تأکید رهبران بر نام‌نویسی در انتخابات/ مردم: بـی‌بـاور هستیـم!

گزارشگر:ناجیه نوری/ دو شنبه 27 حمل 1396 - ۲۶ حمل ۱۳۹۷

پس از اعلام زمان ثبت نام رای‌دهنده‌گان و آغاز ثبت نام نامزدان مجلس نماینده‌گان و شورای ولسوالی‌ها، سیلی از مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام نامزدی کردند.
mandegar-3از گوینده‌گان برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا مشاورین هر دو رهبران حکومت وحدت ملی، استادان دانشگاه‌های خصوصی و دولتی، شخصیت‌های و آگاهان سیاسی، تاجران، دوکانداران، کسبه‌کاران، نماینده‌گان فعلی مجلس و ….. همه برای انتخابات آینده نامزد اند.
اما نکته مهم رای‌دهند‌گان استند که آیا حاضر اند در انتخابات پیش روی شرکت کننده یا خیر!
شهروندان برخلاف رهبران سیاسی، فعال مدنی و نامزدان احتمالی دیدگاه کاملاً متفاوتی دارند و حضورشان در انتخابات را چندان موثر و مفید نمی‌دانند.
برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی در صفحات خود نگاشته اند: چون رأی من آینده‌ی من نیست، از این‌رو نه ثبت نام می‌کنم و نه هم رأی می‌دهم.
شماری هم گفته اند: انتخابات یک اصل مردم سالاری است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت؛ ولی مشروط براین‌که شفافیت در آن تامین شود.
سمیع‌الله که دانشجو در یکی از دانشگاه‌های خصوصی است به روزنامه ماندگار می‌گوید: تقلبات گسترده و سازمان یافته سال ۲۰۰۹ سبب شده تا مردم دیگر به انتخابات باور نداشته باشند و حضورشان در انتخابات را مفید ندانند.
به گفته او: کسانی در انتخابات آینده برنده اند که یا زور داشته باشند یا زر، در غیر آن فقط وقت خود و ورقه‌های رای‌دهی را تلف کرده اند، زیرا کسانی‌که در کمیسیون انتخابات گماشته شده‌اند، وابسته به ارگ اند؛ بنابراین کسانی برنده خواهند شد که وابسته‌گی با ارگ‎‌نیشنان داشته باشند.
صادق محمدی دوکاندار می‌گوید: من نه ثبت نام می‌کنم و نه هم رای می‌دهم، به کی رای بدهم، آنانی که همین اکنون در پارلمان استند، چه خیرشان به مردم رسیده که بریم به دیگران شان رای بدهیم.
او تاکید دارد: کسانی برنده می‌شوند که یا حمایت داکترعبدالله را دارد یا اشرف و یا هم نوکر یک کشور خارجی باشد و این قسم آدم‌ها به مردم خدمت نمی‌کنند، به کسی خدمت می‌کنند که برای شان رای گرفته است، پس رای ما هیچ فایده ندارد، ما هم وقت خود را تلف نمی‌کنیم و رای نمی‌دهیم.
و اما در این میان رهبران و شخصیت‌های سیاسی و کشورهای دخیل در امور افغانستان از مردم افغانستان می‌خواهند تا در انتخابات مجلس نماینده‌گان و شورای ولسوالی‌ها شرکت کنند.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مشعود، از آغاز روند ثبت نام رأی دهنده گان پشتیبانی کرده و آن را یک گام مثبت در راستای مردم سالاری دانسته است.
آقای مسعود می‌گوید: اگر هـمین امروز به خود اعتماد کنیم، از خیانت و جفأئى که در حق مردم ما گذشت مأیوس نشویم، بالعکس از آن‌چه برما رفت، بیآموزیم و به آینده برنامه ریزى کنیم، بى هـیچ شکى، رژیم اشرف غنى احمدزى به‌عنوان آخرین مدل حکومت قومی در ویترین تاریخ قرار خواهد گرفت.
او تاکید کرده که امروز برای همۀ نیروهای وفادار به یک‌پارچه‌گی و سلامت خانۀ واحد افغانستان است تا به‌قول قهرمان ملی، روى ایجاد سیستمی توافق کنیم که هم بتوانیم با خود زندگی کنیم و هم با دنیای بیرون» نظامی که برپایۀ عدالت سیاسى، ارزش‌های اسلامى و اخلاقى، حقوق شهـروندى و روش دیموکراسی تهداب گذاری گردد و از مطالبات، خواست‌ها واقعى و باورهای مردم کشور بتواند، نماینده‌گى نماید.
بااین حال محمد محقق هم از هوادارانش خواسته است که به گونه گسترده در روند ثبت نام رأی دهنده گان اشتراک کرده و در انتخابات آینده حضور پر رنگی داشته باشند.
‌در همین حال روز گذشته داکترعبدالله عبدالله رییس‌اجرایی در دیداری با شماری از بزرگان، متنفذان و جوانان، مشارکت گستردۀ مردم در پروسۀ ثبت نام رأی‌دهندگان را بسیار مهم دانست.
او خطاب به مردم گفت: هیچ راهی جز رفتن به انتخابات، نمی‌تواند سرنوشت سیاسی کشور را رقم زند؛ بنابراین مسؤولیت همۀ ماست که در راستای آگاهی‌دهی به شهروندان و تشویق آنان به خاطر شرکت در پروسۀ ثبت‌ نام رأی‌دهنده‌گان و گرفتن کارت‌های انتخاباتی اقدامات لازم را انجام دهیم.
به گفته داکترعبدالله، شیوۀ ثبت نام برای اشتراک در انتخابات‌ آینده، چه ریاست جمهوری، شورای ملی، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها نسبت به گذشته تفاوت کرده است. این شیوه به گونۀ جدی می‌تواند از تقلب‌های گسترده و سازمان یافته جلوگیری کند.
و اما داکترعبدالله در ملاقات با آقای کورنلیوس زیمرمن نماینده ملکی ناتو برای افغانستان آغاز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را یک گام مهم برای برگزاری یک انتخابات با اعتبار دانسته‌است.
با این حال آقای زیمرمن در این نشست از آغاز ثبت‌نام رأی دهندگان برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در افغانستان استقبال کرد و برگزاری یک انتخابات شفاف٬ سراسری و با اعتبار را برای روند مردم‌سالاری و ثبات در افغانستان مهم و اساسی خوانده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.