احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





نشست تاشکند برگزار شد/ «بدون توافق داخلی، به صلح دست نمی‌آبیم»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/چهار شنبه 8 حمل 1397 - ۰۷ حمل ۱۳۹۷

تاشکند پایتخت ازبکستان دیروز سه‌شنبه (۷ حوت) میزبان نشست صلح با نماینده‌های ۲۳کشورجهان و نهادهای بین‌المللی در رابطه به روند صلح افغانستان بود.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی که در این نشست سخن می‌زد، خواهان حمایت از گفت‌وگو‌های صلح به مالکیت مردم افغانستان شد.
آقای غنی افزود که مردم افغانستان در نشست صلح در کابل ثابت کردند که طرف‌دار صلح در کشور هستند، اما او گفت این نشست‌ها و روند گفت‌وگوهای بین‌شهروندان افغانستانی نیاز به حمایت منطقه‌یی و بین‌المللی دارد.
آقای غنی تعداد جنگجویان داعش در افغانستان را دو هزار تن قلم داد کرد و گفت که نیروهای امنیتی افغانستان تاکنون بیش از ۱۰۰۰ تن آنان را کشته‌اند.
رییس حکومت وحدت ملی گفت که آمار دقیق حضور جنگجویان داعش در افغانستان، دو هزار تن است که بیشتر آن‌ها در ولایت‌های کنر و ننگرهار فعالیت دارند. این در حالی‌ست که پیش از این، روسیه تعداد جنگجویان داعش در افغانستان را ده هزار تن خوانده بود.mandegar-3
نبود طرح جامع
اما، برخی از آگاهان روابط بین‌الملل باور دارند که افغانستان هنوز فاقد یک برنامۀ ملی صلح و اجماع داخلی است تا بتواند به گفت‌وگوهای صلح دست یابد.
عبدالقیوم سجادی رییس کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس نماینده‌گان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: هرچند نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌یی می‌تواند تأثیر خوبی بالای افغانستان داشته باشند، اما او نسبت پیچیده‌گی‌های روند صلح افغانستان، نشست تاشکند را موثر ارزیابی نمی‌کند.
آقای سجادی می‌افزاید که گروه‌های مسلحی که امروز در برابر نظام کشور و شرکای بین‌المللی می‌جنگند، هنوز باور به مصالحه ندارند و نیاز به فشارهای جدی منطقه‌یی و بین‌المللی است تا گروه‌های تروریستی و حامیان آنان به گفت‌وگو و مصالحه حاضر شوند.
به گفتۀ او، نشست‌های بین‌المللی هر چند برای بازتاب نقطه نظرهای دولت افغانستان مساعد است، اما چالش اصلی نبود یک طرح ملی که همه طرف‌ها مختلف در داخل جامعه روی آن توافق داشته باشند است و تا زمانی این خلا وجود داشته باشد، نباید از نشست‌های بیرونی امید به آوردن صلح داشت.
آقای سجادی دولت افغانستان را فاقد یک طرح ملی که تمام مردم افغانستان آن را قبول داشته باشند می‌داند و می‌افزاید: رهبری حکومت وحدت ملی تا هنوز نتوانسته‌ طرحی را ارایه دهد تا به اساس آن جامعه جهانی و کشورهای منطقه روی مسأله روند صلح در افغانستان به اجماع برسند.
او می‌پرسد که آیا دولت افغانستان چنین طرحی را دارد که نهادهای سه‌گانه دولت، مردم، نهادها و کنش‌گران سیاسی افغانستان از آن پشتیبانی کنند؟ به گفتۀ او، پاسخ به این پرشس منفی است، با این حال نمی‌توان از نشست‌های و اجماع‌های منطقه‌یی توقع خاص آوردن صلح را داشت.
آقای سجادی با اشاره به طرح صلح آقای غنی برای طالبان نیز می‌‌گوید که محتوای طرح آقای غنی فاقد یک وفاق سیاسی داخلی است و هم‌چنان مورد تأیید همۀ طرف‌های جامعۀ سیاسی افغانستان قرار ندارد.
رییس کمیسیون بین‌المللی مجلس نماینده‌گان می‌گوید که افغانستان نیازمند طرح صلح ملی است که مورد تأیید همۀ طرف‌ها باشد، اما او می‌افزاید که طرح فعلی غنی از این متحوا فقیر است و یک طرح یک‌طرفه است که حتا شورای ملی کشور از آن آگاهی ندارد.
آقای سجادی با اشاره به تفاوت‌های موجود میان نشست‌هایی که پیش از این در رابطه به صلح افغانستان برگزار شده گفت: تفاوت‌های مکانی و تغییر‌ات در راهبرد‌های منطقه‌یی و جهانی از عمده‌ترین نگرش‌ها در این نشست است، اما اگر جامعه جهانی و کشورهای منطقه با گرایش‌های اخیر که میان کشورهای منطقه و جهان ایجاد شده با دقت برخورد نکند، اوضاع افغانستان بیشتر از پیش به بی‌ثباتی خواهد رفت.
حمایت از طرح صلح
در همین حال، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نشست تاشکند برای افغانستان سخن می‌گفت، ضمن حمایت از پروسه صلح افغانستان، از همه کشورها به شمول آسیای میانه خواست تا از ثبات در افغانستان که سبب ثبات آسیای میانه می‌شود، حمایت کنند.
وی گفت که اتحادیه اروپا از طرح صلح افغانستان حمایت می‌کند و آن را یک شانس طلایی خواند. او در این بخش خواهان کمک به افغانستان شد.
این مقام اروپایی اظهارداشت: پس از گفت‌وگوهای صلح، در بخش حذف نام مخالفان از فهرست سازمان ملل با افغانستان همکاری می‌کنیم، چرا که مردم افغانستان صاحب روند صلح اند و مخالفان باید بپذیرند.
هم‌چنان، شوکت میر ضیایوف، رییس جمهور ازبکستان در آغاز این نشست گفت که کشورش از سیاست دولت افغانستان به منظور گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کند.
ضیایوف تأکید کرد که برای زمینه‌سازی گفت‌وگوی مستقیم دولت افغانستان و طالبان تلاش می‌کند.
او هم چنان گفت که این فرصت می‌تواند در خاک ازبکستان نیز مساعد شود.
رییس جمهور ازبکستان در این نشست از گروه طالبان خواست که به خاطر گفت‌وگوهای صلح، باید آتش بس کنند.
در حالی که نماینده‌یی از سوی گروه طالبان در نشست تاشکند شرکت ندارد، اما تمرکز بیشتر میان نزدیک‌سازی روسیه و ایالات متحده روی کشور جنگ زده افغانستان می‌باشد.
نشست تاشکند برای یک‌روز در ازبکستان برگزار شده است که در کنار رییسان جمهوری افغانستان و اوزبیکستان، نمایندگان ۲۳ کشور دیگر نیز در آن شرکت کرده و در تلاش اند تا راه حلی برای پایان جنگ در افغانستان پیدا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.