داکترعبدالله به کمیسیون مستقل انتخابات: مانند کمیسیون قبلی کار نکنید/ تحلیل‌گران سیاسی: برگـزاری انتخابات شفـاف و سالـم بسته‌گی به ارادۀ رهبـران سیـاسی دارد

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 17 سرطان - ۱۶ سرطان ۱۳۹۷

با موفقیت انتخابات دشمنان افغانستان را خلع سلاح کنید.
رییس اجراییۀ حکومت وحدت ملی، با ابراز این مطلب در «همایش زنان در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی، گفت: کمیسیون مستقل انتخابات از mandegar-3تجربهٔ تلخ انتخابات گذشته باید درس بگیرد.
داکتر عبدالله عبدالله، در این همایش که روز گذشته شنبه ۱۵ سرطان/ تیر در کابل برگزار شده بود، تاکید کرد: کمیسیون انتخابات گذشته یک میراث خوب به‌جا نگذاشت که براساس آن به طرف آینده برویم. نتیجهٔ آن بی‌باوری و عدم اعتماد مردم نسبت به انتخابات است؛ بنابراین اکنون کمیسیون مستقل انتخابات باید میراثی را به جا بگذارد که باعث تقویت مردم سالاری در کشور شود.
او تاکید کرد: اگر همه تصمیم به تقلب بگیریم، کمیسیون هیچ کاری نمی‌تواند؛ اما اگر همه برای موفقیت انتخابات تلاش ورزیم، پیروز می‌شویم.
رییس اجراییه افزود: موفقیت انتخابات در حقیقت خلع سلاح دشمنان مردم افغانستان است و تمام کوشش‌های آن‌ها را ناکام می‌سازد.
رییس‌ اجرایی دولت وحدت ملی گفت: مردم افغانستان با وجود همهٔ چالش‌ها و تهدیدها از انتخابات استقبال نموده و ثبت‌نام کردند. امیدواریم که انتخابات طوری برگزار شود که حق‌شان است.
داکترعبدالله، در حالی برای برگزاری یک انتخابات شفاف ابراز امیدواری می‌کند که کاندیدان احتمالی، نماینده‌گان مجلس، فعالان مدنی و مردم از دخالت ارگ در کار کمیسیون انتخابات هشدار داده گفته اند که رییس دولت وحدت ملی برای انجام تقلبات سازمان‌یافته به منظور فرستادن افراد خاص به پارلمان به شدت تلاش دارد و اگر ین وضعیت ادامه یابد و جلو دخالت ارگ گرفته نشود، بدون شک افراد وابسته به ارگ وارد پارلمان خواهند شد.
آنان بدین باور اند که هرقدر به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، بحث تقلب و عدم صداقت کمیسیون انتخابات اوج گرفته و بار دیگر بوی تقلبات سازمان یافته به مشام می‌رسد.
نهادهای ناظر بر انتخابات نیز برای برگزای یک انتخابات شفاف و سالم چندان خوش‌بین نیستند و بارها تاکید کردند که اگر کمیسیون انتخابات با وضعیت فعلی به پیش برود و برنامۀ برای یک انتخابات شفاف و سالم نداشته باشد. ما بار دیگر شاهد تقلبات سازمان یافته از سوی زورمندان و حکومت خواهیم بود.
با این حال تحلیل‌گران سیاسی بدین باور اند که برگزاری یک انتخابات شفاف و عدم تکرار تقلبات سازمان‌یافته بسته‌گی به ارادۀ رهبران سیاسی دارد که چقدر باورمند به برگزاری انتخابات سالم و شفاف اند و برای رسیدن به آن تا چه اندازه تلاش به خرچ دادند؟
سوالی که به گفتۀ تحلیل‌گران سیاسی، پاسخ آن روشن است و از عملکرد رهبران سیاسی چنین نتیجه گرفته می‌شود این است که همه در صدد انجام تقلب برای رسیدن به پارلمان اند، چه رهبران سیاسی، چه ارگ‌نیشنان و چه آنانی‌که برای رسیدن به پارلمان وارد معاملات سیاسی شده اند.
داکتر عبدالله در حالی به کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که مثل کمیسیون گذشته عمل نکند، که چند روز قبل، خبر فرستادن یک موتر برچسپ انتخاباتی یا کتابچه‌های استیکردار، از سوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات به ولایت ننگرار به نشر رسید، هرچند عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات این خبر را تکذیب کرد؛ اما منابعی در کمیسیون انتخابات این خبر را تایید کردند.
چنانیکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ که تقلبات سازمان یافته و گسترده توسط کمیشنران کمیسیون انتخابات صورت گرفته بود، مردم شاهد انتقال چندین موتر مواد انتخاباتی توسط ضیاالحق امرخیل، رییس دارالانشای آن زمان کمیسیون انتخابات، برای انجام تقلب به یک تیم خاص به ولایات شرقی و جنوبی فرستاده شده بود، توسط فرمانده پولیس کابل شناسایی و ضبط شده بود و آغازی برای جنجالی‌های انتخابات شد که در نهایت تقلبات سازمان یافته، افغانستان را به طرف بحران برده و در نهایت با پا در میانی جان‌کری وزیر خارجه پیشین ایالات متحدۀ امریکا با تقسیم قدرت ۵۰- ۵۰ میان دو رقیب، حکومت وحدت ملی تشکیل شد.
و اما اکنون برای اینکه بدانیم کمیسیون مستتقل انتخابات توانایی برگزاری یک انتخابات شفاف، سالم، به دور از تعلقات قومی، سیاسی و حزبی را دارد یا خیر، باید منتظر شد و دید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.