رییس اجرایی در نشست «سیکا»: کشورهای منطقه نباید یکدیگر را در برابر تروریزم تنها رها کنند

- ۲۵ جوزا ۱۳۹۸

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در پنجمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا)، تروریزم را تهدیدی در برابر توسعۀ منطقه خواند و تأکید کرد که کشورهای منطقه نمی‌توانند یکدیگر را در برابر تروریزم تنها رها کنند.
داکتر عبدالله عبدالله دیروز شنبه، ۲۵ جوزا در پنجمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شده، همچنان از رشد تروریزم در منطقه ابراز نگرانی کرد.
mandegarرییس اجرایی بیان داشت که فقر، فساد، افراط گرایی خشونت آمیز و قاچاق مواد مخدر چالش‌هایی را فرار روی توسعه منطقه‌‌ای بوجود آورده است. به گفتۀ او: «مبارزه با تروریزم و تهدیدهای ناشی از آن نیازمند تلاش‌های مشترک صادقانه با روحیه‌ منطقه‌یی را می‌طلبند».
این مقام حکومت با بیان این‌که کشورهای عضو سیکا در بخش تامین صلح و امنیت باید با همدیگر همکاری کنند، افزود: «با تلاش‌های صادقانه باید آسیب‌های ناشی از حملات تروریستی را کاهش دهیم.» او تأکید کرد:» ما نمی‌توانیم یکدیگر را در برابر رشد تروریزم تنها رها کنیم.»
عبدالله عبدالله در این نشست گفت که افغانستان خواهان صلح است و اهمیت آن را نیز درک می‌کند. او همچنان حمایت افغانستان از برنامه‌های «سیکا» را اعلام کرد و گفت که حکومت افغانستان برای برجسته‌سازی اهداف سیکا از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و نیز به اهداف این سازمان منطقه‌یی وفادار می‌ماند.
داکتر عبدالله با اشاره به این‌که مردم افغانستان «تشنۀ صلح» اند گفت: «افغانستان برای تامین صلح تلاش داشته و اهمیت آن را برای کشورهای منطقه و فراتر از منطقه نیز درک می‌کند.» رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، تامین صلح در منطقه را نیازمند همکاری بین‌المللی دانسته و تاکید کرد که باید تروریستان از دست یافتن به پناهگاه‌های امن محروم شوند.
او در بخشی از سخنانش اظهار داشت: «ما باید به چالش فقر، رشد فزایندۀ جمعیت، تغییر اقلیم، فساد و درگیری‌های مسلحانه، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح و تهدید دهشت‌افگنی به صورت اساسی و جدی رسیده‌گی کنیم».
اهمیت کنفرانس «سیکا»
گفتنی است که اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (سیکا) هر چهارسال یک‌بار به اشتراک سران ۲۷ کشور عضو، هشت عضو و سازمان بین‌المللی ناظر برگزار می‌گردد. در اجلاس ۲۰۱۹ که در شهر دوشنبه به میزبانی جمهوری تاجیکستان برگزار شده بود، سران دولت‌ها و حکومت‌های کشورهای عضو و ناظر قضایای مهم منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد بحث قرار می‌دهند.
در این نشست رییسان جمهور ترکیه، تاجیکستان، ایران، روسیه، چین، قزاقستان و نخست‌وزیر آذربایجان شرکت کرده اند. داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی به نماینده‌گی از افغانستان در این نشست شرکت کرده است. ریاست اجرایی با نشر خبرنامه‌یی گفته است، سران دولت‌ها و حکومت‌های کشورهای عضو و ناظر سیکا قضایای مهم منطقه‌یی و بین‌المللی را در نشست امسال ‎شان مورد بحث قرار خواهند داد.
به باور آگاهان روابط بین‌الملل، کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا که ۲۷ سال پیش راه‌اندازی شد، سکویی است که می‌تواند آسیا را به امنیت مشترک، جامع، تعاونی و پایدار سوق دهد. آگاه همچنان می‌گویند که سیکا می‌تواند به اعضایش، در صورتی که در مفاهیم امنیتی نوآوری کنند و ساختار همکاری امنیتی منطقه‌یی جدیدی بسازند، کمک کند تا به طور مشترک امنیت آسیا را ارتقا دهند.
چین در آخرین اجلاس سیکا که در ماه می ۲۰۱۴ در شانگهای برگزار شد، خواستار این اقدامات شده بود. به گفتۀ آگاهان روابط بین‌الملل، آسیا در حال حاضر با چالش‌های بیشتری مواجه است، اما این قاره امیدوار کننده‌ترین و پویاترین منطقه است و می‌تواند مشکلاتش را از طریق پلت‌فرم و میکانیسم سیکا حل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.