغانستان را آشتی سیاسی میان طالبان و دولت افغانستان و توانمندی ارتش افغانستان در حفظ امنیت کشور دانست و گفت: افغانستان در این مرحله دیگر پناهگاهی برای انجام حملات بین‌المللی نظیر سوء استفاده القاعده از این کشور به عنوان سکوی پرتابی برای حملات ۱۱ سپتمبر نخواهد شد.
در این حال، ماتیس با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نیز بحث و تبادل نظر کرده است.
ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‎یی گفته است که رییس جمهور غنی، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا را بعد از ظهر روز سه شنبه به حضور پذیرفت. هر دو جانب در رابطه به پروسه صلح با طالبان، گفت‌وگو با دولت با پاکستان، مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه، مبارزه با مواد مخدر و تامین امنیت انتخابات صحبت کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.