میزان تولید زعفران در هرات ۶۰ درصد افزایش یافته است

- ۱۸ جدی ۱۳۹۱

میزان تولید زعفران امسال در ولایت هرات در غرب افغانستان، در مقایسه با سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش یافته است.
مقام‌های محلی در هرات می‌گویند امسال بیش از سه هزار کیلو گرام زعفران در هرات تولید شده و ۱۶۰ کیلو زعفران به کشورهای اروپایی صادر شده است.
به گزارش بی بی سی، کمبود امکانات معیاری برای تولید زعفران اما هنوز از بزرگ‎ترین موانع تقویت اقتصادی تولیدکنندگان زعفران است.
زعفران در ۱۳ ولسوالی هرات کشت می‎شود. به تازگی کشتزارهای نمایشی زعفران در دو ولسوالی دیگر هم ایجاد شده‎اند.
هرات که در زمینه تولید زعفران در افغانستان پیشتاز است، امسال به موفقیت چشمگیرتری نایل شده است.
به گفته بشیراحمد رشیدی رییس شورای اجتماعی زعفران‌کاران هرات، امسال میزان تولید زعفران در این ولایت، در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است .
آقای رشیدی می‌گوید: «پارسال میزان تولید زعفران در هرات ۱۸۰۰ تا دو هزار کیلو برآورد شده بود. امسال به اساس اطلاعاتی که از انجمن‎ها و شرکت‎های تولید زعفران به دست آورده‌ایم، امسال به صورت مجموعی در سراسر ولایت هرات بالغ بر ۳ هزار کیلو زعفران به دست آمده است».
این آمار به باور شورای اجتماعی زعفران‌کاران هرات، ۹۵ درصد زعفران تولیدی سراسر افغانستان را تشکیل می‌دهد.
آقای رشیدی در پاسخ این سوال که چه عواملی سبب این پیشرفت شده، می‌گوید: «در فصل برداشت امسال هوا مناسب بود و کشاورزان از این بابت متضرر نشدند. از جانب دیگر، سال به سال در میزان رشد زعفران افزوده می‌شود.»
او افزود: «مقدار محصول زعفران به تناسب عمر زعفران افزوده می‌شود. زعفرانی که پارسال دو سال عمر داشت، امسال سه ساله شد. زعفران در سال چهارم یا حتی سال پنجم بیشترین محصول را می‌دهد.»
با آن‌که با گذشت هر سال، دستاوردهای کشاورزان افغان در هرات در زمینه تولید زعفران افزایش می‌یابد، ولی فقدان امکانات معیاری برای بسته‌بندی و نبود بازارهای مناسب از چالش‌های اصلی پیش روی زعفران‌کاران است.
فقیراحمد بیانگر رییس اداره زراعت هرات می‌گوید: «گرچه دو سه مرکز تولید و بسته‌بندی زعفران به شکل ابتدایی در هرات وجود دارد ولی این مراکز از یک سو باید مدرن‌سازی شود و از جانبی هم باید استاندار شود.»
او افزود: «با این که در این روزها ۱۰۰ کیلو زعفران از هرات به فرانسه صادر شده و بالای ۶۰ کیلو هم به اسپانیا صادر شده، ولی باید بازارهای مناسبی پیدا کنیم.»
به نظر آقای بیانگر، باید یک مرکز کنترل کیفیت برای تایید کیفیت مناسب زعفران در کابل یا هرات تشکیل شود تا کیفیت محصولا زعفران هرات را تایید کند و بعد این زعفران راهی بازارها شود.
در حال حاضر ۱۴ شرکت تولید و ۲۵ انجمن زعفران‌کاران در هرات فعال است و شمار زعفران‌کاران هم به حدود چهار هزار نفر می‌رسد.
هرات در حال حاضر به ۲۳ ولایت دیگر افغانستان هم در زمینه ترویج کشت زعفران کمک می‌کند.
در حال حاضر در بازارهای داخلی، یک کیلو زعفران خالص به قیمت ۶۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد.
انتظار می‌رود که با ترویج کشت زعفران در سراسر افغانستان، زمینه تقویت اقتصادی برای شمار بیشتری از کشاورزان مساعد شود.
پیش از این مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند که در تلاشند زعفران را به عنوان کشت جایگزین خشخاش به کشاورزان معرفی و از آن حمایت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.