بی‌سرنوشتی صدهاهزار پناه‌جو در آلمان

گزارشگر:چهار شنبه 18 قوس 1394 - ۱۷ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3در اداره مهاجرت آلمان صدها هزار تقاضای پناهنده گی جمع شده که هنوز به آن ها رسیدگی نشده است. وزیر داخله این کشور انتقادها از این اداره را رد کرد، اما گفت که با پیشنهاد کار در آخر هفته و در شیفت های مختلف مخالفتی ندارد.
از جمله پیشنهادهایی که سیاستمداران آلمانی برای تسریع و موثرتر کردن تلاش های اداره مهاجرت آلمان کرده اند، توظیف موقت کارمندان به کار در روزهای آخر هفته و در شیفت‌های مختلف می‌باشد.
با توجه به این که هنوز به صدها هزار تقاضای پناهنده گی رسیده‌گی نشده است، توماس دیمزیر، وزیر داخله آلمان فدرال گفت که با گسترش کار شیفتی در بخش های مختلف اداره مهاجرت مشکلی ندارد.
دیمزیر که مورد انتقادهای زیادی قرار دارد، در برلین گفت که در «بخش های اصلی» چند وقتی است که کار به صورت شیفتی انجام می شود و گفتگوها برای گسترش این نحوه کاری به دیگر بخش ها و تنظیم قانون در این زمینه در حال حاضر جریان دارد. براساس جدیدترین ارقام از آغاز سال تا پایان ماه نوامبر، مشخصات حدود ۹۶۵ هزار مهاجر ثبت شده است.
دیمزیر اذعان کرد که به این ترتیب شمار آوارگان از رقم ۸۰۰ هزار تن در سال روان که حکومت آلمان فدرال پیش بینی کرده بود، گذشته است، حتی اگر برخی از تازه واردان دو بار شمارش شده باشند.
وزیر داخله آلمان در ادامه گفت، با وجود این که شمار تازه واردان چندی است که کاهش یافته، احتمالا تعداد آن ها در سال روان از مرز یک میلیون تن خواهد گذشت.
طبق گفته های او فقط در ماه نوامبر ۲۰۶٫۱۰۱ پناهجو به آلمان آمده اند که شمار آن ها در مقایسه با ماه های دیگر سال روان بی سابقه بوده است. از ماه جنوری سال روان تا به حال ۴۲۵٫۰۳۵ تن در آلمان درخواست پناهنده گی داده اند. اداره مهاجرت آلمان از آغاز سال روان تا به حال فقط در مورد ۲۴۰ هزار درخواست تصمیم گرفته است. منتقدین از این وضعیت انتقاد کرده و به حدود ۳۶۵ هزار تقاضای پناهنده گی اشاره می کنند که هنوز به آن ها رسیدگی نشده است و بخشی از این دوسیه ها از سال گذشته می باشد.
مارتین شولتس، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا و از حزب سوسیال دموکرات آلمان «اس پی دی»، دیمزیر را با توجه به این ارقام به ناتوانی متهم کرد و در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی وِلت» گفت که وزیر داخله «با وجود این که ایالت ها و مدیریت های نواحی سال ها است از این وضعیت شکایت می کنند، نتوانسته قوانینی را در این زمینه به اجرا درآورد تا به تقاضاهای پناهنده گی بدون درنگ رسیدگی شود».
انتقادها از نحوه کار اداره مهاجرت آلمان چند روزی است که ادامه دارد. مالو درایَر، نخست وزیر ایالت راینلَند فالتس، در آخر هفته خواهان تلاش بیشتر کارمندان این اداره شده بود. رالف یِگَر، وزیر داخله ایالت نورد راین ویستفالن خواهان «خلاقیت و انعطاف» بیشتر در رسیدگی به تقاضاهای پناهنده گی شد. چندین وزیر داخله ایالت های مختلف آلمان به اداره مهاجرت توصیه کرده بودند که کارمندانش را به کار در روزهای آخر هفته و به صورت شیفتی موظف کند.
پس از دفتر صدراعظم آلمان، دیمزیر نیز یک بار دیگر از اداره مهاجرت حمایت کرد و گفت که نمی شود گناه همه نارسایی ها و کمبودی ها را به گردن کارمندان این اداره انداخت. او به بیش از ۳۵ هزار دوسیه ای اشاره کرد که در ماه نوامبر در مورد آن ها تصمیم گیری شده است و به گفته او این رقم در مقایسه با ماه نوامبر سال گذشته افزایش ۱۴۵ درصدی را نشان می دهد.
وزیران داخله حکومت آلمان فدرال و ایالت ها روز پنجشنبه تصمیم گرفتند که قانون بررسی درخواست های پناهنده گی را که در مورد آوارگان سوریایی به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره اجرایی کنند.
گونتَر بورکهارت، مدیرکل سازمان مدافع حقوق پناهجویان «پروازول» به خبرگزاری فرانسه گفت: «با این اقدام زمان رسیدگی به تقاضاهای پناهنده گی چندین ماه دیگر هم به طول می انجامد».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.