سایت یوتیوب لغو فیلتر شد

- ۱۶ جدی ۱۳۹۱

سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته که سایت یوتیوب در افغانستان لغو فیلتر شده است.
شبکه اجتماعی پرطرفدار یوتیوب در پی منتشر شدن یک فیلم توهین‎آمیز به حضرت محمد، پیامبر اسلام، به روی این شبکه اینترنتی، در ماه ثور گذشته به صورت اعلام نشده در افغانستان فیلتر شد.
اما روز شنبه آقای رهین در صفحه فیسبوک خود نوشت: «یوتیوب باز شد، اما نمی‌دانم که فرهنگ و آداب استفاده از یوتیوب را فرا گرفته‎ایم یا نه. خوش بود تا محک تجربه آید به میان!» .
عبدالمالک نظری از مقامهای وزارت مخابرات، که امور فنی فیلتر شدن و باز شدن سایت‎های اینترنتی مربوط آن است، به بی‏‌بی‎سی گفت که سایت یوتیوب بر اساس نامه رسمی وزارت اطلاعات و فرهنگ رفع فیلتر شده است.
کاربران یوتیوب در افغانستان هم گفته‎اند که دسترسی به این سایت عملاً امکان‎پذیر شده است.
پیش از این، سایت یوتیوب برای کسانی که از اینترنت تحت کنترل دولت و از جمله شرکت نیمه‎دولتی افغان‎تلکام و شرکت‎های مخابراتی موبایل استفاده می‌کنند، فیلتر شده بود.
اما کاربرانی که از اینترنت خارج از کنترل دولت استفاده می‎کنند، در مدتی که یوتیوب فیلتر شده بود، به این سایت دسترسی داشتند؛ از جمله سازمان‎های بین‎المللی مستقر در افغانستان که شمار کاربران آنها قابل توجه است.
همچنین در این مدت شماری از کاربران فیسبوک، کمپین‌هایی برای رفع فیلتر یوتیوب به راه انداختند. در شعار یکی از این کمپین‎ها آمده بود: «به افراط‎گرایی پایان دهید.»
اعلام رفع فیلتر یوتیوب، فیسبوک وزیر اطلاعات و فرهنگ با استقبال مواجه شده، اما اشاره او به «آداب استفاده از یوتیوب» مورد انتقاد قرار گرفته است.
از جمله گلنور بهمن، داستان‎نویس در زیر نوشته آقای رهین نوشته: «باز شدن یوتیوب چه ربطی به آداب و فرهنگ دارد؟ آیا تمام مردم دنیا که از این دریچه استفاده می‌کنند، از فرهنگ و آداب زندگی برتر و بهتری برخوردارند؟ تنها ماییم که باید ضمانت بدهیم که باادبیم و با فرهنگ تا شما این دریچه را بگشایید؟»
حشمت رادفر روزنامه نگار نوشته: «این گونه فرهنگ‎ها با باج‎دهی به تندروانی که فرهنگ خشونت آنان را بر گرده‎های مردم تحمیل کرده است، نه ایجاد می‏‌شود و نه هم تقویت.»
ظاهراً اشاره آقای رهین به امکان دیدن فیلم‌هایی در یوتیوب باشد که در افغانستان «غیراخلاقی» و «مغایر اصول اسلامی» دانسته می‎شود.
وزیر اطلاعات و فرهنگ در فیسبوک خود در پاسخ به شماری از این انتقادها نوشته: «هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.