خوش‌بینی کابل از توافق چین و هند: حمایت از توسعۀ اقتصادی افغانستان به نفع منطقه است

گزارشگر:دوشنبه 10 ثور 1397 - ۰۹ ثور ۱۳۹۷

mandegar-3وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، حمایت هند و چین از پروژه‌های بزرگ اقتصادی در این کشور نه تنها به نفع افغانستان بلکه به نفع منطقه می‌باشد.
پس از آن‌که دهلی جدید و پیکینگ به خاطر عملی کردن پروژه‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان به توافق رسیدند، مسوولان دولت افغانستان امیدوار هستند که این پروژه‌ها بر اساس اولویت‌های افغانستان ترتیب شوند.
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، آنان از پروژه‌های مشترک هند و چین در افغانستان حمایت می‌کنند و این تنها به نفع این کشور نه بلکه به نفع منطقه می‌باشد.
آقای قوقندی گفت:
«راه‌اندازی یا حمایت از پروژه‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان نه تنها به نفع افغانستان است بلکه به نفع بهبود منطقه ‌است. ما از چنین برنامه‌هایی‌که به اساس اولویت افغانستان از طرف پیکینگ و هند مشترکاً عملی شود، استقبال می‌کنیم.»
رسانه‌های هند و چین روز شنبه پس از ملاقات غیر رسمی سه روزه نریندرا مودی صدراعظم هند و شی جین پینگ رییس جمهور چین گزارش دادند که هر دو رهبر روی آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان به موافقه رسیده‌اند.

به اساس گزارش‌ها هر دو کشور تلاش می‌نمایند تا به همکاری پروژه‌های بزرگ اقتصادی روابط شان را بهتر سازند.
تا کنون مقامات افغانستان و هم کشورهای هند و چین در مورد چگونگی پروژه‌های بزرگ اقتصادی جزئیات ارائه نکرده‌اند.
اما پیش از این دهلی جدید به‌خاطر ایجاد دهلیز اقتصادی چین – پاکستان که به افغانستان گسترش می‌یابد، ابراز نگرانی کرده‌است.
علاوه بر این هندوستان از یک پروژه بسیار بزرگ چین بنام «یک راه و یک کمربند» که چند کشور منطقه را با هم وصل می‌کند نیز حمایت نکرده بود.
اما تا کنون روشن نیست که آیا چین و هند در این پروژه‌ها که افغانستان یک بخش آن است به موافقه رسیده‌اند یا روی پروژه‌های بزرگ در آن کشورها توافق کرده‌اند.
از سویی هم شماری کاشناسان اقتصادی و بازرگانان بدین باور اند که عوض رقابت در افغانستان، کار مشترک آن کشورهای بزرگ اقتصادی در بخش‌های مختلف می‌تواند زمینه پیشرفت را مساعد سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.