ریاست اجرایی: لغو ادارۀ آیسا تصمیم فردی نیست

گزارشگر:شنبه 21 حمل 1394 - ۲۰ حمل ۱۳۹۵

مسؤولان در ریاست اجرایی افغانستان می‌گویند که موضوع لغو ادارۀ آیسا مربوط تصمیم یک فرد نیست.
بر پایۀ گفته‌های قربان حقجو، رییس ادارۀ سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان (آیسا)، رییس‌جمهور در نشست شورای عالی اقتصادی به‌گونۀ احساساتی به او اجازۀ صحبت نداده و این اداره را ملغا اعلام کرده است.
جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی به سلام‌وطندار می‌گوید که بحث لغو ادارۀ آیسا مربوط تصمیم یک فرد نیست و هنوز گفت‌وگوها در این زمینه در کابینه جریان دارد.
رییس ادارۀ آیسا دو روز پیش در نشستی خبری گفته بود که این تصمیم رییس‌جمهور اعتبار نظام را زیر پرسش قرار می‌دهد و بستن درِ آیسا در شرایط کنونی به نفع افغانستان نیست. او توصیه کرده بود که نباید رییس‌جمهور به عنوان فرد نخست کشور احساساتی تصمیم گیرد.

اما شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این باره می‌گوید که لغو ادارۀ آیسا و ادغام این اداره با وزارت تجارت و صنایع، با توافق رهبران حکومت وحدت ملی صورت گرفته است.
او می‌گوید که این تصمیم فردی نبوده و معاونان رییس‌جمهور و رییس اجرایی و همچنان وزرای حکومت در نشست شورای عالی اقتصادی حضور داشتند.
شماری از آگاهان در مورد عکس‌العمل احساساتی رییس‌جمهور می‌گmandegar-3ویند که رییس‌جمهور باید علت لغو ادارۀ سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان را روشن سازد.
به باور این آگاهان در شرایط کنونی که کشور با مشکلاتی چون بیکاری و ناداری روبه‌رو است، بستن در این چنین ادارۀ شرایط را بدتر خواهد ساخت.
آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی لغو ادارۀ آیسا را «حرکتی سیاسی» می‌داند و می‌گوید که کشمکش‌های درون‌حکومتی با گذشت زمان حکومت و مردم را در بحران فرو می‌برد.
این آگاه اقتصادی می‌افزاید که حکومت باید ادارۀ آیسا را اصلاح می‌ساخت و به یک ادارۀ پیشرفته و نمونه در بخش سرمایه‌گذاری‌ در کشور تبدیل می‌کرد نه این که آن را لغو کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.