سرپرست وزارت معارف: معـارف را غیـرسیاسی و کادرمحـور می‌سـازم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 6 حمل 1397 - ۰۵ حمل ۱۳۹۷

دکتر میرویس بلخی، نامزد وزیر معارف دیروز به عنوان سرپرست به کارمندان این وزارت معرفی شد.
آقای بلخی در محفلی که به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت که امسال معارف غیرسیاسی و کدرمحور خواهد بود و او اصلاحات گسترده‌یی را در mandegar-3نظر دارد و طرح ابتدایی آن را به رهبران حکومت وحدت ملی فرستاده و مورد حمایت قرار گرفته است.
هم‌چنان، معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی در این محفل گفت: دست‌آورد حکومت افغانستان پس از حکومت طالبان، در بخش آموزش و پرورش درشت است و ارقام دست‌آوردها در این بخش، امیدوار کننده است.
حل معقول و منطقی اختلافات
محفل معرفی سرپرست وزارت معارف به دور از گپ و گفت‌های سیاسی نبود. سرور دانش معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی در محفل معرفی سرپرست وزارت معارف با اشاره به اختلافات به میان آمده میان ارگ و بلخ گفت: با شروع سال جدید خوشبختانه این مشکلات به صورت «معقول» و «منطقی» حل شد.
آقای دانش از مشکلات میان ادارۀ پیشین بلخ و ارگ به عنوان «اختلاف» دیدگاه یاد کرده و گفت که این اختلاف سبب نگرانی‌ها میان شهروندان و مسوولان حکومت شده بود.
معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی همچنان گفت که چند صدایی بودن جامعه افغانستان را که به گفتۀ او در آن خواسته‌ها و مطالبات گوناگون از نشانی‌های مخلتف مطرح می‌گردد یک نقطۀ مثبت است. به گفتۀ آقای دانش، چنین وضعیت به شرط مثبت و سازنده است که صداهای مختلف سرانجام منتهی به تفاهم و دیگرپذیری گردد در غیر آن، سبب تفرقه، نفاق و خشونت می‌گردد.
معاون دوم ریاست‌جمهوری با ستایش از فعالیت‌های والی پیشین بلخ، بازسازی و توسعه در این ولایت را «تجربۀ موفق کارنامۀ» آقای نور بیان داشت.
گفتنی است که پس از پخش خبر برکنار عطامحمد نور از سمت ولایت بلخ، او این تصمیم را نپذیرفت و دامنۀ اختلافات او با ارگ سه ماه دوام پیدا کرد، اما با شروع نوروز والی و فرمانده جدید بلخ معرفی شد و آقای نور اعلام کرد که پس از پذیرفته شدن خواست‌هایش از این سمت کنار رفته است.
مادر بدبختی‌ها
معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی در بخش دیگری از سخنانش و با اشاره به شروع سال جدید آموزشی گفت: حکومت افغانستان سال جدید را سال حمایت از معارف نام‌گزاری کرده است گفت که حمایت مردم از معارف و توجه دولت به این بخش سرانجام صلح، ثبات، پیشرفت و ترقی را به همراه خواهد داشت.
به گفتۀ آقای دانش: عقب‌مانده‌گی فرهنگی، علمی و پدیدۀ شوم بی‌سوادی بحران خاموش و مادر همۀ بدبختی‌ها و رنج‌ها به شمار می‌رود. امروز اگر در جنگ و ناامنی به‌سر می‌بریم و یا فقر و بیکاری در کشور ما حاکم است و دارای منارعات قومی، سمتی و زبانی هستیم، همه عامل جهل و بیسوادی است و نیاز تا در برابر آن مبارزۀ بی امان داشته باشیم.
معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی گفت: دست‌آورد حکومت افغانستان پس از حکومت طالبان، در بخش آموزش و پرورش درشت است و ارقام دست‌آوردها در این بخش، امیدوار کننده است.
آقای دانش در ادامۀ سخنانش یادآور شد: در کنار وجود فساد و تخطی از قانون، ناامنی مشکل اصلی معارف در افغانستان است و همین باعث شده تا شمار زیادی از کودکان در تاریک قرار داشته باشند.
در این حال، دکتر میرویس بلخی، سرپرست و نامزد وزیر وزارت معارف می‌گوید که اگر معارف افغانستان کارهایش را درست انجام بدهد و راست کار کند، همه بخش‌های اداری، کاری و توسعه‌یی کشور درست خواهد بود.
به گفتۀ آقای بلخی: «بزرگترین بحران امروز افغانستان معارف است و مطالعات من نشان می‌دهد که اگر در حوزۀ معارف کار جدی صورت نگیرد، بحران دهۀ بعدی و بزرگترین بحران افغانستان معارف خواهد بود».
سرپرست وزارت معارف در ادامۀ سخنانش خاطر نشان کرد: بهتر امروز معارف پویا و کارا تربیت و تقدیم کنیم تا فردا از این بحران احتمالی جلوگیری شود.
آقای بلخی با بیان این که معارف تنها آدرسی است که نیروی بشری و شهروند مسوول، پویا و کارمحور پیشکش می‌کند، گفت: «تمام برنامه‌هایم را در محور ساختن معارف پویا به خرج می‌دهم».
سرپرست وزارت معارف با اشاره به نام‌گزاری سال ۱۳۹۷ خورشیدی به‌نام «سالِ حمایت از معارف»، گفت: «امسال معارف غیرسیاسی و کدرمحور خواهد بود و باور دارم که همه رهبران و نخبه‌گان سیاسی افغانستان با این ذهنیت که تختۀ معارف سیاست آموز باشید نه سیاست بازی، اجماع نظر دارند».
آقای بلخی می‌گوید که اصلاحات گسترده‌یی را در نظر دارد و طرح ابتدایی آن را به رهبران حکومت وحدت ملی فرستاده و مورد حمایت قرار گرفته است.
وزارت معارف افغانستان با داشتن ۲۶۲ هزار کارمند، بزرگ‌ترین ساختار تشکیلاتی و ۶۸ درصد کُل کارمندان غیرنظامی دولت را در اختیار داشت که در ماه‌های اخیر بخش‌های از این وزارت با وزارت تحصیلات عالی مدغم شده است.
در حال حاضر حدود ۹ میلیون شاگرد، ۲۰۰ هزار معلم، ۱۷ هزار مکتب متعلق به این وزارت است و هنوز حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در افغانستان از آموزش محروم اند.
گفتنی است که در روزهای پسین و پس از پایان اختلافات بلخ و ارگ نجیب آقا فهیم به عنوان نامزد وزیر وزارت مبارزه با حوادث و دکتر میرویس بلخی به عنوان نامزد وزیر وزارت معارف معرفی شدند.
قرار است تا روزهای بعدی این نامزد وزیران برای گرفتن رأی اعتماد و تشریح برنامه‌های‌شان به مجلس نماینده‌گان معرفی شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.