آغاز مبارزات انتخاباتی غنی

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 21 حمل 1397 - ۲۰ حمل ۱۳۹۷

اشرف‌غنی‌احمدزی رییس حکومت وحدت ملی در سفری به ولایت خوست خط رنوی ( باند) میدان هوایی این ولایت افتتاح کرد.
غنی، صبح دیروز دوشنبه ۲۰ حمل/فروردین به ولایت ناآرام خوست در جنوب شرق کشور سفر کرد و آغاز ساخت سیستم رادار، ساختمان آتش‌نشانی و mandegar-3جاده داخل میدان هوایی خوست را نیز افتتاح کرد.
خط رنوی(باند) میدان هوایی خوست که ۲۶۶۴ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد، کار ساخت آن بیش از ۷۲۹ میلیون افغانی هزینه برداشته است.
غنی در مراسم افتتاح این باند یا رنوی میدان هوایی گفت: «جلغوزه خوست، پکتیا و پکتیکا که در جهان اول است، مردم از آن هیچ بهره نمی‌برند، هدایت من این‌ست که دهلیز هوایی، مثلی که از کابل و قندهار به هند ایجاد شده، از خوست به آلمان تاسیس شود.»
اشرف غنی‌احمدزی در این سفر، سنگ تهداب پروژه شبکه توزیع برق ولایت خوست را نیز گذاشت.
این پروژه که در مدت دو سال با هزینۀ ۱۲٬۷ میلیون دالر تکمیل خواهد گردید، برای ۱۳ هزار مشترک انرژی برق تامین خواهد کرد.
ساخت شبکه توزیع برق برای ۱۳ هزار خانوده نیز در این سفر آقای غنی کلید خورد.تکمیل این شبکه دو سال طول خواهد کشیده و هزینه آن ۱۲٬۷ میلیون دلار بر آورد شده است.
گفته می‌شود که قرار است در این سفر آقای غنی با علما، بزرگان و متنفذین قومی، وکلای شورای ولایتی، ولسوالان، استادان و معلمین، زنان، جوانان، بازرگانان، صنعت کاران و فعالان جامعه مدنی دیدار کند.
غنی در سفر خود به ولایت خوست و در جلسه‌ی با مسئولین امنیتی این ولایت به این مقام‌ها هدایت داده تا تدابیر جدی برای تامین امنیت انتخابات گرفته شود و از هر نوع دخالت نیروهای امنیتی در این روند انتخابات جلوگیری شود.
این در حالی‌ست که یک هفته پیش، کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی پس از حدود سه سال تاخیر قرار است به تاریخ ۲۸ میزان/مهر امسال برگزار شود.
بیشتر روسای جمهوری افغانستان تاکنون اقامت‌های کوتاه مدت در ولایت‌های داشتند؛ ولی غنی چندی قبل با سفر به ولایت هرات چهار روز در این شهر اقامت کرد که بی پیشینه بود.
همچنین رییس حکومت وحدت ملی چند روز قبل با سفر به ولایت پکتیا در همسایگی ولایت خوست نیز دو روز را در این ولایت سپری کرد.
شماری از آگاهان سیاسی، این سفرهای تقریباً طولانی مدت غنی را آغاز مبارزات زودهنگام انتخاباتی و برای نزدیکی بیشتر او با مردم تلقی می‌کنند و به این باور اند که غنی با سفر و چند روز سپری کردن در این ولایات و دیدارها با مردم، کمپاین انتخاباتی خود را آغاز کرده و این اقدام او نشان می‌دهد که او در انتخابات آینده کاندید است و برای انتخابات آماده‌گی لازم را دارد
قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده خورشیدی برگزار شود، هرچند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با چون و چراهای زیادی همراه‌ست و گفته می‌شود که ممکن است حکومت وحدت ملی تمدید شود.
و اما در پی سفر غنی به ولایت خوست ده‌ها نفر از مخالفان او با برپایی خیمه گفته‌اند تا زمانی که غنی خوست را ترک می‌کند، به تحصن خود ادامه می‌دهند.
صدها تن از شهروندان خوست دیروز، هم‌زمان با سفر اشرف‌غنی به این ولایت در یک گردهمایی بر ضد سیاست‌های قوم‌گرایانه او شعار دادند.
این در حالی‌ست که گفته می‌شود هفته پیش در سفر غنی به ولایت پکتیا، اکرم خپلواک از مشاوران ارگ، مورد لت و کوب برزگان قومی قرار گرفته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.