سفیر پاکستان برای سومین‌بار پی‌هم احضار شد اعتراض شدید به نقض حریم هوایی افغانستان

گزارشگر:سه شنبه 10 حوت 1395 - ۰۹ حوت ۱۳۹۵

وزارت خارجۀ افغانستان اعلام کرده است که ارتش پاکستان حریم هوایی این کشور را نقض کرده است.
این وزارت در واکنش به نقض حریم هوایی افغانستان، ادامۀ حملات موشکی بر مناطق مرزی و آزار و اذیت مهاجرین، سفیر پاکستان را احضار کرده است.
mandegar-3وزارت خارجه دیروز خبر داد که آقای سید ابرار حسین سفیر جمهوری اسلامی پاکستان مقیم کابل را احضار کرده است.
آقای ابرار روز یک‌شنبه نیز به وزارت خارجۀ افغانستان احضار شده بود. این سومین بار در دو هفتۀ اخیر است که سفیر پاکستان احضار می‌شود.
وزارت خارجه در اعلامیه‌یی نوشته است: در ملاقاتی‌که موسی عارفی رییس شعبه اول سیاسی وزارت امور خارجه با سفیر پاکستان داشت، در مورد ادامه انداخت راکت‌ها توسط نظامیان پاکستانی از آن سوی خط دیورند بالای ولسوالی‌های خاص کنر، دره شالی، سرکانو، دره نولی، شادی خیل و دره شونگری ولایت کنر که در اثر آن منازل مسکونی مردم عام تخریب و چهار طفل شهید گردیده‌اند، و عبور یک هلیکوپتر نظامی پاکستانی از خط دیورند و گزمۀ آن بالای ساحات لکه تیگی، دره شالی، مایا سرو و وچه ژوره ولسوالی خاص کنر معلومات ارایه نموده، از سفیر پاکستان خواست تا اعتراض شدید افغانستان را در این خصوص به مقامات آن کشور برساند.
در این اعلامیه آمده است که رییس شعبه اول سیاسی همچنان در مورد آزار و اذیت و اخراج مهاجرین افغانستان به شکل اجباری خلاف تمامی تعهدات سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و UNHCR، مسدود بودن دروازه‌های تورخم و چمن که مغایر همه نورم‌های بین المللی سازمان WTO و توافقات تجارتی میان افغانستان و پاکستان بوده که به اثر آن هر روز تجار افغانی و پاکستانی و مردم عام متضرر می‌گردند، نگرانی شدید جمهوری اسلامی افغانستان را ابراز نمود.
سفیر پاکستان در کابل تعهد نمود که مراتب اعتراض و نگرانی جانب افغانستان را با مقامات کشور متبوع خویش در میان خواهد گذاشت.
پس از حمله بر زیارتی در ایالت سند روابط افغانستان و پاکستان به شدت تیره شده است. پاکستان افغانستان را متهم به دست داشتن در این حمله کرده و خواستار استرداد ۷۳ تروریستی شده که به قول آنها از خاک این کشور، پاکستان را آماج قرار داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.