وزیر دفاع ملی: نیروهای زمینی ما در منطقه بی‌نظیر اند

- ۱۶ جدی ۱۳۹۱

در حالی‌که مجلس نماینده‌گان از تجهیزنشدن نیروهای ارتش و پولیس برای تأمین افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ ابراز نگرانی می‌کند، وزیران دفاع و داخله می‌گویند آماده‌گی کافی برای امنیت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ دارند.
بسم الله محمدی وزیر دفاع و مجتبا پتنگ وزیر داخلۀ کشور روز گذشته در جلسۀ عمومی مجلس نماینده‌گان استجواب شدند. آن‌ها گفته‌اند که نیروهای زمینی از توانایی‌های خوبی برخوردار هستند. وزیر دفاع افغانستان گفت: «نیروهای امنیتی به طرف بهبود می‌روند. ما از لحاظ قوت‌های زمینی بسیار پیشرفته هستیم. باور کنید چنین نیروها را در منطقه ندارند».
اما آقای محمدی ابراز نگرانی کرد که ارتشی ملی جنگنده ‌های هوایی در اختیار ندارد و تدارکات نیروهای امنیتی به دلیل نبود ترانسپورت هوایی، با مشکل روبروست.
وزیر دفاع گفت تا چهار ماه آینده چهار بال هواپیمای ترانسپورتی به منظور حل کوتاه مدت نیازمندی‌ها در اختیار ارتشی افغانستان قرار خواهد گرفت. او گفت مذاکرات برای خرید هواپیماهای ترانسپورتی بیشتر با مقام‌های امریکایی ادامه دارد.
شماری از نماینده‌گان از ملی نبودن ارتش انتقاد کردند؛ اما آقای محمدی گفت ارتشی افغانستان قومی نیست و در حال حاضر جوانان افغان از هر قوم و ملیتی در برابر دشمنان این کشور می‌جنگند: «هرکه به قومی برود خاین است. در این شرایط حساس هر که سلیقه‌یی فکر کند، جنایتکار است. مردم چنین افرادی را نمی بخشند و نزد تاریخ شرمسار هستند».

طرح تقویت پولیس
نمایندگان مردم گفته‌اند در شماری از ولسوالی‌های افغانستان پولیس کافی برای تامین امنیت وجود ندارد؛ به همین دلیل طالبان از خلای امنیتی استفاده می‌کنند و سبب بروز نا امنی می‌شوند.
اما مجتبا پتنگ وزیر داخله گفت شمار پولیس به هیچ وجه از ۱۵۷ هزار نفر بیشتر نخواهد شد؛ ولی او تاکید کرد که بر سر پلان جدیدی کار می‌کند که براساس آن پولیس نظم عامه در تمام ولایات افغانستان جابجا شوند: «در آینده در تمام ولایات یک کندک نظم عامه خواهیم داشت؛ تا بتوانیم چالش های امنیتی را به اسرع وقت از بین ببریم. می‌خواهیم پس از ۲۰۱۴ قطعه شاهراه [نیز] داشته باشیم».
آقای پتنگ گفت نیروهای ویژه پولیس که برای اجرای عملیات های پیچیده تربیه می‌شوند، در ولایت‌های نا امن جابجا خواهند شد تا توانایی عملیات علیه مخالفان را در شب و روز داشته باشند.
وزیر داخله یادآور شد که قرار است پولیس افغانستان برای مقابله زودتر با تهدیدها با هواپیما نیز مجهز شود: «در نظر داریم به خاطری که بتوانیم از پولیس حمایت کرده باشیم، یک کندک ترانسپورت هوایی را داشته باشیم که طیاره های بال ثابت و هلیکوپتر داشته باشیم؛ با جامعه جهانی [در این مورد] به توافقاتی رسیده‌ایم».
نماینده‌گان تاکید کردند که وزیران دفاع و داخله باید برنامه‌های مشخصی برای تامین امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.