موافقان غنی چگونه مخالف او شدند؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 11 حمل 1397 - ۱۰ حمل ۱۳۹۷

عطا محمد نور یکی از مخالفان اشرف غنی، سر انجام توانست حکم آقای غنی را در مورد تقرر محمد داود به عنوان والی بلخ پس‌بزند و بیش از سه ماه کرسی ولایت بلخ را به نفع خود محفوظ نگهدارد تا این‌که فردی از همکاران نزدیک‌اش (اسحاق رهگذر) را به عنوان جاینشین خود به رییس حکومت وحدت mandegar-3ملی بقولاند و به این طریق اختلاف میان ارگ – و بلخ پس از سه ماه به پایان رسید.
این یکی از نمونه‌های مخالفت و موافقت‌ در دولت وحدت ملی است. از شکل گیری دولت وحدت ملی به این طرف هردو ستون دولت موجود ( تیم‌ ریاست جمهوری و تیم ریاست اجرایی) ترک برداشتند و اختلافات درون تیمی از یک طرف و رویا روی تیم‌های ریاست جمهوری از جانب دیگر واقعیت رابطه سیاسی و دولتی دولت وحدت ملی را ترسیم کرده است.
در آغاز اختلاف عطا محمد نور با داکتر عبدالله در تیم اصلاحات و همگرایی و کنار زدن جنرال دوستم و احمدضیا مسعود از تیم تحول و تداوم نمونه‌های بارز و روشن از متلاشی شدن زود هنگام تیم‌های پیشتاز انتخابات ۹۳ است. اما در ادامه این اختلاف‌ها تیم تحول و تداوم که قدرت را خلاف توافق‌نامۀ سیاسی به نفع خودش حفظ کرده و تیم اصلاحات و همگرایی به نماینده‌گی ریاست اجرایی را از متن تصمیم گیری‌ها منزوی کرده است نیز دچار اختلاف‌های چند پارچۀ درون تیمی شده است.
در قدم نخست تیم تحول تداوم که به ریاست حمهوری رسید یک مربع شکل یافته از سیاست مداران متلق به پشتون، ازبیک هزاره و تاجیک به ترتیب تقسیم بندی کرسی در بالا بود، در نخستین قدم با حذف جنرال دوستم و احمد ضیا مسعود و تضعیف صلاحیت‌های سرور دانش به عنوان معاون دوم رییس جمهور کاملاَ یک تیم تک قومی و خاص شد. اما ادامۀ سیاست‌های تنگ‌سازی حلقۀ تصمیم گیری و اتخاذ سیاست‌های تنگ‌نظرانۀ قومی در ارگ سبب شد تا متحدان پشتون در تیم تحول وتداوم نیز در برابر آقای غنی در سومین سال کاری او قرار گیرند.
حامدکرزی رییس جمهور پیشین، ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار، عبدالرحیم ایوبی نمایندۀ مردم قندهار، همایون همایون معاون مجلس نماینده‌گان و جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار که از متحدان برجستۀ پشتون تبار آقای غنی در زمان کارزارهای انتخاباتی بودند، در برابر او قرار گرفته و حکومت غنی را به سیاست تفرقه اندازی متهم می‌کنند. سیاست تک محور آقای غنی به رغم متحدان پشتون‌اش سبب جدایی هم‌پیمانان تاجیک و ازبیکتباری او نیز شده است.
چنانچه در نشستی که سه هفته پیش تحت عنوان «حزب ایتلاف نجات مردم افغانستان» که از طرف همایون همایون معاون مجلس نماینده‌گان، ظاهر قدیر،عبدالرحیم ایوبی و لالی حمیدزی در کابل برگزار شد. اعضای این جریان که از متحدان اصلی تیم تحول و تداوم بودند. رهبری حکومت را به سیاست حذف گرایانه و تفرقه اندازی متهم کردند.
عبدالرحیم ایوبی نماینده مردم قندهار در این نشست غنی را به دامن زدن به تفرقه‌ میان شهروندان متهم کرد و گفت: افغانستان سرزمین تمام شهروندان افغانستان و هیچ قومی به تنهایی نمی‌تواند به این سرزمین حاکمیت کند و به یک‌تازی به پیش برود.
آقا ایوبی بیان داشت که پشتون‌ها با در آغوش گرفتن سایر اقوام تاجیک، هزاره، ازبیک، ایماق پشه‌یی و ….، می‌توانند با همدیگر این وطن را به طرف ترقی و پیشرفت ببرند، اما درصورت ایجاد نکردند چنین همدلی ما نمی‌توانیم به موفقیت‌ لازم دست یابیم.
او گفت پشتون‌ها باید با همدیگر پذیری با سایر شهروندان، این کشور را به‌طرف سلامتی و ثبات رهنمایی کنند و در غیر صورت پشتون‌‌ها به تنهایی نمی‌توانند چالش‌های موجود را مهار کنند و با این صورت در آینده نیز با بحران و چالش‌های زیادی روبرو خواهیم شد.
او گفت: انحصار و تک‌تازی اوضاع کشور را بیشتر از پیش به بحران و چالش مواجه می‌سازد.
او با تأکید افزود که حکومت در انحصار یک قوم خاص قرار گرفته است، رییس جمهور پشتون، رییس امنیت ملی پشتون، رییس دادگاه عالی پشتون، دادستان کل پشتون، وزیر دفاع پشتون، سفیرهای افغانستان در شش کشور تأثیر گذار( پاکستان، هند، چین، امریکا، آلمان، روسیه، فرانسه) و ….، پشتون هستند. اما ما سایر اقوام افغانستان تاجیک. هزاره، ازبیک و …، ملامت می‌کنیم.
هم‌چنان، همایون همایون در این نشست، رهبری حکومت را به دامن زدن تفرقه میان اقوام کشور متهم کرده و گفت: من تأسف می‌کنم که به این تیم از مردم رای خواستم.
آقای همایون که یکی از نماینده‌های خاص آقای غنی در زون جنوب بود، اما از کمپاین کردن به او پشیمان است و می‌گوید: ما مبارزه با فساد را ازشورای ملی آغاز کردیم، اما آقای غنی این قضیه را سیاسی می‌سازد. به‌خاطر ایجاد این نظام ما به اشرف غنی کمپاین کردیم، اما ما نمی‌دانستیم که آقای غنی در بسیار موارد کاذب است.
او گفت: وقتی ما به همرای استاد عطا، جنرال رازق و … افراد و اشخاص سیاسی صحبت می‌کنیم، نزد دولت کار بدی انجام دادیم، اما وقتی آقای غنی دوستم را به ‌عنوان معاون اول خود می‌گمارد هیچ مشکلی نیست.
به گفتۀ او، خیاط‌ها (فیسبوک چلونکی‌‌ها) ارگ دفاع از نظام نا مشروع خود را مشروع می‌دانند و در مورد ما و تیم ایجاد شدۀ ما در رسانه‌ها اجتماعی هر چه که خواستند می‌نویسند.
او گفت: من فارسی صحبت می‌کنم چون فارسی زبان مادری و زبان وطنم است و به هیچ کسی اجازۀ دخالت نمی‌دهم که بگوید همایون چرا فارسی صحبت می‌کند.
آقای همایون با انتقاد از دامن‌زدن به موضوعات قومی توسط رهبری حکومت خطاب به شهروندان جنوبی و مشرقی کشور گفت: شهید‌هایی که همه روزه در ولایت‌ها جان می‌بازند از تمام اقوام افغانستان هستند، اما رهبران افغانستان به تضاد دامن می‌زنند، در حالی که فرزندان‌شان تا هنوز افغانستان ندیده‌اند.
از سویی هم، ظاهر قدیر در این نشست با انتقاد از گلبدین حکمتیار رییس شاخۀ غیر رسمی حزب اسلامی، گفت: پیشینۀ‌ کاری گلبدین حکمتیار دامن زدن به تعصبات قومی وسمتی بوده است. او افزود: آقای حکمتیار اکنون تفرقه‌انداختن میان اقوام این سرزمین را در ذهن دارد و همه روزه بالای شهروندان مختلف کشور تعرض زبانی می‌کند. حکمتیار گاهی بالای تاجیک، ازبیک، هزاره و تمام اقوام افغانستان می‌تازد.
او با تأکید افزود که آیا رهبری این چنین می باشد؟ شخصاَ خودم نه این قسم رهبر را می‌شناسم، نه قبول دارم و نه به سخنانش ارزش می‌دهم.
هم‌چنان لالی حمیدزی نیز در این نشست گفت: آقای حکمتیار گاهی به نماینده‌گی از پاکستان حرف می‌زند و گاهی بالای اقوام تعرض زبانی می‌کند.
آقای حمیدزی گفت: از روزی که آقای حکمتیار به روند صلح پیوسته ما شاهد هیچ پیشرفت و تغییری در این روند نبوده‌ایم و هیچ مخالفی به صلح ملحق نشده‌ و حتا فرماند‌ه‌‌هان حزب اسلامی به رهبری حکمتیار سلاح‌های خود تسلیم نکرده‌اند و اختطاف را آغاز کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.