احمدولی مسعود در نشستِ صلح و ارایۀ طرح حل اساسى بحران جارى کشور: به فصـل هم‌فکـری و همگـرایى نو ضـرورت داریـم تا به صـلح و جنـگِ افغـانستان بپـردازیـم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۰ قوس ۱۳۹۸

یافتن راه‌حل برای پایان دادن به جنگ چندین دهه‌یی افغانستان، پیوسته نیروهای ملی و چهره‌های مردمی کشور را بر آن داشته تا از مسیرهای ممکن طرح ها و برنامه‌های خود را ارایه بدارند.
این روزها که سرنوشت نتایج انتخاباتِ ۶ میزان نامعلوم است و بار دیگر از سرگیری روند گفت‌وگوها با طالبان آغاز شده است، شماری از چهره‌های سیاسی و ملی افغانستان بر آن شده‌اند تا سهم خود را در پایان دادن به جنگ جاری در کشور ایفا کنند. به همین مناسبت دیروز کابل گواه mandegarبرگزاری نشست «صلح و ارایۀ طرح حل اساسى بحران جارى کشور» بود.
در این نشست شمار زیادی از فعالان سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و مسوولان احزاب فعال سیاسی اشتراک کرده بودند.
احمدولى مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و یکی از سخنرانان این نشست گفت: بیست سال نقشۀ راه را اشتباه رفتند و متاسفانه امروز نسبت به هر زمان دیگر جنگ شدیدتر و صلح دورتر شده است.
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش در این نشست گفت: هـنوز در ذهنیت، درون و در میان خود به صلح نرسیده‌ایم. متاسفانه از دایرۀ فکر شخص، قوم، گروه و …. فراتر نرفته‌ایم و از ذهنیت انحصار، استبداد، تبعیض و تفوق‌طلبی بیرون نشده‌ایم.
به گفتۀ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: نه تعریفی از دوست داریم و نه از دشمن. نه از امنیت نه از صلح، نه از منافع ملى نه از دولت، از هیچ مولفۀ ملی و ارزش سیاسی هیچ تعریفی نداریم.
به باور احمدولی مسعود، برای دست یافتن به صلح باید نخبگان سیاسی افغانستان با هم متحد شوند.
او افزود: «صلح را اول از بین خود شروع کنیم. ذهنیت خود را به خاطر صلح باید آماده بسازیم. نقشه‌یی را که بیست سال پیش، رویش کار کردیم و کار نداد و جنگ ها شدیدتر شد، باید روی یک نقشه جدید کار کنیم.»
آقای مسعود می‌افزاید که برای دست یافتن به صلح همچنین باید «حکومت ملی» شکل بگیرد تا بتواند یک اجماع داخلی را برای صلح شکل دهد.
او افزود: «ما سرگردان در میدان بازى استراتژیک دیگران پرسه می‌زنیم. هر یک می‌خواهد بازیگر بیرونى را به حمایت ذهنیت و نقشۀ راه خود داشته باشد؛ اما تا هـنوز جهان ما را شایستۀ صلح نمی‌شمارند، فقط در مقیاس چوب سوخت و ابزار خشن بازی استراتژیک بازیگران می‌دانند».
آقای مسعود گفت: جهان ما را به چشم یک دولت – ملت نمی‌بیند. افتضاح انتخابات را ببینید. پیش از انتخابات همه میان برزخ صلح و انتخابات سرگردان بودیم و منتظر بودیم که کدامش را دیگران برای‌ما هدایت می‌دهند و دیدیم که سرانجام چگونه دو ارزش ملی و دو فرصت به دو کابوس مبدل گردید.
mandegarاو تصریح کرد: پس ما به نقشۀ نو، تفکر نو، ذهنیت نو، دولت نو، برنامۀ نو، تعریف نو، کاملاً به یک فصل هم‌فکری و همگرایى نو ضرورت داریم تا با ایجاد یک تهداب اساسى از آدرس اقتدار ملی به مسایل صلح و جنگ بپردازیم.
شماری از سیاسیون دیگر افغانستان نیز در نشست بر اجماع ملی برای تامین صلح تاکید کردند.
گل‌رحمان قاضی رییس شورای صلح و نجات افغانستان در این نشست گفت: «در حال حاضر گفت‌وگو‌های صلح در محراق ملی و بین‌المللی قرار گرفته و این یک فرصت طلایی است که نباید از دست برود».
او تاکید کرد: «شانسی که امروز برای تامین صلح در افغانستان به‌دست آمده، منتظر نخواهد ماند، بنابراین سیاسیون و حکومت باید با یک نظر واحد فوراً با طالبان مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند».
گلبدین حکمتیار نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در این نشست گفت: «ما صلحی می‌خواهیم که تضمین‌کنندۀ عزت و تامین حقوق مردم افغانستان باشد».
او بر اجماع ملی برای تامین صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تاکید کرده گفت: «طرف جنگ با طالبان؛ حکومت، حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی بوده و امروز هم ضرور است که مذاکرات با همین جناح‌ها آغاز شود».
سید اسحاق گیلانی، رییس نهضت همبستگی ملی افغانستان در این نشست گفت: «تا زمانی‌که مردم افغانستان خودشان برای تامین صلح قربانی ندهند، دیگران برای ما صلح نخواهند آورد».
آقای گیلانی تاکید کرد: کسانی‌که تاکید دارند صلح، ترقی و جنگ در موجودیت آنها باشد در اشتباه هستند و نمی‌توانند ما را به صلح پایدار و کشور مترقی سوق دهند.
سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان نیز دراین نشست تاکید کرد که ما برای تامین صلح به اجماع ملی و وحدت نظر ضرورت داریم تا به سوی صلح پایدار حرکت کنیم.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در سفرش به افغانستان و در دیدار با سربازان امریکایی در پایگاه نظامی بگرام گفته بود که طالبان خواهان صلح اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.