علـمای کشـورهای اسـلامی بخاطر افغـانستان گرد هم می‌آیند

گزارشگر:یک شنبه 17 سرطان - ۱۶ سرطان ۱۳۹۷

قرار است در هفتۀ جارى، نشست دو روزۀ علماى کشورهاى اسلامى به هدف صلح و ثبات در افغانستان، در شهرهاى مکه و جدۀ عربستان سعودى برگزار شود.
سید احسان طاهرى سخنگوى شوراى عالى صلح افغانستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که قرار است نشست دو روزۀ یاد شده علماى دین، در ١٩ و mandegar-3٢٠ سرطان در شهر جده و مکه عربستان سعودى دایر شود.
به گفته او این نشست پیرامون صلح و ثبات افغانستان، به اشتراک ١٢٠ تن از علماى دینى کشورهاى اسلامى به شمول افغانستان، پاکستان و دارالعلوم دیوبند، به میزبانى عربستان سعودى و سازمان کشورهاى اسلامى برگزار مى شود.
او تعداد اعضاى هیاتى را که قرار است از افغانستان در این نشست شرکت کنند، مشخص نکرد؛ اما محمد اکرم خپلواک رییس دارالانشاى شورای عالی صلح، چهارشنبه هفته گذشته گفته بود که ٣۴ تن از علماى جید افغانستان در آن شرکت خواهند کرد.
طاهرى در مورد این نشست گفت که صلح و ثبات افغانستان، آجنداى محورى این نشست است.
او افزود که در این نشست روى جنگ، خشونت و در کُل اوضاع جارى کشور از دیدگاه دین مبین اسلام به بحث گرفته مى شود.
طاهرى اظهار امیدوارى کرد که این نشست، پیام خوب براى افغانستان داشته باشد.
سخنگوى شوراى عالى صلح گفت: «در هفته هاى آینده مردم افغانستان شاهد حمایت هاى کلانى از پروسه صلح افغانستان و مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان با طالبان مسلح خواهد بود.»
طاهرى افزود: «حکومت افغانستان آمادۀ کامل مذاکرۀ مستقیم با طالبان مسلح مى باشد و فعلا ما منتظر پاسخ طالبان به بسته پیشنهادى صلح مردم افغانستان هستیم.»
وى گفت محل مذاکرات مستقیم با طالبان مسلح، نظر به خواست طالبان مسلح تعیین خواهد شد.
این در حالی است که رییس دارالانشاى شوراى عالى صلح افغانستان، نیز هفته گذشته اظهار امیدوارى کرده بود که به زودى طالبان هیاتى را براى مذاکرات بین الافغانى صلح معرفى و مذاکرات صلح دولت با طالبان آغاز شود.
این درحالى است که در ٢١ ثور سال روان، کنفرانس سه جانبه علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان در مورد صلح و ثبات در افغانستان در جاکارتا تدویر یافت. علما در این نشست از طرح صلح حکومت افغانستان با طالبان حمایت نمودند و خواستار گفتگوهاى صلح از طرف هاى درگیر جنگ در افغانستان شدند.
طالبان هر گونه تماس با دولت افغانستان در قبال مذاکرات صلح را رد نموده و ضمن تاکید بر خروج نیروهاى خارجى از افغانستان گفته اند اگر امریکا خواهان حل معضل افغانستان است، باید با آنان به میز مذاکره بنشیند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.