طالبان دیگر دفتر رسمی خارجی نخواهند داشت

- ۰۱ میزان ۱۳۹۲

از زمان بسته شدن دفتر طالبان در دوحه در اوایل سال جاری میلادی تلاش‌ها برای انتقال دفتر طالبان به کشوری دیگر با بن بست روبرو شده و به این ترتیب گمان نمی‌رود که طالبان دفتر رسمی دیگری در خارج از افغانستان افتتاح کند.
به نوشته روزنامه اکسپرس تریبیون، یک مقام پاکستانی آشنا به تحولات جاری گفت، باور آن می‌رود بازیگران عمده؛ پاکستان، افغانستان و امریکا به نهایی سازی یک توافق جدید که به موجب آن طالبان هیچ دفتر رسمی در هیچ کشوری نداشته باشد، بسیار نزدیک شده‌اند.
دفتر دوحه روز ۱۸ جون به عنوان نخستین اقدام در رسیدن به یک معاهده صلح احتمالی پس از ۱۲ سال جنگ افتتاح شد. این دفتر پس از اینکه دولت افغانستان نسبت به برافراشته شدن پرچم امارت اسلامی افغانستان شدیداً اعتراض کرد به اجبار تعطیل شد.
این مقام پاکستانی اعلام کرد: طبق طرح جدید مذاکرات احتمالاً در عربستان صورت می‌گیرد، اما به طالبان افغانستان هیچ دفتر رسمی‌ داده نخواهد شد.
پاکستان به مکان مذاکرات یا دیگر تشریفات اهمیت زیادی نمی‌دهد، اما هر تلاشی انجام می‌دهد تا فرآیند آشتی بازگردانده شود.
این مقام رسمی عنوان کرد: ما هستیم و همه کمک‌های احتمالی به فرآیند صلح افغانستان را گسترش می‌دهیم؛ اما ما نباید به گونه‌یی در فرآیند واقع شویم که برای هر ناکامی مسوول باشیم.
منابع دیپلماتیک گفته‌اند، ملا عبدالغنی برادر، معاون پیشین ملا عمر که به تازگی آزاد شده، می‌تواند نقشی حیاتی در آوردن هر دو طرف شورشی به پای میز مذاکره داشته باشد. اگر چه مکان ملا برادر مخفی نگاه داشته شده است، ‌اما انتظار می‌رود وی به عربستان منتقل شود تا در گفتگوهای احتمالی با آمریکا و دولت افغانستان شرکت کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.