افزایش حملات انتحاری در پیِرد فهرست خواست‎های پاکستان از سوی دکتر غنی

گزارشگر:ناجیه نوری/ 28 عقرب 1393 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۳

دلیل اصلی افزایش حملات انتحاری،‌ نپذیرفتن خواست‌ رییس استخبارات پاکستان از جانب افغانستان، حضور افراد نفوذی این کشور در داخل ارگان‌های امنیتی و عدم معرفی کابینه است.
یک عضو مجلس نمایندگان می‌گوید، به محض برگشت رییس‌جمهور از پاکستان حملات انتحاری به پایتخت آغاز شد، زیرا خواست‌های رییس استخبارات پاکستان مبنی برگماشتن افراد مورد تأیید آنان در پست‌های امنیتی افغانستان از سوی اشرف‌غنی پذیرفته نشد.mnandegar-3
شیکبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، زمانی‌که رییس‌جمهور غنی از چین برگشت، بلافاصله کنفرانسی را برگزار کرد و برنامه‌های سفر به چین را با مردم شریک ساخت؛ اما پس از برگشت از پاکستان هیچ کنفرانسی برگزار نشد و از دیدارشان با رییس استخبارات پاکستان هیچ سخنی به میان نیاورد.
این عضو مجلس گفت، پاکستان مانند سال‌های گذشته می‌خواهد در کابینۀ افغانستان وزیر داشته باشد و بدون شک این مساله را با دکتر غنی مطرح کرده و با افزایش حملات انتحاری می‌خواهد بگوید که یا شرط ما را قبول کنید یا این‌که ما به افزایش ناامنی‌ها ادامه می‌دهیم.
وی تصریح کرد، پس بدون شک در این دیدار لیستی از افراد مورد تایید شان به دکتر غنی داده شده که در نهادهای امنیتی باید گماشته می‌شدند؛ اما این خواست از سوی رییس‌جمهور مورد قبول واقع نشده است.
بانو هاشمی، دلیل دیگر افزایش حملات انتحاری‌ در شهر کابل را ناشی از بی‌کفایتی ارگان‌های کشفی و استخباراتی عنوان کرده می‌گوید، کم‌کاری و کوتاهی ارگان‌های استخباراتی یکی از عوامل افزایش حملات انتحاری‌ اخیر است.
به گفتۀ این عضو مجلس، دلیل دیگر افزایش حملات انتحاری و ناامنی عدم معرفی کابینه و اداره کردن وزارت‌خانه‌ها توسط سرپرست‌ وزیران است.
او افزود، نهادهای کشفی به دلیل اداره‌شدن توسط سرپرستان مسوولیت خود را درست ادا نمی‌کنند و از سویی هم، فساد به اندازۀ گسترده شده که دشمن از این نقطۀ ضعف نیز به راحتی توانسته نهایت استفاده را ببرد و مواد و افراد انتحاری را به داخل کابل انتقال دهد.
وی دلیل دیگر افزایش حملات انتحاری را نفوذ استخبارات کشور پاکستان در نهادهای امنیتی دانسته گفت، افرادی در درون نهادهای امنیتی حضور دارند که افراد انتحاری را به مکان مور نظر انتقال و برنامه‌های حملات انتحاری را اجرا می‌کنند.
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که دیروز معاون نخست ریاست جمهوری نیز نفوذی‌های دشمن را مسوول زمینه‎سازی این حملات عنوان کرد.
جنرال دوستم گفت که به زودی آنها به جزای اعمال شان خواهند رسید.
به گفتۀ جنرال دوستم، انتحارکننده‌گان به همکاری نفوذی های شان (در درون دولت) خود را به دارالامان و میدان هوایی رساندند.
گفته می‌شود که حمله برجان جنرال ظاهر رییس فرماندهی پولیس کابل، حمله بر جان اسدالله خالد رییس عمومی امنیت ملی، حمله در داخل ساختمان وزارت دفاع ملی، کشته شدن چهار مشاور خارجی در اثر حمله انتحاری در داخل معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت مورداخله و ده‌ها حملۀ انتحاری دیگر، توسط طالبان و به کمک و همکاری افراد نفوذی آنها که در داخل ارگان‌های امنیتی حضور دارند، انجام شده است.
با این حال، جنرال امرالله امان آگاه مسایل نظامی می‌گوید، مردم امیدوار بودند که با تغییر حکومت در افغانستان وضعیت امنیتی بهبود یابد؛ اما متأسفانه پس از گذشت چهل و چند روز رییس‌جمهور به جای معرفی کابینه سه سفر کرده است؛ درحالی‌که به جای سفر کردن اگر در راستای تشکیل کابینه جدید تلاش می‌کرد، مشکلات امنیتی و سایر مشکلات حل می‌شد.
او تأکید کرد، تقریباً دو ماه از آغاز حکومت جدید می‌گذرد؛ اما هنوز هم وزارت‌خانه‌ها توسط سرپرستان اداره می‌شوند و چون وزیران سرپرست هستند؛ بنابراین بسیار با علاقه کار نمی‌کنند که مشکلات امنیتی هم ناشی از همین مسأله است.
به گفتۀ وی، هرچند برای حکومت وحدت ملی یک بستر بسیار بد از حکومت کرزی به میراث مانده که انجام حملات انتحاری و انفجارها می‌باشد؛ اما کابینه جدید می‌تواند بسیاری از این مشکلات از جمله

چالش‌های امنیتی را حل کند.
وی افزود، استتخبارات پاکستان در سکتورهای امنیتی افغانستان جایگاهی داشتند و فرمایشات‌شان پذیرفته می‌شد؛ اما مردم امیدوار هستند که حکومت جدید دست استخبارات پاکستان را از ارگان‌های امنیتی کوتاه کنند و دیگر اجازه ندهند که افراد نفوذی آنان در این ارگان‌ها فعالیت داشته باشند.
در روزهای اخیر کابل، پایتخت و شماری از ولایت افغانستان چندین حادثه انفجار و انتحار را پشت سر گذاشته است.
در حمله انتحاری ساعت ۶:۳۰ صبح روز گذشته در ساحه پلچرخی کابل دست کم دو محافظ یک قرارگاه نیروهای خارجی کشته و یک شهروند خارجی مستقر در این قرارگاه زخمی شده است.
گفته می‌شود که بمب گذار انتحاری، موتر باری مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی ورودی یک قرارگاه نیروهای خارجی در شاهراه کابل-جلال‌آباد انفجار داد.
دو روز پیش نیز یک عامل انتحاری، موتر مملو از مواد انفجاری خود را در سرک دارلامان در غرب کابل منفجر کرد که در نتیجه آن سه نفر مشمول یک دختر نوجوان دانشجو و ۳۲ نفر دیگر از جمله شکریه بارکزیی عضو مجلس نمایندگان زخمی شدند.
هفتۀ گذشته یک حمله انتحاری در مقر فرماندهی پولیس کابل که گفته می‌شود هدف انتحارکنندۀ جنرال ظاهر فرمانده پولیس کابل بود، اتفاق افتاد و یک کشته بر جا گذاشت.
در همین حال، دو روز قبل ده‌ها نفر از افراد طالبان در ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه به پاسگاه‌های پولیس ملی و محلی حمله کرده‌اند.
گفته می‌شود که حوالی ساعت ۵ صبح روز دوشنبه ده‌هاتن از افراد طالبان به این پاسگاه‌ها در قریه‌های کمپنی، گنج‌آباد و چهار کوچه ولسوالی بالابلوک ولایت فراه حمله کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.