ده‌هـا تن ثبت نـام کـردند هـمه نگـران تقـلب هستنـد

- ۰۵ جوزا ۱۳۹۷

کمیسیون مستقل انتخابات، دیروز شنبه، ۵ جوزا/ خرداد، روند ثبت نام نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی را به گونه رسمی در سراسر کشور آغاز کرد و گفته می‌شود که تا ۲۲ جوزا روند ثبت نام ادامه خواهد داشت.
mandegar-3گلاجان عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات در مراسم آغاز این روند در کابل گفت: نامزدان می‌توانند به گونه مستقل و یا هم از طریق احزاب و ائتلاف‌ها ثبت نام کنند.
به گفته آقای صیاد: علاقه‌مندان نامزدی در انتخابات مجلس نمایندگان، نیاز دارند تا یک هزار تذکره حمایتی را با خود داشته باشند.
او تاکید کرد: کمیسیون انتخابات در این زمینه انعطاف پذیری نموده و ۳۵ درصد از تذکره‌های حمایتی را در صورت تکراری بودن، برای ثبت نام نامزدان انتخابات پارلمانی نادیده می‌گیرد.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت: سر از امروز( دیروز شنبه ۵ جوزا/ خرداد)، نامزدان مجلس نماینده‌گان می‌تواند در مراکز ثبت نام‌‌ها بروند و خود را نام‌نویسی کنند.
او گفت کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم قاطع به برگزاری انتخابات شفاف و بدون تقلب را دارد و از مردم نیز خواست تا در روند ثبت نام سهم گرفته و در صورتی که فساد و تقلب را درجایی می‌بینند، هرچه عاجل‌تر با کمیسیون شریک سازند.
هرچند رییس کمیسیون انتخابات می‌پذیرد که در برخی از ولایت‌ها، شماری از مراکز ثبت نام‌های رای‌دهنده‌گان به دلیل مشکلات امنیتی، مسدود می‌باشند؛ اما تعهد می‌کند که به زودی این معضل‌ها حل خواهد کرد.
آقای صیاد اما در مورد آمار ثبت‌نام‌شده‌گان می‌گویند که تا حال، بیش از ۳ میلیون تن خود را نام‌نویسی کرده و می‎افزاید که با تعیین حوزه‌های انتخاباتی، گزارش‌های آنان نشان می‌دهد که این روند در حال افزایش می‌باشد.
گفته می‌شود که در روز نخست ثبت نام کاندیدان بیش از هزار نفر برای ثبت نامه به کمیسیون انتخابات مرکزی در کابل مراجعه کرده بودند و به گفته برخی از نامزدان این رقم نشان می‌دهد که مردم افغانستان نسبت به انتخابات با وجود تفلبات گسترده سازمان یافته، انتخابات سال ۱۳۹۳، امیدوار اند.
شماری از نامزدان که امروز برای ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات در کابل آمده بودند، بدون ذکر نام‌شان به روزنامه ماندگار گفته اند که آنان از انجام تقلب و دزدی رای‌شان به شدت نگران اند، زیرا به باور آنان حکومت در کار کمیسیون به شدت دخالت می‌کند و ممکن است که این دخالت منجر به ورد افراد وابسته به حکومت در پارلمان شود، چیزی که صیاد رییس کمیسیون انتخابات آن را رد می‌کند.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات، مداخله‌ها در کار کمیسیون مستقل انتخابات را از سوی حکومت رد کرده می‌گوید: به هیچ کسی اجازه داده نخواهد شد تا دست به مداخله بزنند.
و اما نامزدان تاکید دارند که اگر زورمندان، حکومت و ارگ‌نیشنان در کار کمیسیون دخالت نکند بدون شک یک انتخابات شفاف و سالم را شاهد خواهیم بود؛ اما متاسفانه مردم افغانستان می‌دانند که حکومت و به خصوص شخص اول همواره در تمامی موارد از جمله کار کمیسیون انتخابات دخالت آشکارا دارد.
آنان می‌افزایند: اگر دخالت حکومت و ارگ‎‌نیشنان پس از روند ثبت نام نامزدان نیز ادامه پیدا یابد، ما ساکت نخواهیم نشست و اجازه نخواهیم داد که غنی افراد وابسته به خود را وارد پارلمان کرده و به هدفی که دارد برسد.
این نامزدان همچنان از دخالت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در کار کمیسیون انتخابات، ابراز نگرانی کرده تاکید دارند که گلبدین حکمتیار نیز در کار کمیسیون دخالت می‌کند که اگر این دخالت ادامه پیدا کند، به نفع هیچ کسی نخواهد بود و همه زیان خواهند کرد.
این درحالی‌ست که مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند: نامزدان شوراهای ولسوالی، در ولسوالی‌های که یازده عضو در شورای ولسوالی دارند ۳۰۰ تذکره حمایتی؛ ولسوالی‌هایی که ۹ نماینده در شورای ولسوالی دارند ۲۳۰ تذکره حمایتی، ولسوالی‌هایی که ۷ کرسی دارند ۱۶۵ تذکره حمایتی و ولسوالی‌هایی که ۵ کرسی دارند ۱۰۰ تذکره حمایتی برای ثبت نام نیاز دارند.
گفتنی است که براساس تقویم انتخاباتی، قرار است که پس از پایان مهلت ثبت نام نامزدان و بعد از بررسی نهایی نامزدان، فهرست کامل آنها به تاریخ ۱۲ اسد اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.