فریب تازۀ پاکستان برای فرار از انزوایِ سیاسی

گزارشگر:عبدالله امینـی/ یکشنبه 10 اسد 1395 - ۰۹ اسد ۱۳۹۵

پس از افزایش تنش‌های اخیر در روابط کابل و اسلام‌آباد، به‌تازه‌گی مقام‌های پاکسـتانی اعلام کرده‌اند که تا سه هفتۀ دیگر، طالبان را به پای میز مذاکراتِ صلح حاضر خواهند کرد.
به گزارش رسانه‌ها، مشاور امنیت ملیِ پاکستان اعلام کرده است که اسلام‌آباد تلاش می‌کند طالبان را در سه هفتۀ آینده برای انجام مذاکرات صلح با mandegar-3دولت افغانستان به پای میز مذاکره بکشاند.
پس از شروع نشست‌های چهارجانبۀ صلح میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در سال گذشته، این دومین‌بار است که پاکسـتان اعلام می‌کند برای کشاندن پای طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان تلاش‌ها ادامه دارد. اولین‌بار هم‌زمان با نشسـت چهارمِ چهارجانبه که در آن نقشۀ راه برای پیشبرد مذاکراتِ صلح مشخص شد نیز مقام‌های پاکستان اعلام کرده بودند که تا دو یا سه هفتۀ دیگر طالبان را برای گفت‌وگوی رو در رو با دولتِ کابل حاضر خواهند کرد.
در نقشۀ راه همچنین چهار کشـور متعهد شده بودند در صورتی که طالبان به میز مذاکره حاضر نشوند، با برخورد جدیِ اسلام‌آباد از جمله انجام عملیات‌های نظامی علیه پناهگاه‌هایِ آنان در خاکِ پاکستان روبه‌رو خواهند شد. ولی پس از امتناع طالبان برای انجام مذاکرات با دولت افغانستان، پاکستان به تعهداتِ خود به ویژه در برخورد نظامی با این گروه عمل نکرد؛ از همین‌رو دولت افغانستان، اسلام‌آباد را به عدمِ صداقت متهم کرد، نشست‌های چهارجانبه به‌طور غیررسمی به حالتِ تعلیق درآمد و روابط افغانستان با پاکستان متشنج‌تر از پیش شـد.
اما مشاور امنیت ملیِ نخست‌وزیر پاکستان در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که تشویق طالبان به حاضر شدن در میزِ مذاکره از سوی حکومتِ این کشور ادامه دارد.
سرتاج عزیز گفته است: «امنیت در چند هفته به میان نمی‌آید و برای آن، به وقت و تحمل نیاز است. در این راسـتا، تنها پاکستان نمی‌تواند کوشش کند، بلکه دیگر اعضای گروه چهارجانبۀ چین، امریکا و افغانستان هم به آن‌ها تعلقاتِ خود را دارند و آن‌ها هم گروه‌های زیادی‌اند. همه باید خوب کوشش کنیم تا به گفت‌وگو حاضر شوند. حرف اصلی را حکومت افغانستان و طالبان می‌زنند؛ یک بار که گفت‌وگوها آغاز شود، یک راه نیز دریافت خواهد شد.»
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرند که دولت پاکستان به دلیلِ حمایت از تروریسـم شدیداً زیر فشارهای بین‌المللی از جمله امریکا قرار دارد و این فشـارها پس از هدف قرار گرفتنِ ملا منصور حدود دوماه قبل توسط هواپیمای بدون سرنشین در خاک پاکستان، بیشتر شده است.
سناتوران امریکایی نیز چندی قبل در یک اقدام بی‌سابقه، پاکسـتان را حامی تروریسم و دشمنِ امریکا خواندند و خواستار قطع هرگونه همکاری مالیِ کشورشان با اسلام‌آباد شدند.
دولت افغانستان نیز بارها اعلام کرده است که اگر پاکسـتان به تعهداتِ خود در نشست‌های چهارجانبه صادقانه عمل نکند، همانند کوریای شمالی در انزوای جهانی قرار خواهد گرفت.
آگاهان امور سیاسی افغانستان و پاکستان نیز همواره اسلام‌آباد را به عدم صداقت با دولتِ افغانستان متهم کرده و گفته اند که فرود و فراز در موقف‌گیری‌های این کشور برای امتیازگیری بیشتر است، نه صداقت در عمل.
آنان با توجه به عملکردهای موفقیت‌آمیزِ اخیرِ نیروهای امنیتیِ کشور در برابر طالبان می‌گویند، پاکستان در برخی موارد به‌خاطر این‌که فشار جنگ را بر گروه طالبان کمتر کند نیز به چنین اظهاراتِ غیرعملی‌یی متوسـل می‌شود.
این در حالی است که رییس جمهور غنی نیز در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با یکی از شبکه‌های تلویزیونی پاکسـتان، از نخست‌وزیر این کشـور برای بازدید از کابل دعوت کرده است.
آقای غنی گفته است: «اگر مقام‌های پاکستانی با خلوصِ نیت با افغانستان ارتباط برقرار کنند و از من دعوت کنند، از این کشور بازدید خواهم کرد».
در این سخنانِ آقای غنی نیز تردید از صداقت پاکسـتان به وضوح دیده می‌شود.
با توجه به تمایلاتِ افغانستان و پاکستان برای نزدیکی روابط با یکدیگر، گذرِ زمان نشـان خواهد داد که اسلام‌آباد روشی صلح‌جویانه را با افغانستان در پیش گرفته و یا خیر، این اقدامات نیز همانند گذشـته، فریب‌کارانه و برای فرار از انزاوی سیاسی بوده است.
این‌بار دولت‌مدارانِ افغانستان باید هوشـیار باشند تا بارِ دیگر فریبِ پاکستان را نخورند و فشارهای موجود جهانی بر آن کشور را حفظ کننــد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.