یونیسف: ۵۰۰ هزار کودک افغانستانی با خطر سوء تغذیه و کم‌آبی رو به‌ رو اند

گزارشگر:بهزاد - ۰۵ ثور ۱۳۹۷

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده که ۵۰۰ هزار کودک در افغانستان با خطر سوءتغذیه و کم‌آبی مواجه اند.
مسوولان یونیسف با نشر خبرنامه‌یی می‌گویند که به دلیل نباریدن باران در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، امنیت غذایی و کمبود آبِ آشامیدنی سالم در افغانستان mandegar-3با خطر مواجه شده و سوءتغذیه در میان کودکان افزایش یافته است.
در خبرنامۀ یونیسف با اشاره به این‌که خشک‌سالی بر شرایط ۲۲ ولایت افغانستان تأثیرات منفی گذاشته است، گفته شده است که در شرایط فعلی، خشک‌سالی بر زنده‌گی یک میلیون نفر تأثیر گذاشته و در آینده این رقم به دو میلیون نفر افزایش خواهند یافت.
یونیسف تأکید دارد که ۱۰ ولایت افغانستان گرفتار نبود امنیت غذایی و کمبود آب آشامیدنی هستند و در این مناطق از ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع آبی خشک‌ شده اند.
براساس گزارش یونیسف: ولایت‌های بادغیس، بامیان، دایکندی، غور، هیلمند، قندهار، جوزجان، ننگرهار، نیمروز، نورستان، تخار و ارزگان از ولایت‌هایی است که از خشکسالی به شدت آسیب دیده اند.
این نهاد می‌افزاید که آمار سوءتغذیه در این ولایت‌ها از قبل هم بالا بود و با نرسیدن غذای مقوی و آب سالمِ آشامیدنی در کنار عدم توجه به بهداشت محیط، می‌تواند وضعیت آن‌ها را به مراتب بدتر از قبل کند.
از سویی هم، رییس نماینده‌گی یونیسف در افغانستان گفته است که کودکان افغانستانی در سراسر افغانستان قبل از این نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و اکنون باید با این مشکل جدید نیز مقابله کنند.
آقای عادل خودر، رییس نماینده‌گی یونیسف در افغانستان می‌افزاید که هدف یونیسف این است که کودکان و خانواده‌ها به غذای مقوی، آب سالم و خدمات بهداشتی مورد نیاز دسترسی داشته باشند. به گفتۀ او: تأثیر سوءتغذیه می‌تواند یک عمر دوام یابد و به همین دلیل است که یونیسف در حال شناسایی کودکانی است که در معرض خطر هستند.
مسوولان یونیسف با بیان این‌که خشکسالی در بدترین موقع سال که بهار باشد، بروز کرده است، می‌گویند: «تأثیرات خشکسالی نمی‌تواند بدتر از این باشد، هر ساله سوءتغذیه در فصل تابستان به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. حدود ۱٫۶ میلیون کودک و نزدیک به نیم میلیون زنِ حامله و شیرده از سوءتغذیه در سراسر افغانستان رنج می‌برند».
این نهاد با اشاره به اقدام‌های دولت افغانستان برای مبارزه با خشک‌سالی، گفته است که بررسی یونیسف و شرکای کاری‌اش در بخش تغذیه نشان می‌دهد که ۹۲ هزار کودک و بیش از هشت هزار زن حامله و شیرده به کمک فوری نیاز دارند.
براساس ارزیابی یونیسف، درحد فاصل ماه‌های جولای و دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۲۱ هزار کودک زیر ۵ سال دچار سوءتغذیه شده و ۳۳ هزار زن شیرده و حامله به غذا برای زنده ماندن نیاز دارند.
این نهاد افزوده است که ۸۷۵ هزار نفر در شش ماه آینده به کمک نیاز دارند. یونیسف و نهادهای همکار آن تلاش دارند به این مشکل رسیده‌گی کنند.
به گفتۀ نهاد حمایت از کودکان سازمان ملل، آنان به ۱۰ میلیون دالر برای کمک به آسیب‌دیده‌گان نیاز دارد.
این در حالی است که یک ماه پیش سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که ۱۳ میلیون نفر در افغانستان اکنون امنیت غذای ندارند. برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل «WFP» اعلام کرد که از مجموع ۱۳ میلیون نفر، هشت میلیون آن با عدم امنیت غذایی حاد روبه‌رو هستند و نمی‌دانند که وعده بعدی غذای آن‌ها چطور فراهم خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.