شورای عالی صلح: نشست جاکـارتا داعیـۀ جنـگِ طالبـان را سلب می‌کنـد

گزارشگر:سه شنبه 18 ثور 1397 - ۱۷ ثور ۱۳۹۷

شورای عالی صلح می‌گوید که نشست‌ علمای اسلامی افغانستان، پاکستان و اندونزیا در “جاکارتا” در رابطه به جنگ جاری افغانستان، داعیه جنگی گروه طالبان را در کشور سلب می‌کند.
مسوولان شورای عالی صلح با اشاره به مهم بودن این نشست، می‌گویند که علمای کلیدی سه کشور اسلامی – حتا کسانی‌که درگذشته طرف‌دار mandegar-3تفکرطالبان بوده‌اند – در این نشست اشتراک می‌کنند و در رابطه به غیر مشروع بودن جنگ در افغانستان دیدگاه عمومی خویش را بیرون می‌دهند.
اما، آگاهان دینی با بیان این‌که طالبان به گفتۀ ملاهای درباری توجه نمی‌کنند، می‌گویند که در حال حاضر فرماندهی جنگ به دست نسل دوم گروه طالبان قرار دارد و نشست‌هایی که در کشورهای بیرونی برگزار می‌شود، تاثیر چندانی بالای روند جنگ در کشور نخواهد گذاشت.
قرار است نشست عالمان دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در جاکارتا مرکز این کشور اسلامی روز جمعه (۲۱ ثور) در رابطه به غیر مشروع بودن جنگ جاری افغانستان برگزار شود.
مولوی عطاءالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح با تاکید بر مهم بودن نشست جاکارتا، می‌گوید که به همه روشن است که جنگ جاری در افغانستان توجیه دینی ندارد. اما گروه طالبان تلاش می‌کنند تا به عملکرده‌های غیر دینی و غیر مشروع خود رنگ و بوی دینی بدهند.
آقای سلیم افزود که در این نشست‌ شماری از علمای کلیدی که در گذشته از گروه طالبان حمایت می‌کردند، از پاکستان فرستاده می‌شوند که دال تاثیر گذاری این نشست بالای گروه طالبان است.
به گفتۀ او، نشست «جاکارتا» از نگاه بی‌طرفی کشور اندونزیا نسبت به اوضاع افغانستان نیز اهمیت دارد- این نشست در یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و تلاش شده تا اشتراک کننده‌گان این نشست فتوای غیر مشروع بودن جنگ – افغانستان را صادر کنند.
او گفت که این نشست می‌تواند داعیه جنگ را از طالبان سلب کند.
معاون شورای عالی صلح، با اشاره به نشست‌هایی که پیش از این در رابطه به روند جنگ افغانستان صورت گرفته افزود که برخی نکات هستند که نشست جاکارتا را متفاوت می‌سازد. هرچند این نشست نمی‌تواند فرجامین نقطه را بر جنگ افغانستان بگذارد، اما تاثیر گذار است.
او گفت که در این نشست مولانا انورالحق برادر مولانا سمیع که به ] پدر معنوی طالبان مشهور است[ و برخی ازچهره‌های مطرح و با نفوذ دیگر از پاکستان اشتراک می‌کنند که می‌تواند بالای ذهنیت گروه طالبان تاثیر داشته باشد.
کمال الدین حامد، آگاه دینی و استاد دانشگاه؛ با اشاره به نشست عالمان دینی کشورهای پاکستان، اندونزیا و افغانستان در “جاکارتا” میگوید که ظاهرا این نشست‌ها بالای ذهینت مردم تاثیر دارد، اما بالای میدان جنگ که نسل دوم گروه طالبان در آن قراردارند، تاثیر چندانی ندارد.
او می‌گوید که علمای رده نخست طالبان در حال حاضر در خط مقدم میدان جنگ قرار ندارند، بنا برین این نشست‌ها مورد توجه نسلی از طالبان که در میدان جنگ هستند قرار نمی‌گیرد.
به گفتۀ او، نبود رابطه میان گروه طالبان و علمای اندونزیا سبب می‌شود تا این نشست‌ موثر تمام نشود. این نشست‌ها در صورتی موثر تمام می‌شود که عالمان دینی «جاکارتا» با گروه طالبان تماس گرفته و به‌شکل مستقیم با این گروه در رابطه به غیر مشروع بودن جنگ افغانستان صحبت کنند.
آقای حامد، با بیان این‌که جنگ در افغانستان است نه در جاکارتا، ترکیه و… حل می‌شود، گفت: شاید برخی از عالمان دینی و شیخ الحدیث‌هایی که در این نشست‌ اشتراک می‌کنند، دیدگاهای شخصی و متناقض نسبت به جنگ افغانستان داشته باشند، اما برقراری تماس مستقیم با گروه طالبان که داعیه جنگ افغانستان را یدک می‌کشند، می‌تواند به این سرنوشت تغییر بیاورد.
آقای حامد می‌گوید که گروه طالبان مشروعیت جنگ را از شورای صلح و شورای علمای دولتی نمی‌گیرد، بنابرین منبع “فتوای” طالبان باید در این نشست اشتراک داشته باشند تا طالبان به گفته‌ها و نشست‌های مذکور تمکین نشان دهند.
او گفت تا وقتی که در میان عالمان دینی و گروه‌ علمایی‌که برای طالبان منبع” فتوا” به‌شمار می‌روند تفاهم نشود، طالبان به “ملاهای درباری” و ملاهای شورای عالی صلح توجه نمی‌کنند.
او گفت که گفته‌های عالمان دینی که در قرا و قصبات هستند می‌توانند نسبت به ملاهای درباری و شورای عالی صلح بالای اندیشه‌ طالبان موثر تمام شوند.
این عالم دینی با بیان این‌که در پاکستان چند طیف از علما وجود دارد، گفت که “جمعیت علمای پاکستان” و “سازمان‌های مربوط به مکتب دیوبندی” هم‌چنان، گروه‌های” سلفی “ بالای تصمیم گیری طالبان تاثیر مستقیم دارند، اما برخی از گروه‌های دیگر بالای طالبان تاثیر ندارند. اما در این نشست از طرف پاکستان علمای از طیف محافظه‌کار فرستاده می‌شوند.
نشست علمای دینی سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونزیا، پس از سفر رییس جمهور اندونزیا در نهم ماه دلو سال گذشته به کابل و به در خواست آن صورت گرفته است. پیش از این نیز نشست‌های مشابه در ترکیه و عربستان سعودی در رابطه به جنگ افغانستان برگذار شده است، اما به باور آگاهان این نشست‌ها تاثیری بالای روند جنگ نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.