مقـامات افغـانستان و دیـورند- در پاکستان موافق در افغانستان مخالف

گزارشگر:شنبه 2 سرطان 1397 - ۰۱ سرطان ۱۳۹۷

خبری از روزنامۀ دان پاکستان، در صفحات اجتماعی دست به دست شده است، مبنی بر اینکه هیاتی از دولت افغانستان در مورد خط دیورند با مقامات پاکستانی بحث کرده اند و آن را به عنوان خط بین المللی میان دو کشور پذیرفته اند. به نقل از برخی دیگر از رسانه‌های پاکستانی هم در صفحات mandegar-3اجتماعی نوشته اند که دولت افغانستان به رسمی بودن خط مرزی دیورند اعتراف کرده است. اما دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گزارش‌های منتشر شده دربارۀ به رسمیت شناختن خط مرزی دیورند از جانب این کشور را تکذیب کرد.
در خبرنامۀ این نهاد آمده است که در جریان سفر اخیر هیأت بلندپایه امنیتی افغانستان به پاکستان، «نه ملاقاتی با رییس ستاد ارتش پاکستان صورت گرفته و نه هم صحبتی درباره خط فرضی دیورند شده است» اما بر اساس آنچه که درشبکه‌های اجتماعی، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، در دیدار اخیرش با جنرال باجوا، رییس ارتش پاکستان خط مرزی دیورند را «به رسمیت شناخته است».
خبرنامه دفتر شواری امنیت ملی انتشار این گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی را «کاملا جعلی، بی اساس و پروپاگاند (تبلیغات سیاسی)» خوانده است.
دفتر شواری امنیت ملی افغانستان تاکید کرده است که موضوع خط مرزی دیورند «بستگی به تمام ملت افغانستان داشته و هیچ حکومتی حتی حق صحبت در باره این موضوع را ندارد».
پیشتر، به دنبال اظهارات سفیر بریتانیا در خصوص به رسمیت شناختن خط مرزی دیورند، شورای امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌بی از تمام سفیران و نمایندگان سیاسی خارجی مستقر در افغانستان خواست که بر حقوق و ارزش‌های تاریخی افغانستان از جمله خط دیورند احترام بگذارند. اما امریکا و بریتانیا، مرز دیورند را مرز بین‌المللی میدانند و فقط دولت افغانستان ظاهراً آن را خط فرزی گفته است و آن را به عنوان مرز رسمی با پاکستان که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد. اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.
اما اگرچه به راستی مشخص نیست ک مقامات دولت افغانستان و پاکستان در خصوص مرز دیورند چه گفتند و معلوم نیست که اعلامیه شورای امنیت افغانستان چرا با این حساسیت به نشر رسیده است اما از قراین پیداست که دولت افغانستان مرز دیورند را به رسمیت می‌شناسد اما به آن در سطح افغانستان اعتراف نمی‌کند. اگرچه هیچ سندی موثقی که این ادعا را ثابت کند تا کنون در دست رس نیست؛ اما آنگونه که به نظرمیرسد، مقامات افغانستان چه در زمان کرزی و چه هم در زمان غنی، در دیدار با پاکستانی‌ها مرز دیورند را به عنون یک مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت شناخته و گفته اند که هیچ ادعایی بر سرآن ندارند. اما درافغانستان همیشه مخالفت با خط دیورند را فقط به عنوان یک ابزار، به عنوان یک شعار قومی مطرح کرده‌اند و پاکستان نیز مقدار این مخالفت را درک می‌کند و به همین خاطر میداند که دیورند برای دولت مردان افغانستان یک مساله نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.