کرزی مجبور است پیمان امنیتی را امضا کند

- ۱۸ جدی ۱۳۹۱

حامد کرزی در حالی روز دوشنبه کابل را به مقصد امریکا ترک کرد که به گفته تحلیل‌گران، این سفر نقاط ضعف و قوتِ وی را افشا خواهد کرد.
هرچند رییس‌جمهور کرزی هم‌چنان از حمایت امریکا بهره‌مند است، اما نگرانی‌هایی در خصوص خروج سربازان خارجی از کشور، انتخابات افغانستان، مسأله پاکستان و گروه طالبان دارد.
او در این سفر خارجی خود، دست‌کم سه روز را در امریکا سپری خواهد کرد.
آقای کرزی قرار است در این سفر با باراک اوباما،‌ رییس جمهوری امریکا در خصوص شمار نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ و انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری افغانستان گفت‌وگوی مفصلی داشته باشد.
هر دو موضوع، اهمیت تعیین‌کننده برای آینده افغانستان دارند؛ زیرا شمار نیروهای خارجی برای امنیت افغانستان، اهمیت محوری دارد و انتخابات نیز مسیری را که کشور در پیش خواهد گرفت، نشان خواهد داد.
دیگر موضوعات حایز اهمیت نیز شامل اقتصاد، روابط میان افغانستان و کشورهای همسایه به‌خصوص پاکستان و همین‌طور مذاکره در خصوص یک توافق امنیتی احتمالیِ دوجانبه خواهد بود.
در همین حال، وحیده مژده آگاه سیاسی به روزنامۀ ماندگار گفت که امریکا در افغانستان دو نوع پایگاه می‌خواهد: پایگاه استراتژیک و پایگاه عملیاتی. که بدون در نظرداشت خواست حکومت کابل آن را ایجاد خواهد کرد.
او گفت که رییس‌جمهور کرزی مجبور است که قرارداد امنیتی را امضا کند.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند پس از دور بعدیِ خروج سربازان امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۱۴، دست‌کم ۳۰ هزار سرباز امریکایی و ناتو در کشور استقرار می‌یابند.
بسیاری از مردم کشور نگران هستند که بخش‌های جنوبی و شرقیِ افغانستان که مرز مشترک با پاکستان دارند، بار دیگر به‌دست شبه‌نظامیان افتند؛ به همین دلیل دولت کابل خواهان ارتقای جامع نیروهای پولیس و ارتش کشور شده است.
ایمل فیضی، سخنگوی آقای کرزی گفته است: یکی از مهم‌ترین عناوین مذاکرات میان حامد کرزی و باراک اوباما، مساله ارتقای نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود؛ ما قبلاً نیز تصریح کرده‌ایم که امریکا باید مطابق نیازها و منافع مشترک ما، به آموزش ارتش افغانستان بپردازد.
یکی از نگرانی‌های ویژه حامد کرزی به گفته ایمل فیضی، تجهیز نیروی هوایی افغانستان است که تا کنون از قدرت چندانی برخوردار نبوده است. در ۱۰ سال گذشته، امریکا به جای تحویل جنگنده به افغانستان، این کار را برای پاکستان انجام داده است. افغانستان تمایل دارد که این شکاف کم‌تر شود.
اما به باور کنراد اسکتر، کارشناس آسیای جنوبی، این اتفاق رخ نخواهد داد. وی تأکید می‌کند به دلیل وجود رابطه رقابتی میان افغانستان و پاکستان، تحویل جنگنده به نیروی هوایی افغانستان، موجب تشدید رقابت میان دو کشور شده و مطمیناً باعث بدترشدن رابطه میان امریکا و پاکستان خواهد شد. هیچ‌کس در واشنگتن نمی‌تواند از این مسأله حمایت کند.
هم‌چنین این سفر قرار است پیامی را هم به پاکستان و هم به شبه‌نظامیان طالبان برساند: اعلام نزدیکی میان دولت افغانستان و امریکا، پاکستان و طالبان را تحت فشار قرار می‌دهد.
به گفته اسکتر، این سفر برای پاکستان به معنای آن است که این کشور باید تلاش کند وارد ایتلافی شود که از منزوی شدنش جلوگیری می‌کند. پیام دیگر نیز این است که مذاکرات صلح در صورت انجام، باید با مشارکت دولت افغانستان و نباید تنها با طرف امریکایی انجام شود؛ چرا که کرزی از حمایت امریکا برخوردار است و این سفر نیز قرار است این موضوع را نشان دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.