امریکا چه می‌خواهد؟ برقراری صلح از طریق اعمال قدرت و یا گفت‌وگو؟

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 26 حوت 1396 - ۲۵ حوت ۱۳۹۶

با بیشتر شدن فشارهای جهانی بر پاکستان و حمله بر مواضع گروه‌های تروریستی، هر روز گپ‌وگفت‌های تازه‌یی از چگونه‌گی ادامۀ این فشارها بیرون داده می‌شود. مسوولان امریکایی گاهی از ادامۀ جنگ صحبت می‌کنند و گزینۀ نظامی را بهترین روش برای پیروزی در طولانی‌ترین جنگ این کشور در mandegar-3افغاستان می‌شمارند و گاهی هم گزینه‌های سیاسی و گفت‌وگوهای صلح با گروه‌های تروریستی را از اولویت‌ها می‌شمارند.
در ادامۀ این داستان‌ها، دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا که به تازه‌گی از پایگاه تفنگ‌داران دریایی آن کشور در شهر «سن‌دیگو» دیدارد کرده، گفته است که دولتش به برقراری صلح از طریق اعمال قدرت متعهد است.
آقای ترامپ می‌گوید که فرماندهان امریکایی در افغانستان از اختیارات لازم برخوردارند تا از تمام ظرفیت‌های نظامی برای پیروزی در جنگ با طالبان استفاده کنند.
این در حالی است که جنرال جیمزماتیس، وزیر دفاع امریکا در سفر اخیرش به کابل گفته بود که امریکا از طریق سیاسی برای پیروزی در جنگ افغانستان تلاش می‌کند.
از سوی دیگر، رکس تیلرسون، وزیر پیشین خارجۀ امریکا نیز پس از برکناریش از سمت وزارت خارجۀ امریکا در نشست خبری از افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان حمایت کرده است. افزایش این نیروها پس از اعلام راهبرد جدید امریکا و از بهر نابودی لانه‌های تروریستان مطرح شد.
هم‌زمان بااین، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید که حملات اخیر شکاف و خلای بزرگ امنیتی را ایجاد کرده است. به گفتۀ او، کابل تأثیرات استراتژیک داشته و از اهمیت زیادی در مأموریت ما برخوردار است.
جان نیکلسون می‌گوید که نفوس کابل در حال حاضر به بیش از ۵ میلیون نفر می‌رسد؛ در حالی که در ۲۰۰۱ این رقم ۵۰۰ هزار نفر بود. به گفتۀ این جنرال امریکایی، این هرج و مرج ناشی از تراکم گستردۀ نفوس «تأمین امنیت را دشوار ساخته است.»
فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان تأکید کرد که شاهد «تغییر تاکتیک و رقم مشابه حملات (گروه‌های مخالف مسلح افغانستان) با وسایل کشنده‌تر و انفجارات بمب‌گذاری کورکورانه» خواهند بود که بیشتر قربانی آن حملات را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند.
ینس استولتنبرگ، دبیر کُل ناتو، نیز گفته است که ایتلاف ناتو شمار مأموران غیر نظامی خود در افغانستان را تا ۱۸ هزار نفر افزایش می‌دهد. استولتنبرگ در دیدار با خبرنگاران گفت: ما تصمیم گرفتیم تا شمار مأموران آموزشی و مشاوران ما را در افغانستان افزایش دهیم.
استولتنبرگ همچنان از طالبان خواست تا به دعوت مقامات افغانستان برای مذاکره برای پایان دادن به درگیری مسلحانه در کشور پاسخ دهند.
مأموریت «پشتیبانی قاطع ناتو» از ماه جنوری ۲۰۱۵ در افغانستان فعالیت دارد. براساس توافق‌نامۀ دوجانبه بین ناتو و افغانستان، حدود ۱۲ هزار نظامی ناتو در افغانستان موجود است و وظایف آنان شامل آموزش و مشاورۀ نیروهای نظامی افغانستان می‌باشد.
در کنار این گفته‌ها، قرار است یک گروه از مشاوران امریکایی در مشارکت با برخی از نیروهای امنیتی افغانستان، امنیت کابل را تأمین کنند. نیروهای کماندو با استفاده از معلومات استخباراتی حملاتی را در سراسر شهر کابل انجام دهند، موردی که به گفتۀ جان نیکلسون: از پیش ادامه داشته است.
این گفته‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حالی مطرح می‌شوند که مسوولان حکومت وحدت ملی در دیدار با وزیر دفاع امریکا گفته بودند، راهبرد این کشور در آسیای جنوبی و افغانستان فرصتی ایجاد کرده تا بر پروسۀ صلح تمرکز بیشتر صورت گیرد.
از سویی هم، خواست پیوستۀ شهروندان افغانستان از نهادهای امنیتی و کشورهای حامی حکومت این است تا از هر طریق ممکن برای پایان جنگ فکر کنند و بار دیگر سرنوشتِ دست‌آوردهای نزدیک به دو دهۀ پسین را با خطر نابودی روبه‌رو نسازند.
دولت افغانستان نیز ضمن پیشکش کردن طرح ادامۀ گفت‌وگو با گروه طالبان که با اما و اگرهای فراوانی نیز مواجه است، می‌گوید که اگر طالبان به روند صلح تمکین نکنند، در میدان‌های نبرد نابود خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.