کابل و اسلام‌آباد به توافق رسیدند/ تـلاش ارگ برای کاهش فشـار جهـانی بر پاکستان

گزارشگر:بهزاد/ سه شنبه 8 جوزا 1397 - ۰۷ جوزا ۱۳۹۷

دفتر شورای امنیت ملی پس از سفر هیأت بلندرتبۀ افغانستان به پاکستان اعلام کرده که دو طرف به صورت «ویژه» بالای عملی ساختن اقدامات مشخص برای پیشبرد «پروسۀ صلح و کاهش خشونت» به توافق رسیدند.
mandegar-3در اعلامیه‌یی که از سوی دفتر شورای امنیت ملی به نشر رسیده است، آمده است که مهم‌ترین موضع مشترک در مورد پروسۀ صلح صورت گرفته و گفته شده آنانی که انتخاب شأن صلح نباشد به شکل «مشترک با اقدامات مشخص» مقابل خواهند شد.
در بخشی از اعلامیه هم‌چنان گفته شده که قرار است جنرال باجوا، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان به دعوت محمداشرف غنی به کابل سفر کند.
در اعلامیۀ شورای امنیت آمده است: «در بخش امنیتی توافق صورت گرفت تا دو طرف برای عملی شدن ۶۶ فقره تعهدات مندرج در «پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی» که مهم‌ترین چارچوب جامع برای همکاری‌های دوجانبه می‌باشد، هر چه زودتر مطابق یک پلان مشخص گام‌های عملی را بردارند».
در اعلامیه گفته شده که مهم‌ترین موضع مشترک در مورد پروسۀ صلح این است که در پالیسی موجودِ صلح، «هیچ بدیل بهتری» وجود ندارد، اما آن‌هایی که انتخاب شان صلح نباشد، به شکل «مشترک با اقدامات مشخص» مقابل خواهند شد.
به نقل از این اعلامیه: توافق صورت گرفت تا کمیته‌های کاری در هر دو طرف هم‌آهنگ کننده‌گان خاص را تعیین کنند و از پیشرفت عملی فعالیت‌های این کمیته‌ها به شکل مستقیم توسط رهبری دو کشور نظارت صورت گیرد.
اعلامیه هم‌چنان صراحت دارد که در بخش اقتصادی نیز در مورد انتقال برق آسیای مرکزی از طریق افغانستان، ایجاد سهولت‌ها برای ترانزیت و تجارت از آسیای مرکزی به گوادر و بالعکس با احداث خط آهن در تطابق با تعهدات بین‌المللی هر دو کشور و توسعۀ شاهراه جلال‌آباد-کابل، توافقات «مشخصی» صورت گرفته است.
در اخیر اعلامیه هم‌چنان آمده است که دو طرف توافق کردند که با ایجاد میکانیزم‌های مشخص، شاهد عملی شدن این توافقات در روزهای آینده باشند و طی یک هفتۀ تا ده روز آینده، آجندای مشخص تیم‌های کاری را تدوین کنند.
گفتنی است که سند برنامۀ عمل که چهارچوبی برای تقویت اعتماد و توسعۀ همکاری‌های دوجانبه را فراهم می‌‌کند، هفتۀ پیش توسط معاونان سیاسی دو کشور در اسلام‌آباد امضا شد گه گفته می‌شود این سند با سفر مشاوران امنیت ملی دو کشور نهایی می‌شود.
به گفتۀ سخنگوی شورای امنیت ملی، برنامۀ عمل هم‌چنان کارشیوۀ مناسب برای بررسی راه‌حل‌ها در خصوص نگرانی‌‎های دو کشور است. شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی نزدیک به دو ماه پیش به ایجاد «برنامۀ عمل برای صلح و هم‌بسته‌گی» توافق کردند.
سفر ناموثر
در عین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان در واکنش به این سفر می‌گویند که این سفر هیچ‌ تأثیری بر اوضاع امنیتی افغانستان نخواهد داشت.
آنان که در جلسۀ عمومی دیروز این اتاق صحبت می‌کردند، گفتند که سفر مقام‌های افغانستان به پاکستان موجبِ کاهش فشارهای امریکا بر پاکستان می‌شود.
داوود کلکانی، نمایندۀ مردم کابل در مجلس گفت که سفر مقام‌های افغانستان به پاکستان «هیچ‌گاه به نفع کشور» نخواهد بود، زیرا پاکستان هیچگاه در حرف و عملش «صادق» نبوده است.
آقای کلکانی سران حکومت وحدت ملی را مخاطب قرار داده گفت که «آزموده را آزمودن خطاست».
این عضور مجلس می‌گوید که سفر مقام‌های افغانستان به پاکستان، فشارهای امریکا را بالای اسلام‌آباد کاهش می‌دهد و باید زمینۀ آن از سوی حکومت افغانستان مساعد نشود.
این گفته‌های در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش محمد حنیف اتمر، مشاور رییس شورای امنیت ملی با محمد معصوم ستانکزی، رییس عمومی امنیت ملی و ویس احمد برمک، وزیر امور داخله به اسلام‌آباد سفر کردند.
گفتنی است که پیش از این نیز هیأت مذاکره کنندۀ افغانستان دو بار به پاکستان سفر کرده بودند که ظاهراً آن نشست‌ها بی‌نتیجه بودند. از سوی هم، نخستین سفر مقام‌های پاکستانی به افغانستان به خاطر رسیدن هر دو کشور به صلح زمانی صورت گرفت که اسلام‌آباد زیر فشار شدید امریکا به خاطر پناه دادن به گروه‌های ترویستی بود.
شماری از آگاهان‌ سیاسی و نظامی در کشور به این باورند که پاکستان با چنین سفرها و برگزاری جلسه‌ها با موضوع رسیدن هر دو کشور به صلح، دولت کابل را فریب می‌دهد، زیرا به باور آنان: پاکستان هیچ‌گاه اقدام عملی در برابر ترورییم نخواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.