نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان/ «نهادهای زیر تهدید بلند تعطیل هستند»

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 14 جوزا 1397 - ۱۳ جوزا ۱۳۹۷

شروع سال با خبرهای ناخوش افزایش تهدیدها و تحرکات نظامی به همراه بود. نهادهای امنیتی افغانستان، ماموریت حمایت قاطع و گروه‌های تروریستی از افزایش نبرد در کشور خبر دادند. این خبر برای شهروندانی که چندین دهه است در کشور در حال جنگ زنده‌گی می کنند، آینده را تیره‌تر نشان داد/mandegar-3می‌دهد.
این هُشدار تنها در حد خبر هم باقی نماند و در ماه‌های پسین سراسر افغانستان و به‌ویژه شهر کابل، گواه حملات دهشت افگنانۀ فراوانی بود که این حملات باعث قربانی شدن افراد ملکی نیز گردید. افزایش این حملات باعث شد که نهادها و رسانه‌های خارجی وضعیت کشور را ناامن از گذشته ارزیابی و بگویند، هیچ بخشی از افغانستان امن نیست.
تعطیلی نهادهای دولتی
نهادهای امنیتی افغانستان در کنار حضور در میدان‌های نبرد با گروه‌های تروریستی می‌رزمند و همچنان به کشف و جلوگیری از حملات تهاجمی آنان نیز می‌پردازند.
با آنکه در پیام‌های جداگانه به مناسب ماه مبارک رمضان از گروه‌های تروریستی و به‌ویژه طالبان، خواسته شد تا از بهر احترام به این ماه، دست از حملات هراس‌افگنانه بکشند، اما تروریستان از بیشتر شدن تحرکات خود خبر داده و در تازه‌ترین مورد، گروه ده نفری مهاجمان به وزارت داخله حملات کردند که پس از چندین ساعت درگیری با نیروهای امنیتی از پا در آمدند.
همزمان بااین، در چند روز اخیر، نهادهای امنیتی و به‌ویژه امنیتی ملی افغانستان به مسوولان و کارمندان شماری از نهادهای دولتی از بلند بودن تهدیدهای امینیتی هُشدار داده و آنان را ترغیب به تعطیلی و نیامدن به دفاتر شان کرده اند. در تازه‌ترین مورد، روز شنبه و پس از خواهش نهادهای کشفی و استخبارات بخش زیادی از کارمندان وزارت معارف و شماری از دفاتر دیگر به کار نیامدند و اگر آمده بودند، زودتر به خانه برگشتند.
مسوولان نهادهای کشفی و استخبارات به گونۀ واضح علت این کارشان را روشن نمی‌سازند، اما شماری از کارمندان اداراتی که به روز شنبه تعطیل بودند و یا پیش ساعات پایان کار دوباره به خانه برگشتند، می‌گویند که نهادهای امنیتی از بهر جلوگیری از تلفات افراد ملکی در صورت اتفاق افتادن حادثه‌یی و یا آسیب نرسیدن در فرصت دستگیری تروریستان دست به این اقدام زده اند.
افزایش تلفات ملکی
از سویی هم، ادامۀ حملات تروریستان هم در کابل و هم ولایات افغانستان باعث افزایش تلفات ملکی شده است. گروه دادخواهی و حفاظت از غیرنظامیان «سی.پی.ای.جی» با نشر گزارش تلفات غیرنظامیان در ماه می سال جاری میلادی گفته است که در این ماه در ۲۳ ولایت افغانستان بیش از ۵۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.
در گزارش این گروه آمده است که در این ماه، بیش از ۶۰ رویداد شامل حملات انتحاری، انفجار ماین کنار جاده، کشتارهای هدف‌مند، شلیک مرمی هاوان، عملیات‌های شبانه نیروهای افغانستان و درگیری‌های رو در رو، منجر به کشته شدن و مجروح شدن غیرنظامیان شامل زنان، مردان و کودکان شده است.
گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان، گفته است که در ماه می، اکثر حملات دهشت‌افگنانه در شهرهای ولایات مختلف رُخ داده است.
این گروه که شامل ۲۰ نهاد غیرحکومتی است، از گروه‌های درگیر می‌خواهد تا به غیرنظامیان آسیب نرسانند.
پیش از این نیز، سازمان ملل متحد از افزایش بی‌پیشینۀ شمار تلفات ملکی در جریان منازعات مسلحانه خبر داده بود. براساس آمار یوناما، در سه ماه اول سال جاری میلادی ۲۲۵۸ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) در گزارشی گفته بود: «کشته و زخمی شده‌گان غیرنظامی در منازعات مسلحانه در ربع اول سال ۲۰۱۸ در بالاترین سطح، مشابه سال ۲۰۱۷ باقی مانده است».
آمار این گزارش می‌رساند که از آغاز ماه جنوری تا پایان ماه مارچ امسال ۷۶۳ غیرنظامی در افغانستان کشته شدند و ۱۴۹۵ تن دیگر زخمی گردیده اند.
حکومت افغانستان و مخالفان مسلح تا اکنون در مورد گزارش این گروه واکنش نشان نداده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.