وزارت فواید عامه: به زودی کار ساخت راه ابریشم آغاز می‌شود

گزارشگر:سه شنبه 1 ثور 1394 - ۳۱ حمل ۱۳۹۴

پس از آن‌که رییس جمهور غنی در سفر اخیر اش به چین خواستار برقراری ارتباط مستقیم از راه دهلیز واخان با آن کشور شد، اکنون وزارت فواید عامه می‌گوید که قرار است کار بازسازی این راه به زودی آغاز شود.
نورگل منگل معین تخنیکی وزارت فواید عامه می‌گوید، یک هیأت چینایی در چند روز آینده برای گفت‌وگو در بارۀ ساخت این راه، وارد افغانستان می‌شود.
mnandegar-3آقای منگل گفت: چین آماده است تا راه ابریشم را بازسازی کند و افغانستان تلاش می‌ورزد تا راه‌های مواصلاتی، تجارتی و ترانزیتی را بازسازی کند. ساخت راه ابریشم هزینه بسیار دارد و گفت‌وگو ها در پیوند به موضوع تخنیکی و اقتصادی این راه با هیأت چینایی ادامه دارد. ما بیشتر توجه به ساخت راه آهن داریم اما اگر راه ابریشم ساخته شود، افغانستان را به بزرگترین شریک تجارتی کشورهای آسیایی و جهان مبدل خواهد کرد.»
طرح ساخت راه ابریشم هرگاه عملی شود، از این طریق ایالت سین کیانگ چین را به واخان بدخشان پیوند خواهد داد.
به گفته مقام‌های وزارت فواید عامه، در حال حاضر ۴۴ کیلومتر راه ابریشم با کمک مالی بانک جهانی تحت کار بوده و قرار است که ۱۰۸ کیلومتر دیگر آن نیز با کمک این بانک با هزینه ی ۳۶٫۲ میلیون دالر ساخته شود.
اما به گفته مسوولان این وزارت، ساخت کامل این راه میلیون‌ها دالر هزینه برخواهد داشت.
به گفته آگاهان اقتصاد، این راه می‌تواند افغانستان را به چین، هند آسیای میانه و ترکیه، آذربایجان و حتا کشور های اروپایی وصل سازد.
به باور این آگاهان، ساخت راه ابریشم می‌تواند افغانستان را به بزرگ ترین شریک اقتصادی جهان مبدل کند.
در این حال آگاهان می گویند که ساخت این راه سبب افزایش داد و ستد تجارتی با چین خواهد شد.
محمد امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت در این ارتباط چنین گفت:
«امیدوار هستم که این یک آغاز خوب باشد، چون با داخل شدن چین به حیث یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه که علاقه مندی بسیار به پروژۀ ساخت راه ابریشم دارد، دیگر کشورها را نیز تشویق به داد و ستد های تجارتی می‌سازد و می‌تواند افغانستان را در یک مسیر پر رفت و آمد تجارتی قرار دهد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.