تاجیکستان: هیچ گاهی طالبان را به رسمیت نشناخته‌ایم

گزارشگر:چهار شنبه 8 حمل 1397 - ۰۷ حمل ۱۳۹۷

mandegar-3وزارت خارجه تاجیکستان با صدور بیانیه‌ای ادعای یک جنرال امریکایی را مبنی بر این که روسیه با استفاده از قلمرو تاجیکستان به طالبان در افغانستان سلاح می‌دهد، تکذیب کرده است.
این وزارتخانه شب ۶ حمل (۲۶ مارچ) در بیانیه کوتاهی نوشت: «اظهارات بی‌اساس فرمانده قوه‌های مسلح ایالات متحده امریکا در افغانستان ژنرال جان نیکلسون در مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی (۲۳ مارچ ۲۰۱۸) که گویا از طریق سرحد تاجیکستان به طالبان سلاح تامین می‌گردد، باعث تاسف است.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «تاجیکستان هیچگاه مشروعیت ‹جنبش طالبان ‹ را قبول نکرده است و با جانبداری از جستجوی راههای حل مسالمت‌آمیز نزاع در افغانستان هرگز قلمرو خود را برای اجرای چنین عمل‌ها که خلاف روش‌های بنیادی سیاست و موقع اصولی کشور در مسئله‌های صلح و امنیت است، در اختیار کشورهای دیگر نگذاشته است.»
اخیرا جان نیکولسون، فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته بود که روسیه از طالبان حمایت و حتی برایشان سلاح فراهم می‌کند و این سلاح‌ها از مرز تاجیکستان به افغانستان قاچاق شده است.
وی گفته بود: «رهبران افغانستان برای سرفرماندهی ما سلاح‌هایی را آوردند و به ما دادند و گفتند این سلاح‌ها را روس‌ها به طالبان داده‌اند. ما می‌دانیم که روسیه دخالت دارد. روس‌ها رزمایش‌هایی در مرز تاجیکستان تحت عنوان تمرین ضد تروریستی انجام داده اند. اما ما این رویه روس‌ها را قبلا هم دیده‌ایم، آنها مقادیر عظیمی سلاح با خود می‌آورند و وقتی می‌روند مقادیری از آن را باقی می‌گذارند.»
جنرال نیکولسون گفت نمی‌تواند درباره میزان سلاح‌هایی که به دست طالبان رسیده اظهار نظر کند اما مقامات ارشد پلیس افغانستان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که این تجهیزات شامل دوربین‌های دید در شب، مسلسل‌های نیمه سنگین و سنگین و سلاح‌های کوچک بوده است.
منابع افغان می‌گویند طالبان ممکن است این سلاح‌ها را علیه نیروهای افغان و مستشاران ناتو به کار گرفته باشند.
اخیرا جان بس، سفیر آمریکا در کابل هم گفت که ایران از طریق سپاه پاسداران برای گروه طالبان در افغانستان پشتیبانی لجستیکی فراهم می‌کند.
آقای بس در گفت‌وگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی در کابل، گفت که نشانه‌های دیده می‌شود که دولت ایران در سطوح مختلف از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند و هشدار داد این جنگ می‌تواند مرزهای شرقی ایران را ناامن بسازد.
تاجیکستان با افغانستان بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. در بخشهایی از این مرز همواره درگیری‌هایی میان مرزبانان تاجیک و گروه‌های قاچاق‌بر افغان اتفاق می‌افتد. تا سال ۲۰۰۵ نیروهای روسیه از مرز تاجیکستان با افغانستان مراقبت می‌کردند، اما حالا نیروهای مرزبانی تاجیکستان مراقبت کامل مرز را به عهده دارند.
روسیه در تاجیکستان یک پایگاه نظامی با بیش از هفت هزار نیرو دارد. طی سالهای اخیر فعالیت این پایگاه به بهانه افزایش حضور گروه‌های شورشی از جمله داعش در مناطق شمالی افغانستان تقویت شده است.
روسیه همچنین تجهیزات زیاد نظامی، مانند پهپاد و جنگنده ها، به پایگاه نظامی‌اش در تاجیکستان انتقال داده و رزمایش‌هایی، هم به طور مشترک با کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و هم به طور جداگانه در پایگاه نظامی خود برگزار کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.