رییس پیشین امنیت ملی: برخی از نماینده‎گان طالبان در قطر وابسته به ISI هستند

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۲

شورای همکاری احزاب و ایتلاف‎های سیاسی می‎‌گوید که طالبان پس از گشایش دفتر شان در قطر، باید دست از کشتار مردم بردارند.
این شورا روز گذشته در یک نشست اعلان کرد که طالبان از این دفتر، صرف باید به هدف گفت‎وگوهای صلح استفاده نمایند.
رییس پیشین امنیت ملى در نشست شورای همکاری احزاب و ایتلاف‎های سیاسی گفت: افرادى که به نماینده‌گى از طالبان به منظور مذاکره به قطر رفته‌اند، کسانى هستند که در پاکستان زنده‎گی می‌کنند و در ١٢سال اخیر، هیچ نوع ملاقاتى با ملاعمر نداشته اند.
براساس گزارش‌ها ١٠ تن به نماینده‌گى از طالبان به قطر رفته اند که مولوى سیدطیب آغا، قاضى دین محمد حنیف، مولوى زاهد احمدزى، دکتر محمد نعیم وردک، سهیل شاهین، مولوى شیرمحمد عباس و مولوى نیک محمد، شامل آن‌ها مى‌باشند.
دفتر سیاسى طالبان در قطر، به تاریخ ٢٨ جوزا ایجاد شد و امریکا از گشایش این دفتر حمایت کرده است.
اما امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملى می‌گوید که طبق معلومات وی یکى از این طالبان مولوى رحیم نام دارد که در اسلام آباد پاکستان خانه دارد و اطفالش نیز در مکاتب پاکستان درس می‌خوانند.
آقای صالح روز گذشته در یک نشست خبری گفت: براین اساس واضح و آشکار است که کسانی که از اسلام آباد به قطر می‌روند، پاسپورتش از طرف چه کسى چک شده و وایزای او نیز از طرف کى برایش داده شده و از طرف کى معرفى شده است؟
وى افزود که این نماینده‌گان طالبان، به لهجۀ که به زبان انگلیسى صحبت می‌کنند، اگر خوب دقت شود، معلوم می‌شود که در کجا بودوباش داشته اند.
رییس پیشین امنیت ملى گفت که از هویت این افراد، معلوم است که از کجا و از طرف کى به قطر فرستاده شده اند؟
رییس پیشین امنیت ملی گفت: در جمع این افراد، کسى به نام دین محمد نیز یاد شده که من وى را خوب می‌شناسم و در مذاکرات قبلى هم که در دوره مقاومت داشتیم، من با وى تماس داشتم؛ وى از بدخشان است.
آقای صالح گفت: دو سال قبل که بحث مذاکره با طالبان مطرح شد، سازمان استخبارات پاکستان (آى اس آى)، دین محمد را از پیشاور به شهر کویته انتقال داد، وى یک و نیم ماه در کویته به سر می‌برد، بعداً وى را با چشمان بسته به شهر کراچى انتقال دادند. دین محمد، سه – چهار هفته انتظار ملاقات با ملا محمدعمر رهبر طالبان را مى‌کشید و پس از آن، فهمیده نشد که با ملاعمر ملاقات نمود یا خیر!
همچنان، احمدضیا مسعود رییس جبهه ملی می‌گوید که ادامۀ وجود دفتر طالبان در قطر به هیج وجه به نفع مردم افغانستان نیست.
احمد ضیا مسعود رییس جبهه‏ ملی در حاشیۀ این نشست به خبرنگاران گفت که طالبان می‏خواهند از این دفتر برای جمع کردن پول، تقویت روابط‌شان با کشورهای همسایه و ایجاد یک حکومت در تبعید استفاده کنند که هر نوع حکومت موازی با دولت افغانستان خلاف قانون اساسی افغانستان است.
وی در ادامه افزود: طالبان در اولین بیانیه خود بعد از ایجاد دفتر مسأله جنگ را مطرح کردند و بعد از این دوام این دفتر به نفع مردم افغانستان نیست و به یک محلی که زمینه ساز مداخلات هر چه بیشتر کشورهای همسایه باشد مبدل خواهد شد.
وی تأکید کرد: تا زمانی‏که فشار نظامی بالای طالبان نباشد مذاکره نتیجه نمی‌دهد و اول باید یک فشار نظامی باشد تا طالبان مجبور به یک راه حل سیاسی شوند.
در این حال، شورای احزاب و ایتلاف‌های سیاسی در اعلامیه‌یی گفته است که دفتر قطر نباید منحیث ابزار برای مشروعیت سیاسی، تقویت مالی، نظامی و یا هم تامین روابط بین‌المللی طالبان مورد استفاده قرار گیرد.
شورای همکاری احزاب و ایتلاف‌های سیاسی بر برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک تأکید کرده و از هرگزینۀ دیگری که به جای انتخابات مطرح می‎شود، هشدار داده است.
این شورا در اعلامیۀ گفته است که ما مخالف هر نوع مداخله داخلی و خارجی در پروسۀ انتخابات و استفاده غیر قانونی از امکانات دولتی به نفع کاندید و یا کاندیدان خاص می‌باشیم.
در این اعلامیه آمده که ما مقولۀ اجماع ملی را به منظور همسویی و نزدیکی نیروهای سیاسی جهت فراهم نمودن مقدمات لازم برگزاری انتخابات و انتقال موفقانه سیاسی مفید دانسته، هر نوع تلاش برای استفاده از این مقوله جهت منحرف کردن روند برگزاری انتخابات در کشور را مردود می‌دانیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.