هشدار کارشناسان آسترالیایی از آیندۀ افغانستان

- ۱۵ جدی ۱۳۹۱

کارشناسان آسترالیایی درباره آینده افغانستان هشدار دادند.
آسترالیا پس از یک دهه حضور نظامیانش در افغانستان، نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند. آسترالیا در این مدت بیش از سی میلیارد دالر برای نیروهای نظامی‌اش در افغانستان هزینه کرد. خروج نظامیان آسترالیایی از افغانستان بخشی از برنامه کلی خروج همه نظامیان خارجی از این کشور تا پایان سال دو هزار و چهارده است.
فعالان آسترالیایی می گویند: «نیروهای نظامی آسترالیایی ، در وهله نخست نبایستی در افغانستان مستقر می‌شدند و وقتی هم مستقر شدند بایستی به سرعت این کشور را ترک می کردند نه اینکه اینقدر طولانی در این کشور بمانند.»
نخست وزیر آسترالیا معتقد است نیروهای نظامی و پولیس افغانستان قادر هستند امنیت این کشور را تامین کنند و راهبرد ایساف درمقابله با طالبان نتیجه بخش بوده است. اما بسیاری از کارشناسان تردید دارند که چنین نگاهی واقع بینانه باشد.
آدام لاکایر استاد دانشگاه سیدنی در این باره گفت: «هنوز کارهای زیادی در افغانستان باقی مانده است که باید انجام شود. هنوز نیروهای امنیتی افغانستان برای اجرای وظایف خود آماده‌گی ندارند و نمی توانند امنیت این کشور را تامین کنند و بدون پشتیبانی درمقابل تهدیدها بایستند.»
سال دو هزار و دوازده مرگبارترین سال برای نظامیان افغانستان بود. براساس آمار وزارت داخلۀ افغانستان در سال گذشته بیش از یک هزار نظامی و نیروی امنیتی این کشور کشته شدند. واقعیت این است که حملات طالبان به نیروهای افغان افزایش یافته است. باآنکه ارتش افغانستان در ابتدای کار توانست سیصد هزار نیرو جذب کند شمار افرادی که از ارتش فرار می کنند به شدت افزایش یافته است.
آدام لاکایر گفت: «هرسال حدود شانزده هزار نفر از ارتش افغانستان فرار می کنند. بااین اوصاف، تأمین امنیت افغانستان ، برای نیروهای نظامی و امنیتی این کشور کار بسیار دشواری است.»
درحالی نظامیان خارجی از افغانستان خارج می‌شوند که اهداف تعیین شده سازمان ملل متحد برای افغانستان یعنی ایجاد آشتی ملی و بازسازی این کشور محقق نشده است. پس از یازده سال حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان، ارتش این کشور که تجهیزات لازم را در اختیار ندارد باید برای استقرار صلح در این کشور تلاش کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.