لیست ابتدایی نامزدان ریاست‎جمهوری اعلام شد ۱۶ تن حذف شدند

- ۳۰ میزان ۱۳۹۲

رییس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که از مجموع کسانی که برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده بودند، صلاحیت ده نفر از سوی این کمیسیون تائید شده است.
یوسف نورستانی روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت صلاحیت افراد (نامزدان) براساس قانون انتخابات افغانستان بررسی شده و علاوه بر آن در مورد تابعیت افراد از وزارت امور خارجه افغانستان اطلاعات لازم را به‌دست آوردیم.»
رییس کمیسیون انتخابات، افغانستان افزود کسانی که صلاحیت‌شان تائید نشده می‌توانند با مراجعه به کمیسیون بررسی شکایت‌های انتخاباتی، مساله را پیگیری کنند.
داکتر عبدالله عبدالله، عبدرب الرسول سیاف، اشرف غنی احمدزی، عبدالرحیم وردک، هدایت امین ارسلا، زلمی رسول، قطب الدین هلال، قیوم کرزی، گل آقا شیرزوی و سردار نادر نعیم، در فهرست ابتدایی به عنوان نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری تأیید شده‌‎اند.
انوارالحق احدى، سید اسحاق گیلانى، بسم الله شیر، فضل کریم نجیمى، حشمت غنى احمدزى، سرور احمدزى، حمیدالله قادرى، داوود سلطانزوى، عزیزالله لودین، سلمان على دوستزاده، فاروق اعظم، خدیجه غزنوى، عبدالهادى دبیر، نور رحمن لیوال، داکتر داور احمد نادى و نادر احمدشاه احمدزى، از لیست نامزدان حذف شده‎اند.
بر اساس این فهرست، شانزده تن از کسانی‌که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، از فهرست نهایی حذف شدند. این فهرست قرار بود روز شنبه اعلام شود اما کمیسیون مستقل انتخابات در پایان روز شنبه اعلام کرد که برای اعلام فهرست ابتدایی نامزدان آماده نیست.
معلوم نیست کمیسیون مستقل انتخابات براساس چه معیاری تابعیت دوگانۀ نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری را بررسی کرده است.
در فهرست ابتدایی نام کسانی دیده می‎شود که سال‎ها در غرب زنده‎گی کرده‎اند و شهروندان کشورهای خارجی بوده‎اند.
گمانی‌زنی‎هایی وجود دارد که آن‎ها تا اکنون هم تابعیت دست‎کم یکی از کشورهای خارجی را دارند.
در پیوند به این مسأله، کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده‎گان از کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی خواسته که مادۀ ۶۲ قانون اساسی را به گونۀ روشن تفسیر نماید.
در یکی از بندهای مادۀ شصت و دوم قانون اساسی آمده است: شخصی که به ریاست‎جمهوری کاندید می‎شود، واجد شرایط ذیل باشد: تبعۀ افغانستان، مسلمان و متولد از والدین افغان بوده و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد.
عبدالحفیظ منصور عضو کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده‎گان می‎گوید: آن‎هایی که تابعیت یکی از کشورهای خارجی را دارند، چه‎گونه و براساس چه اسنادی ثابت می‎کنند که تابعیتِ خارجی‎شان را لغو کرده‎اند؟
آقای منصور به روزنامۀ ماندگار گفت که در این زمینه ابهام وجود دارد و کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده‎گان به کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی نامه فرستاده و از آن‎ها خواسته که در این خصوص روشنی اندازند.
به گفتۀ آقای منصور، بسیاری از کسانی که نامزد شده‎اند، در کنار تابعیت افغانستان، تابعیت یکی از کشورهای خارجی را نیز دارا می‎باشند.
او همچنان گفت که بر بنیاد قانون اساسی نامزد ریاست‎جمهوری همراه با معاونانش یکجا ثبت نام می‎کند، در صورتی که معاون نامزدی حذف شود و یاهم حاضر به نامزدی در انتخابات نباشد، سرنوشت نامزد انتخابات چه خواهد شد؟
او گفت که کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در این زمینه نیز باید توضیح بدهد.
بر اساس قانون افغانستان، پس از اعلام فهرست ابتدایی، نوبت به بررسی کمیسیون شکایات می‌رسد و اگر کسی علیه یکی از نامزدان و یا معاونان او شکایت داشته باشد، توسط این کمیسیون بررسی می‌شود.
پس از پایان این بررسی ها، فهرست نهایی نامزدان منتشر و زمان دوماهه مبارزات انتخاباتی رسما آغاز می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.