یک عضو شورای عالی صلح: تـلاش‌ها برای صـلح به شـکست منجر شـده است

گزارشگر:یک شنبه 26 حمل 1397 - ۲۵ حمل ۱۳۹۷

یک عضو شورای عالی صلح به روزنامۀ ماندگار گفته است که تلاش‌ها برای صلح به نا امیدی رسیده است و این پروسه اعتبارش را در افغانستان از دست داده است.
این منبع می‌گوید که نتیجه نهایی تلاش های چنیدن ساله یک شکست کلان در این زمینه است.
mandegar-3به گفته منبع، هیچ برنامۀ موثری برای کشاندن پاکستان به روند همکاری در پروسۀ صلح از جانب افغانستان وجود نداشته است. این منبع می‌گوید که تلاش‎‌ها برای صلح افغانستان در سطح منطقه‌یی و بین‌المللی بی‌نتیجه بوده است.
این عضو شورای عالی صلح در حالی از شکست تلاش‌ها برای صلح سخن می‌گوید که مقامات امریکایی تاکید بر پروسه آشتی ملی از طریق همکاری با پاکستان دارند.
جنرال میلی رییس ستادارتش امریکا چندی پیش گفته بود که در نهایت مساله افغانستان باید با یک رویکرد منطقه‌یی و از طریق روند آشتی حل شود و پاکستان باید بخشی از راه حل باشد.
فشار بر پاکستان و سایر حامیان گروه طالبان نیز بخشی از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا است. دولت آمریکا در حمایت از ادعاهای افغانستان از پاکستان خواسته است تا دست از حمایت از گروه‌های افراطی در افغانستان و منطقه بردارد. پاکستان همواره حمایت از شورشیان را تکذیب کرده است.
جنرال میلی با بیان این که گروه‌های طالبان و داعش دیگر تهدید وجودی برای دولت افغانستان نیستند، گفت نیروهای افغانستان توان دفاع از کشورشان را دارند و امریکا باید تقویت این نیروها را ادامه بدهد.
این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس دولت وحدت ملی، چند هفته پیش در نشستی برای تامین صلح در افغانستان گفته بود حاضر است با گروه طالبان، بدون هیچ پیش‌شرطی در هر جای جهان مذاکره کند و در صورت دست برداشتن این گروه از عملیات مسلحانه، اعضای آن را مشمول عفو عمومی قرار دهد و این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد. اما طالبان هیچ پاسخی به این سخنان نداده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.