پالیسی ملی اچ‌آی‌وی طرح شد

- ۲۸ سنبله ۱۳۹۱

وزارت صحت عامه پالیسی و چارچوب ملی استراتیژیک برای مبارزه با بیماری اچ آی وی (ایدز) طرح کرده است.
این پالیسی و چارچوب برای سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ طرح شده است.
به گزارش بست‌باستان، داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامۀ کشور که در مراسم افتتاحیۀ این پالیسی سخن می‌زد، انتقال ویروس اچ آی وی را در بین معتادان زرقی بسیار زیاد دانسته و گفت که از مجموع یک میلیون معتاد موجود در کشور، حدود بیست هزار آن ها معتادان زرقی هستند.
وی افزود که طبق این پالیسی وزارت صحت عامه برنامه ای را تحت نام کاهش اضرار مواد مخدر و تداوی معتادین در مرکز و ولایات تطبیق می کند.
به گفتۀ وی، تداوی معتادین، آگاهی چگونگی انتقال و شیوع اچ آی وی به معتادین و آگاهی از چگونگی طریقۀ تقارب جنسی با همسران که منجر به ویروس اچ آی وی نشود، بخش هایی از این برنامه اند.
او گفت که در ابتدا ۲۵ درصد معتادین را در این برنامه تحت پوشش قرار می دهند.
دلیل همچنان افزود که در حال حاضر ۱۲۵۰ فرد مبتلا به اچ آی وی در کشور وجود دارد که ۱۱۵ نفر نیازمند معاجله بوده و در مراکز صحی کابل و هرات تحت معالجه هستند.
از مجموع ۱۲۵۰ نفر، پنج نفرشان اطفال بوده و ۸۵ درصد مردان و پانزده درصد دیگر زنان هستند و ۰٫۰۵ درصد نفوذ افغانستان مبتلا به اچ آی وی می باشند.
وی افزود که در هشت ولایت کابل، ننگرهار، غزنی، کندهار، بدخشان، کندز، بلخ و هرات مراکز مشوره دهی و تشخیص موجودیت اچ آی وی در خون، به طور رایگان فعالیت می کنند و تمام افراد می توانند خودشان را تحت آزمایش قرار دهند و نتایج آزمایش این افراد به طور محرمانه باقی می ماند.
وی روش میتادون را از مؤثرترین راه ها برای نجات معتادان مواد مخدر عنوان کرد و گفت که در آزمایشی ۷۱ نفر از معتادان مواد مخدر را با این روش تحت تداوی قرار دادند که نتایج خوبی داشته و نشان داده که این روش مناسب و ارزان می باشد.
گفتنی است که با استفاده از روش میتادون، افراد معتاد به مواد مخدر به جای مواد مخدر به داروی دیگری به نام میتادون وابسته می شوند که میتادون دارای ضرر بسیار کمتر نسبت به مواد مخدر است.
او گفت که طریقه های جلوگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی در نصاب تعلیمی وزارت معارف و رشتۀ طب تحصیلات عالی گنجانیده می شود.
به گفتۀ وی، فقر اقتصادی، مهاجرت ها، کشت و قاچاق مواد مخدر، بی سوادی و کم سوادی و استفادۀ بدون آزمایش از زرقیات، آسیب پذیری افراد را در برابر ویروس اچ آی وی بالا می برد.
محمد ابراهیم اظهر معین وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت که مقامات خائن به فکر منافع شخصی خود هستند و هیچ فکری به حال معتادین مواد مخدر نمی کنند.
او گفت: «عده ای از مقامات با دیدن افراد معتاد که در زیر پل ها و کوچه و خیابان افتاده اند، لذت می برند، اگر لذت نمی برند چرا با وجود اینکه میلیون ها دالر را پایین و بالا می کنند، فکری به حال این افراد نمی کنند؟»
وی افغانستان را اولین کشوری در جهان عنوان کرد که نسبت به نفوس، از بیشترین معتاد برخوردار است.
ایدز حالت پیشرفتۀ ویروس اچ آی وی است که تا به حال درمانی برای آن ایجاد نشده ولی با کمی دقت می توان از آن پیشگیری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.