ماه‌گرفته‌گی؛ خرافات یا واقعیت؟

گزارشگر:داكتر داريوش دایر/ چهار شنبه 26 حمل 1394 - ۲۵ حمل ۱۳۹۴

بخش دوم
mnandegar-3اختلالات مویرگی دو دستۀ عمده دارند؛ لکه‌های سالمونی (به‌علت شباهت رنگ این ضایعات به رنگ گوشت ماهی سالمون چنین اسمی دارد) و لکه‌های شرابی‌رنگ. لکه‌های سالمونی اختلالات عروقی بسیار شایعی بوده و معمولاً همۀ نژادها را درگیر می‌کنند. ظاهر آن‌ها به شکل لکه‌هایی نامتقارن و صورتی تا سرخ‌رنگ است که گاهی ممکن است رگه‌هایی از عروق بزرگ پوستی (تلانژکتازی) بین این لکه‌ها دویده باشد. این لکه‌ها معمولاً از پشت گردن شروع شده و تا ناحیۀ پشت جمجمه یا حتا تا جلوِ سر و منطقۀ پیشانی می‌رسد و تا بالای پلک‌ها یا پل بینی را درگیر می‌کنند.
این لکه‌ها از بدو تولد وجود داشته و در بیشتر موارد تا حدود یک‌ساله‌گی محو و ناپدید می‌شوند، ولی گاه تا سن بلوغ هم باقی می‌مانند. در برخی از این موارد این تغییرات پوستی در ناحیۀ پایین کمر و بالای لگن ایجاد می‌شوند که در این شرایط حتماً باید کودک توسط متخصصان مجرب از نظر سیستم عصبی و وجود یا عدم وجود اختلالی در مهره‌های کمری و لگنی بررسی شود و از سلامت این اعضا نیز اطمینان حاصل کرد.

لکه‌های شرابی‌رنگ و دایم
لکه‌های شرابی‌رنگ در واقع لکه‌هایی متشکل از مویرگ‌های متسع‌شده هستند که از زمان تولد وجود داشته و در طول زنده‌گی فرد نیز باقی می‌مانند و از بین نمی‌روند. این لکه‌ها ممکن است کم و محدود به نواحی خاصی باشند یا بزرگ و گسترده باشند حتا یک اندام (مثلاً یک دست یا یک پا) را به‌طور کامل مبتلا کنند. بیشتر یک بیماری زمینه‌یی نیز همراه مشکلات ظاهری پوست وجود دارد و به همین دلیل این نوع «ماه‌گرفته‌گی»‌ها مهم‌تر بوده و باید احتیاط و درمان‌های اختصاصی برای آن‌ها درنظر گرفته شود.

ماه‌گرفته‌گی چه‌طور تشخیص داده می‌شود؟
باید این نکته را ذکر کرد که برخی حالات لکه‌های شرابی‌رنگ صورت همراه درگیری یک‌طرفۀ عروق صورت و بافت مغز و چشم است که با حملات تشنجی و بروز آب سیاه در چشم همراه می‌شود و از آن باعنوان «سندرم استورج-وبر» یاد می‌شود که اهمیت تشخیصی و درمانی بسیاری دارد. باید تا قبل از بروز ضایعات مغزی و چشمی در اسرع وقت به آن رسیده‌گی شده و درمان آغاز شود. برای تشخیص این ضایعات دیدن شکل ظاهری ضایعات معمولاً کافی است و به‌ندرت در برخی موارد برای تشخیص «ماه‌گرفته‌گی» از دیگر ضایعات عروقی انجام «آنژیوگرافی داپلر» ضرورت پیدا می‌کند.

چه‌گونه درمان می‌شود؟
درمان و رویکرد درمانی این ضایعات پوستی اهمیت بسیاری دارد. این ضایعات پوستی در صورتی که از گروه لکه‌های سالمونی باشند، به خودی خود و اغلب طی زمانی کمتر از یک سال بعد از تولد کودک از بین می‌روند، ولی در مواردی وجود لکه‌های شرابی‌رنگ و به‌خصوص مواردی که شامل بالا و پایین چشم و حملات تشنجی در نوزاد وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر و بدون از دست دادن زمان، شروع به درمان کودک کرد تا قبل از تأثیر اختلال مویرگی بر رشد ناحیۀ گرفتار صورت یا بدن یا مغز، مشکل برطرف شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.