روند غیرقانونی بازشماری آرا متوقف نشده است/ اعضای مجلس: کمیسیون انتخابات افغانستان را به بحران می‌برد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۷ عقرب ۱۳۹۸

رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که برخی از سفارت‌خانه‌ها و موسسات خارجی در کار کمیسیون انتخابات مداخله می‌کنند. آقای نبیل دیروز در یک نشست خبری گفت که روند شمارش آرا غیرقانونی است و ادامۀ این کار کشور را وارد بحران می‌کند.
همزمان بااین، اعضای مجلس نماینده‌گان نیز در نشست دیروز روند بازشماری آرا را غیرقانونی خواندند و هشدار دادند، در صورتی که این روند ادامه یابد و کمیشنران قناعت نامزدان و طرف‌های دخیل را به دست نیاورد، افغانستان وارد جنگ داخلی و بحران خواهد شد.
mandegarرحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست دیروز گفت که کمیسیون انتخابات «جانب‌دارانه» عمل می‌کند. آقای نبیل می‌افزاید که تیم‌های تخنیکی تیم او و سایر تیم‌ها با کمیسیون انتخابات نشست‌های زیادی داشته، اما کمیشنران قناعت آنان را فراهم نکرده و تلاش داشتند تقلب را توجه کنند.
او اظهار داشت که تیم «امنیت و عدالت» غیر از تطبیق قوانین و طرزالعمل‌های کمیسیون، هیچ خواست دیگری ندارد. رحمت‌الله نبیل بیان کرد که وارد کردن اطلاعات ۲۴۲۳ محل به دستگاه اطلاعات مرکزی «غیرمنطقی» است. آقای نبیل گفت که بارها از کمیسیون فهرست مراکز باز و بسته را خواست، اما کمیسیون این اطلاعات را در اختیارشان قرار نداد. او افزود که این اطلاعات از آن جهت در اختیار نامزدان قرار داده نمی‌شد که «زیر کاسه نیم کاسه» بود. رییس دستۀ انتخاباتی «امنیت و عدالت» اوراقی از شرکت درمالوگ را نشان داد که در آن نشان داده می‌شود که ده‌ها هزار رأیِ پیش از وقت و بعد از وقت وارد مرکز اطلاعات شده است.
رحمت‌الله نبیل در بخشی از سخنانش مدعی شد که یک کمیشنر کمیسیون انتخابات تمام کمیشنران را به خانه‌اش دعوت کرد و در همان شب، برخی از وزیران و مقام‌های ارشد حکومت به صورت ناگهانی وارد مهمانی می‌شوند و در این حالت، وزیران و اعضای حکومت به کمیشنران می‌گویند که از راه می‌گذشته و خواسته اند خبر کمیشنر میزبان را بگیرند. آقای نبیل افزود که این کار برنامه‌ریزی شده بود و کمیشنران باید در مورد این‌که در آن شب چه گذشت، توضیح دهند. او اما گفت که نمی‌خواهد نام کمیشنر میزبان را بگیرد.
رحمت‌الله نبیل بیان داشت که کشور با بحران‌های مختلفی رو‌به‌رو است و کمیسیون نباید افغانستان را وارد بحران انتخاباتی کنند که عواقب خطرناکی خواهد داشت. به گفتۀ آقای نبیل، افغانستان در حال حاضر با بحران‌های مختلف از جمله بحران‌های امنیتی و اقتصادی مواجه است. او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که نگذارد افغانستان به سوی یک بحران انتخاباتی پیش برود.
آقای نبیل گفت اشتراک کمرنگ مردم در انتخابات به معنای انزجار از حکومت وحدت ملی بود. او در حالی که از آدرس مشخصی نام نبرد، اما بیان داشت که برخی از سفارت‌ها و موسسه‌ها در امور کمیسیون انتخابات مداخله می‌کنند و باید این مداخله‌ها توفق یابند. او اضافه کرد که اگر مداخلۀ این نهادها ادامه یابد، شک مردم در مورد این‌که این نهادهای حکومت مشروع و قومی در افغانستان نمی‌خواهند، به یقین بدل خواهد شد.
او حکومت را متهم به استفادۀ سیاسی از نیروهای امنیتی کرد و گفت که افغانستان همیشه زمانی دچار بحران و ورشکسته‌گی شده که از نیروهای امنیتی در راستای اختلافات سیاسی کار گرفته شده و به آن رنگ‌وبوی قومی داده شده است. او در اخیر سخنانش از سازمان ملل و ناتو خواست تا نگذارند از نظام و ارتشی که با سرمایه‌گذاری آنان ساخته شده است به عنوان «نیروهای سرکوب‌گر دموکراتیک» استفاده شود. رحمت‌الله نبیل از مردم نیز خواست تا فریب «لفاظی» و «پست‌های‌ فیسبوکی» را نخورند.
همزمان بااین، اعضای مجلس نماینده‌گان نیز به آغاز روند شمارش آرا از سوی کمیسیون انتخابات واکنش نشان دادند و گفتند که این روند غیرقانونی است و ادامۀ آن کشور را به سمت بحران و جنگ داخلی می‌برد. نماینده‌گان مجلس در نشست دیروز یکشنبۀ شان گفتند که مطابق توافق نامزدان و قانون جدید انتخابات، تنها آرای بایومتریک شده مدار اعتبار می‌باشد.
میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان در نشست دیروز گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی وظیفه دارد تا بحران‌های پیش‌آمده را حل کند. آقای رحمانی افزود که جنجال‌های اخیر انتخاباتی برای مردم مایۀ نگرانی است و کمیسیون نباید در این وضعیت به این جنجال‌ها بی‌تفاوت باشد. رییس مجلس در بخشی از سخنانش گفت که از نیروهای امنیتی نباید در امور سیاسی استفاده شود و از این نیروها خواست تا در مسایل سیاسی بی‌طرفی باشند.
علی اکبر جمشیدی، نمایندۀ مردم دایکندی در مجلس گفت که قانون انتخابات کمیسیون‌ها را مکلف ساخته تا حافظ آرای مردم باشد، نه این‌که تقلب را بالای سرنوشت مردم حاکم سازد. آقای جمشیدی افزود که پیش از برگزاری انتخابات، تمام نامزدان به مدار اعتبار بودن تنها آرای بایومتریک به توافق رسیده بودند؛ اما اکنون شماری در تبانی با کمیسیون انتخابات تلاش دارند تا آرای بدون بایومتریک را نیز اعتبار دهند. آقای جمشیدی اما از شخص و یا گروعی نام برند.
غلام فاروق مجروح، عضو دیگر مجلس نیز شمارش آرای غیربایومتریک را غیرقانونی خواند و بیان داشت که ادامۀ این روند ممکن افغانستان را بار دیگر دچار کشمکش و ناامنی شدید کند. آقای مجروح افزود که کمیسیون انتخابات رسالت دارد تا از طریق جداسازی آراء سفید و سیاه، کشور را از رفتن به سوی بحران باز دارد. به گفتۀ او، مسوولیت مواجه شدن کشور با هرگونه چالش و بحران به دوش کمیشنران کمیسیون انتخابات خواهد بود.
ناهید فرید، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نیز اظهار داشت در صورتی که کمیسیون نتواند آرای پاک و ناپاک را از هم تفکیک کند، در پیشگاه مردم و تاریخ جواب‌گو خواهد بود. بانو فرید با اشاره به این‌که کمیسیون انتخابات دو وظیفۀ پاسداری از رای مردم و به بحران نرفتن نتیجه انتخابات را دارد، افزود؛ اما اعضای کمیسیون با عملکرد فعلی خود نشان دادند که در هردو مأموریت ناکام بوده اند.
کمیسیون انتخابات چندی پیش بازشماری آرای برخی از محل‌های قرنطین شده را آغاز کرد که این روند پس از سربلند کردن اعتراضات تکت‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر و احزاب سیاسی متوقف شد. اما کمیسیون سه روز پیش خبر آغاز مجدد بازشماری آرا را همه‌گانی ساخت که این بار نیز این بازشماری در شماری از ولایات با مختلف مردم و هواداران تکت‌های انتخابات مواجه شد. مسوولان کمیسیون انتخابات دیروز به روزنامۀ ماندگار گفتند که روند بازشماری آرا متوقف نخواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.