کرزی نیز خواستار تغییر نظام انتخاباتی شد

گزارشگر:سه شنبه 15 جوزا 1397 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۷

رییس جمهور سابق افغانستان در دیدار با ۲۸ نماینده از احزاب سیاسی این کشور از طرح تغییر نظام انتخابات پارلمانی افغانستان و تصویب طرح «رای قابل انتقال» حمایت کرد.
حامد کرزی ضمن دیدار با نمایندگان ۲۸ حزب و جریان سیاسی افغانستان از طرح آن‌ها برای تغییر نظام انتخابات پارلمانی و تعیین سهمیه مشخص برای mandegar-3احزاب حمایت کرد.
کرزی همچنین متعهد شد که یک نماینده به کمیته احزاب اپوزیسیون دولت معرفی کند.
در این دیدار همچنین طرفین توافق کردند تا با مشارکت رهبران احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی نشستی را با محوریت مقابله با تقلب در روند ثبت‌نام رای‌دهندگان این کشور برگزار کنند.
احزاب و جریان‌های اپوزیسیون دولت افغانستان در حالی خواستار تصویب طرح رای قابل انتقال هستند که نظام کنونی انتخابات این کشور تک رای غیرقابل انتقال است و سهمیه‌بندی مشخصی نیز برای احزاب سیاسی در پارلمان وجود ندارد.
گفتنی است که براساس نظام تناسبی و یا «رای قابل انتقال» احزاب سیاسی می‌توانند بنا بر تعداد آرایی که در انتخابات کسب کردند کرسی‌های پارلمان را تصاحب کنند و به جای کاندیدای مستقل احزاب سیاسی خود را در انتخابات نامزد کنند.
این طرح اپوزیسیون دولت همواره با مخالفت ارگ ریاست جمهوری قرار گرفته و باید دید که حمایت کرزی از این طرح تاثیری بر این موضوع خواهد داشت یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.