افغانستان در نشست ویژۀ سازمان همکاری کشورهای اسلامی مطرح کرد: تا تحقق کامل حقوق مردم فلسطین در کنارشان می‌مانیم

گزارشگر:بهزاد/ یک شنبه 30 ثور 1397 - ۲۹ ثور ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در نشست ویژۀ سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ترکیه گفت که باید برای تشریح اسلام به عنوان یک تمدن و فرهنگ عظیم برای نسل‌های جوان مسلمان تصویر کلی ارائه شود.
mandegar-3محمداشرف غنی در آن نشست با اشاره به نیاز شکل‌گیری گفتمان میان تمدن اسلام و دیگر تمدن‌ها گفت که برای رسیده‌گی به مسأله فلسطین و جست‌وجوی راه‌های حل پایدار به منازعۀ بین اسرائیل و اعراب، باید کوشش‌های دوام‌دار و مستمر صورت گیرد.
همزمان با این، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ کشور در آن نشست گفت که تا تحقق کامل حقوق «غیر قابل انتقال» مردم فلسطین، در کنار شان می‌مانیم.
بربنیاد خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری، رییس حکومت وحدت ملی به اشتراک کننده‌گان آن نشست گفته است، به رغم آن‌که در هفته‌های گذشته، شهروندان زیادی در افغانستان شهید شده اند، اما او به نماینده‌گی از مردم افغانستان از بهر غم‌شریکی با مردم فلسطین در آن نشست اشتراک کرده است.
آقای غنی افزوده است: «رنج و درد مردم فلسطین ما را به این‌جا کشانیده است. آن‌ها از ما تنها همدردی نمی‎خواهند، بلکه خواستار حمایت ما هستند تا زنده‌گی با عزت شان برگردد».
رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به این‌که کشورهای اسلامی در یک برهۀ «تراژید» گردهم آمده اند، اظهار داشته است که غیرنظامیان فلسطینی به خاطر داشتن حقوق اساسیِ سیاسی و بشری، می‌میرند.
او بیان داشت: بی‌عدالتی که بر مردم فلسطین تحمیل می‌شود، تکرار خشونت و تبعیضی است که در برابر یهودیان در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپای شرقی و غربی صورت گرفته است.
به باور محمداشرف غنی، اندازه و تداوم خشونت منجر به ایجاد بی‌پروایی شده است و بی‌باوری نسبت به آینده و جهتی که جهان به سوی آن در حرکت است، بر شرایط حاضر سایه افکنده است.
محمداشرف غنی در آن نشست هم‌چنان گفته است: خلایی که بین ارزش‌های حقوق بشر و حقوق سیاسی، عدالت و انصاف به ویژه در جهان اسلام ایجاد شده، موجب افزایش بی‌اعتمادی به توانایی نهادهای بین‌المللی برای تحقق صلح و ثبات گردیده است.
رییس حکومت وحدت ملی گفت که جهان اسلام با یک «بحران تفاهم و همکاری» مواجه هست که منتج به اتخاذ راه‌های حل «باخت-باخت» به جای راه‌های حل «برد-برد» برای شان می‌شود.
محمداشرف غنی در آن نشست به «ایجاد چارچوب جهت دستیابی به ثبات سیاسی، ایجاد یک مکانیزم همکاری دولت با دولت میان کشورهای همسایه‌یی که در آن‌ها انگیزۀ شامل شدن در جنگ‌های نیابتی و ایجاد قلمروهای نفوذ عوامل جنگ و منازعه وجود دارد» نیز تأکید کرده است.
به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی، باید از نمونه‎های موفق «همکاری منطقه‎یی» از طریق توافق روی «تقویت ظرفیت سازمان همکاری‎های اسلامی» استفاده شود.
او این سازمان را «بستری برای بحث روی چالش‌های جمعی و میکانیزم صلح‌سازی بین کشورهای عضو» خواند و گفت: «ما در یک برهۀ تاریخی زنده‌گی می‎کنیم که مملو از خطر و فرصت است و رهبری و مدیریتِ درست در چنین شرایطی، می‌تواند سبب ایجاد تغییرات مثبت گردد.
در سوی دیگر، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجۀ کشور که در آن نشست اشتراک و سخنرانی کرد، گفت: جمع شدنِ ما در اینجا نشان دهندۀ نگرانى جمعى ما از عمل خشونت‌آمیز و قابل توبیخی است که رژیم اسرائیل بر ضد مردم فلسطین مرتکب شده است.
آقای ربانی کشته شدن مردم فلسطین از سوی رژیم اسرائیل را «غیر عقلانی و خشونت‌آمیز» خواند و گفت: «افغانستان اقدام غیر قابل توجیه و استفاده از زور و شدت عمل و همچنین کشتار معترضان فلسطینى از سوى نیروهاى رژیم اسرائیل را با شدیدترین الفاظ ممکن، محکوم مى‌کند».
وزیر امور خارجۀ کشور با بیان این‌که مردم افغانستان با هم‌بسته‌گی از مردم فلسطین پشتیبانی همه‌جانبه می‌کند، اظهار داشت که افغانستان تا «تحققِ کاملِ حقوق غیر قابل انتقالِ مردم فلسطین»، در کنار آنان خواهد ماند.
نشست ویژۀ سازمان همکاری کشورهای اسلامی پس از آن برگزار شد که هفتۀ گذشته، ایالات متحدۀ امریکا سفارت آن کشور را از تل‌ابت به شهر بیت‌المقدس انتقال داد و در اعتراضِ مردم فلسطین به این اقدم امریکا، ده‌ها تن از اعتراض کننده‌گان از سوی رژیم اسرائیل کشته و زخمی شدند.
گفتنی است که کشورهای سازمان همکاری اسلامی در پایان آن نشست طی یک بیانیه‌یی ۳۰ ماده‌یی، خواستار حفاظت بین‌المللی از مردم فلسطین و نیز اعزام نیروهای صلح بین‌المللی به آن منطقه شدند.
در بیانیۀ سازمان همکاری کشورهای اسلامی از رژیم اسرائیل به عنوان «نیروی اشغال‌گر» و «مقصر اصلی» جان باختن بیش از ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۲۷۰۰ تن از غیرنظامیان فلسطینی در خلال رخدادهای روز ۱۴ می یاد شده است.
در بیانیه از ارگان‌های اصلی سازمان ملل از جمله شورای امنیت سازمان ملل، دبیری کل، مجمع عمومی، شورای حقوق بشر، کمیسیاری عالی حقوق بشر و دیدیانان ویژه خواسته شد تا فوراً برای تشکیل یک کمیتۀ بررسی برای رسیده‌گی به موارد ذکر شده در بیانیه فراخوانده اقدام کنند.
در بخشی از این بیانیه، سران کشورهای اسلامی انتقال سفارت‌خانۀ گوتالاما به قدس در پیرو اقدام امریکا را محکوم و اعلام کردند که برای جلوگیری از این نوع اقدامات، تدابیر اقتصادی و سیاسی و سایر موارد مشابه اتخاذ خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.