جنرال کمبل: باید سال‌ها در افغانستان بمانیم

گزارشگر:سه شنبه 20 دلو 1394 - ۱۹ دلو ۱۳۹۴

فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان تلاش دارد سیاستمداران واشنگتن را قانع کند که جنگ علیه طالبان و داعش در افغانستان تا پیروزی فاصله بسیار دارد و نیروهای امریکایی سال‌های دیگری باید در این کشور حضور داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری راشاتودی، جنرال جان کمبل، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان که از سال ۲۰۱۴ رهبری این نیروها را بر عهده دارد در این mandegar-3باره گفت: ما نباید این مساله را بپوشانیم. من معتقدم که برای سال‌های آتی باید به حضور خود در افغانستان ادامه دهیم.
کمبل که به زودی از سمتش به عنوان فرمانده نیروی امریکایی در افغانستان بازنشسته می‌شود، علاوه بر سخنرانی اخیر خود خطاب به کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نماینده‌گان بارها در مصاحبه‌هایش هشدار داده است «خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کل ماموریت امریکا در این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد و به طالبان اجازه می‌دهد تا زمان خروج ما صبر کند و بعد دست به عملیات بزند». باراک اوباما، رییس‌ جمهور امریکا پیش از این برنامه داشت تا تقریباً تمامی نیروهای امریکایی را تا پایان دوره خود در جنوری ۲۰۱۷ از این کشور خارج کند اما کاخ سفید اخیراً تنها از کاهش نیروها از ۹۸۰۰ به ۵۵۰۰ تن سخن می‌گوید.
کمبل طی اظهاراتش خطاب به کنگره نیز گفته بود: افغانستان در یک نقطه بازگشت‌پذیر قرار دارد و به سطحی از امنیت و ثبات نرسیده که کاهش
حمایت و پشتیبانی ما بر آن تاثیر نگذارد. می‌توان گفت سال ۲۰۱۶ از نظر امنیتی در قیاس با سال ۲۰۱۵ نه‌تنها بهتر نبوده بلکه به نحوی بدتر هم بوده است.
برخی ادعا می‌کنند شورشیان طالبان بیش از ۳۰ درصد این کشور کوهستانی را تحت کنترل خود دارند اما فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان تاکید می‌کند که این گروه افراط‌گرا تنها کنترل ۲ درصد مناطق را در دست دارد و به چهار درصد مناطق دیگر نفوذ کرده است.
کمبل می‌گوید، فعالیت‌های طالبان تحت تأثیر رقابت با رقبای خود از جمله داعش و القاعده قرار گرفته است. با این حال حوزه فعالیت و نفوذ این گروه همچنان مشخص نیست.
نیروهای بین‌المللی متشکل از ناتو، گروهی را مسوول آموزش و سازماندهی ارتش افغانستان کرده‌اند. کمبل می‌گوید، سال گذشته عملکرد این گروه نامتوازن بود اما غیر قابل پیش‌بینی نبود و وی این فرآیند را به ساخت یک هواپیما در حال پرواز تشبیه کرده است.
در این میان می‌توان گفت، پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی به پاشنه آشیل نیروهای ضدطالبان تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر امریکا بیش از ۱۵۰ هلی‌کوپتر را به نیروهای افغانستان اختصاص داده بود. در حالی که اکنون تعداد نیروهای هوایی محلی به سه هلی‌کوپتری هندی محدود شده است.
کمبل در توضیح این مسأله می‌گوید: یکی از مسائلی که نیروهای افغان هر روز درخواست می‌کنند، پشتیبانی هوایی است اما آموزش خلبانان افغان و تجهیز نیروی هوایی این کشور همان‌طور که همه ما می‌دانیم سال‌ها و سال‌ها زمان می‌برد. ما باید متوجه باشیم که اگر اکنون یک نفر را برای آموزش به عضویت بگیریم طی دو یا سه سال آینده به یک خلبان تبدیل نخواهد شد.
این مقام ارشد پنتاگون ادامه می‌دهد: نیروهای محلی به پشتیبانی هوایی، اطلاعاتی و لجستیکی نیاز دارند. این نیروها طی سه تا پنج سال آینده به آمادگی لازم نمی‌رسند و نیروهای امریکایی برای مدت طولانی‌تری باید در این کشور بمانند.
در همین حال علی‌اکبر قاسمی، یکی از فرماندهان سابق ارتش افغانستان و نماینده فعلی مجلس این کشور در این باره گفت: امریکا متعهد شده طی ۱۵ سال ارتشی کارآمد در افغانستان ایجاد کند، چرا ما باید باور کنیم که به صورت ناگهانی آنها اکنون می‌توانند تمام این کار را انجام دهند؟
این سیاستمدار ادامه می‌دهد: تمامی قدرت‌های خارجی در افغانستان دستورالعمل خود را دنبال کرده و هیچ‌کدام به دنبال منافع افغانستان نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.