ده‌ها میلیون دالر در پروژه‌های انرژی برق ضایع شده است

گزارشگر:شنبه 18 حمل 1397 - ۱۸ حمل ۱۳۹۷

سیگار گزارش می‌دهد که پایه‌های برق این پروژه با خطر فروپاشی مواجه است و زندگی مردمی که در مسیر احداث برخی از این پایه‌های برق زندگی می‌کنند، نیز با خطر مواجه است
mandegar-3بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار گفته است که ۶۰ میلیون دالر امریکایی صرف پروژۀ سب ستیشن برق گلبهار و پایه‌های تمدید این سیستم برق شده است، اما به دلایل مختلف نمی‌توان از این پروژه استفاده کرد.
سیگار با تاکید بر سوء مدیریت این پروژه گفته است که سیستم برق این پروژه با ولتاژ بالا نصب شده است، اما پایه های برق این پروژه با خطر فروپاشی مواجه است و زندگی مردمی را که در مسیر یا اطراف پایه های برق زندگی می‌کنند، با خطر مواجه کند.
مشکل حل ناشدۀ ملکیت زمین‌هایی که پروژه در مسیر آن احداث شده است و نیز در نظر نگرفتن پایداری این سیستم و اتصال دایمی آن با منابع برق، به گزارش سیگار عوامل عمدۀ ناکامی این پروژه است.
حکومت افغانستان، به استناد گزارش سیگار در اکتوبر ۲۰۱۱ تفاهمنامه‌ای را با نظامیان امریکایی امضا و تعهد کرده بود که کار عملی پروژه زمانی آغاز خواهد شد که حکومت افغانستان زمین های خصوصی را که در مسیر این پروژه واقع شده است، به دست بیارود.
اما سیگار گزارش می‌دهد که تا حال حکومت افغانستان هیچ زمینی را به دست نیاورده است و حدود ۶۸ در صد زمین هایی که در مسیر راه این پروژه واقع شده است، زمین های خصوصی است.
کانگرس ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی ادارۀ سر مفتش ویژه برای بازسازی افغانستان یا سیگار را ایجاد کرد و هدف اساسی آن نظارت مستقل از پروژه ها و فعالیت های بازسازی ایالات متحده در افغانستان است.
سیگار همواره گزارش‌هایی را در مورد کاستی‌ها وناکارآیی شماری از پروژه های امریکا در افغانستان نشر کرده است که ضیاع منابع، تقلب و سؤ استفاده مالی در پروژه های انکشافی امریکا در افغانستان، شامل آن می باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.