از فـروش تا دزدی تـذکره‌هـای استیکـردار

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 8 جوزا 1397 - ۰۷ جوزا ۱۳۹۷

از کاپی هر تذکره ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ افغانی به عکاس‌‌خانه‌هایی که تذکره‌های استیکردار را بدون اطلاع صاحب تذکره آن کاپی می‌کردند، پرداخت شده است.
این سخنان یکی از عکاسان شهر کابل است که به گفته خودش کاندیدان به عکاس‌خانه‌هایی که بدون اطلاع شخص، تذکره استیکردار او را دو کاپی mandegar-3کرده یکی آن را به خود همان شخص داده و دومی را به فروش ‌رسانیده اند، است.
او که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود به روزنامه ماندگار می‌گوید: عکاس‌خانه‌هایی که این کار را کردند، پول بسیار خوبی از کاندیدان به دست آوردند.
به گفته این عکاس، صاحبان تذکره‌های استیکردار اطلاع نداشتند و حتا شاید تا هنوز هم ندانند که تذکره شان در بدل ۵۰۰ یا بیشتر از آن به فروش رسیده است.
بااین حال یکی دیگر از عکاسان که نمی‌خواهد نام‌اش گرفته شود می‌گوید: راستش من خودم این کار را نکردیم؛ اما رفیق‌ام که نزدیک یکی از محل‌های ثبت نام عکاس‌خانه دارد، این کار را کرده و از کاندیدان پیسه بسیار زیاد گرفته است.
دزدی کاپی تذکره‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این تذکره‌های استیکردار از ۳ تا ۵ هزار افغانی به فروش رسیده بود و حتا مردم در بدل آرد و برنج نیز تذکره‌های خود را به کاندیدان فروخته بودند و خبرهای نشر شده بود که مردم در بدل یک وعده غذا نیز تذکره خود را فروخته بودند.
اکنون با توجه به این‌که هر کاندید برای راه یافتن به میدان انتخابات ۶۵۰ تذکره پاک (تکراری نباشد) نیاز دارد، آیا کسی در میان کاندیدان پیدا خواهد شد که این ۶۵۰ تذکره پاک را به کمیسیون انتخابات ارایه کند؟
از یک سو فروش یک تذکره به چندین کاندید و از جانب دیگر دزدی تذکره، کار کاندیدان را به شدت مشکل ساخته و گفته می‌شود که شاید بیشتر از نصف کسانی‌که کاندید استند به انتخابات راه پیدا نکنند.
خبر فروش و دزدی تذکره‌های استیکردار در حالی نشر می‌شود که گفته می‌شود بعضی از کاندیدان برای اطمینان خاطر به شماری از افراد پول می‌دهند و برای آنان خود تذکره تقلبی صادر ‌کرده، مهر تاپ کرده و استیکردار می‌زنند.
تمامی این موارد بوی تقلب را به مشام می‌رساند و گفته می‌شود ممکن است قبل از انتخابات و برای بیرون آمدن از میدان ثبت نام کاندیدان، تخلف صورت گرفته و در بدل بیرون شدن نام کاندیدان به عنوان این‌که در پروسه کاندیداتوری موفق شده‌اید نیز تقلب صورت بگیرد.
برخی از تحلیل‌گران سیاسی معتقد اند که احتمال زیاد وجود دارد، کاندیدان برای بیرون آمدن از پروسه ثبت دست به تقلب و تخلف زده و برای موفق شدن در پروسه ثبت نام پول بپردازند، همان طور که برای جمع کردن تذکره نیز پول‌های زیادی پرداخته شده است.
به باور این تحلیل‌گران به دلیل نبود یک دیتابیس و نبود یک سیستم پاسخ‌گو در کمیسیون انتخابات، به احتمال زیاد در روند ثبت نام نیز تقلب و تخلف صورت خواهد گرفت و این روند نیز با کشمکش‌های زیادی مواجه شده و اعتراضاتی زیادی را در پی خواهد داشت؛ بنابراین برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن بسیار بعید به نظر می‌رسد و ممکن است که مردم افغانستان شاهد برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده و یا پس از آن نباشند.
گفته می‌شود که بیشتر خرید و فروش تذکره‌ها توسط شماری از نماینده‌گان فعلی مجلس نماینده‌گان برای مختل کردن برنامه انتخابات صورت گرفته است تا بتوانند از این طریق چند صبا دیگر نیز در کرسی پارلمان باقی بمانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.