اعضای مجلس و شورای عالی صلح در واکنش به اظهارات سرتاج عزیز: نگاهِ پاکستان به افغانستان تغییر نکرده است

- ۰۸ سنبله ۱۳۹۲

یک مقام ارشد پاکستانی گفته است که طالبان حاضر به گفت‎وگو و مذاکره با حکومت و شورای عالی صلح افغانستان نیستند.
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نواز شریف همچنان گفته که سفر رییس‎جمهور کرزی به پاکستان در راستای اعتمادسازی میان کابل و اسلام‎آباد تأثیرگذار بوده است.
وی افزود، با این حال، پاکستان نهایت تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا آنان را به برگزاری مذاکره و گفت‌وگو وادار کند.
اما اعضای شورای عالی صلح و اعضای مجلس نماینده‎‏گان افغانستان می‎‌گویند که در پاکستان تنها مهره‎ها عوض شده، اما راهبرد و سیاست اسلام‎آباد در قبال افغانستان که از جانب نظامیان طرح و تدوین شده، همچنان به حال خود باقی است.
به گفتۀ آن‎ها، اگر حکومت پاکستان بخواهد که طالبان و در مجموع مخالفان مسلح دولت را به میز مذاکره حاضر سازد، به‎زودی این کار را می‎تواند، اما آن‎ها از آدرس طالبان و به‎نام طالبان سیاست‎های‎شان را در افغانستان عملی می‎کنند.
عبدالحمید مبارز عضو شورای عالی صلح با بیان این‌که طالبان وجود خارجی ندارند و پاکستان با وکالت از آن‌ها می‌خواهد سیاست‌هایش را در افغانستان پیاده کند و امتیاز به دست آورد، می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهند که هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های پاکستان نیامده و نظامیان پاکستان، حکومت نواز شریف را اجازه نمی‌دهند تا در سیاست‌هایش تغییری وارد کند.»
این عضو شورای عالی صلح نیز تأکید می‌ورزد تا زمانی که پاکستان در سیاست‌هایش تغییر وارد نکرده است، افغانستان نباید به آن کشور امتیاز بدهد.
مبارز می‌افزاید: «در حکومت جدید پاکستان تنها چهره‌ها تغییر کرده است، اما در پالیسی این کشور هیچ تغییری نیامده است.»
در این حال، اعضای مجلس با انتقاد از سفرهای بی‎فایدۀ حامد کرزی به پاکستان گفته‎اند که حکومت افغانستان در سیاست‎هایش در قبال پاکستان هیچ برنامه و راهبردی نداشته و ندارد.
محمد عظیم محسنی عضو مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که بیستُمین سفر آقای کرزی هم مانند سفر‌های گذشته‌اش، بدون کدام طرح و برنامه به پاکستان صورت گرفت، می‌گوید: «این سفر بدون برنامه صورت گرفت و پیامدهای آن‌هم از پیش مشخص بود و معلوم می‌شد که هیچ‌گونه دست‎آوردی ندارد، چون مانند گذشته در این سفر، مذاکرات در پشت درهای بسته صورت گرفت.»
این عضو مجلس تأکید می‌ورزد که حکومت پاکستان دارای یک برنامه و طرح مشخص است، اما حکومت افغانستان در جریان دوازده سال گذشته در فقدان یک برنامۀ واحد برای گفت‌وگوهای صلح به سر برده و پاکستان نیز هیچ‌گونه تغییری را در سیاست‌‌هایش در قبال افغانستان نیاورده است.
او می‌افزاید: «برنامه‌هایی‌که واقعاً روی یک منطق استوار و مدون نباشد، نتیجه‌یی ندارد و حکومت افغانستان در چنین حالتی به‌سر می‌برد.»
این عضو مجلس بدین باور است، اگر در این سفر با نظامیان پاکستانی صحبت می‌شد، بهتر بود؛ زیرا سیاست‌ها در پاکستان تحت تأثیر نظامیان آن کشور صورت می‌پذیرد و آن‌ها نقش بیشتری در حکومت پاکستان دارند؛ اگر زمینه‌های فشار روی نظامیان پاکستان مساعد می‌شد، دستاوردهای مثبتی را در پی می‌داشت.
همچنان، شاه‌گل رضایی عضو دیگر مجلس نیز با بیان این‌که سفر آقای کرزی به پاکستان هیچ‌گونه دستاوردی برای تحکیم صلح در افغانستان نداشته، می‌گوید: «در این سفر هیچ‌گونه مؤلفه و مبنایی وجود نداشت، تا ما به نتیجۀ این سفر خوش‌بین می‌بودیم. در پهلوی این‌که تغییر چهره‌ها در حکومت پاکستان به‌وجود آمده، اما هیچ‌گونه تغییری در برنامه‌گزاری و نوعِ نگاه پاکستان به افغانستان به‌وجود نیامده است. این سفر هم تکرار نوزده بار سفر گذشته و دوستی یک طرفه با پاکستان است.»
این عضو مجلس ادامه می‌دهد: «مؤلفه‌های این سفر باید فشار قوی از آدرس جامعۀ جهانی بر پاکستان، تغییر جهت‌های همکاری پاکستان با افغانستان، نوع نگاه پاکستان به افغانستان و طالبان می‌بود که هیچ‌گونه تغییری در آن رونما نشده است و در ضمن، شبکۀ طالبان مانند یک ابزار سیاسی هنوز هم در دست پاکستان قرار دارد.»
این عضو مجلس با اشاره به حملاتی که بعد از سفر آقای کرزی به پاکستان صورت گرفت، می‌افزاید: «سیاست‌های تزرع‌آمیز افغانستان با حکومت پاکستان سبب شده است تا پاکستان زورآزمایی کند و این‌ها نشان‌گر تداوم سیاست‌گزاری‌های پاکستان در قبال افغانستان و طالبان است.»
این عضو مجلس می‌گوید که خاستگاه تروریسم و طالبان در پاکستان است و این کشور می‌تواند در زمینۀ وادارساختن طالبان در گفت‌وگو با حکومت افغانستان کمک کند، اما اسلام‌آباد هیچ‌گونه دل‌چسپی برای استقرار صلح در افغانستان ندارد.
خانم رضایی بیان می‌کند که پاکستان با استفاده از پروسۀ صلح می‌خواهد امتیازاتی را از جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان به دست آوَرد و نمی‌خواهد تا این ابزار (طالبان) خود را از دست بدهد.
حامد کرزی اخیراً بنا به دعوت رسمی نواز شریف به پاکستان سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد که نواز شریف به حامد کرزی گفته است که دو کشور برای برقراری صلح در منطقه با یکدیگر همکاری می‌کنند.
گفته می‌شود که کرزی در این سفر از مقامات اسلام‌آباد خواسته تا زمینه مذاکره بین دولت افغانستان و طالبان را فراهم کنند که این موضوع مورد موافقت پاکستان قرار گرفته است.
هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.