پاکستان راه‌های بازگرداندن سریع مهاجرین افغانی را بررسی می‌کند

گزارشگر:شنبه 12 سرطان 1395 - ۱۱ سرطان ۱۳۹۵

حکومت پاکستان در نظر دارد با افغانستان و کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان راجع به انتقال مهاجران افغانی به کمپ‌هایی در داخل این کشور صحبت کند. درسال جاری بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانی از پاکستان کاهش یافته است.
پاکستان دومین جمعیت بزرگ مهاجران از کشور همسایه خود را جای داده است که یک و نیم میلیون آنها ثبت شده و حدود یک میلیون تن دیگر ثبت mandegar-3نشده اند. بسیاری از این مهاجران در پی اشغال افغانستان توسط قشون شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ کشور خود را ترک کردند.
ملل متحد گفته است شمار مهاجران افغانی که در سال جاری داوطلبانه از پاکستان به وطن خود برگشته اند به ۶ هزار نفر می‌رسد که خیلی پایین‌تر از رقم ۵۸۲۱۱ نفر در سال گذشته است. دلیل این کاهش افزایش خشونت‌ها و شورشگری طالبان در افغانستان عنوان شده است.
روز چهار شنبه این هفته نواز شریف نخست وزیر پاکستان به یک و نیم میلیون مهاجر ثبت شده افغانستان اجازه داد که شش ماه دیگر در این کشور بمانند.
وزارت خارجه پاکستان گفته است که فوراً در عرصه‌های سیاسی و دیپلوماتیک با مقام‌های افغانستان صحبت می‌کند و در عین زمان وزارت امور مناطق مرزی با کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان و وزارت مهاجرین افغانستان وارد مذاکره می‌شود.
در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که در این مذاکرات «راه‌های بازگشت زودتر و احتمال انتقال تدریجی مهاجران افغان از پاکستان به مناطق امن افغانستان بررسی می‌شود.»
مقام‌های افغانستان تا حالا راجع به این تصمیم پاکستان ابراز نظر نکرده اند.
پاکستان گفته است که به تاریخ نوزدهم جولای یک نشست سه جانبه با افغانستان و کمیساریای سازمان ملل متحد برگزار می‌شود که راجع به این طرح صحبت شود.
پاکستان مدت زمان اقامت مهاجران افغان در پاکستان را زمانی تمدید کردند که مقام‌های این کشور گفتند حدود ۵۰۰ مهاجر افغان در ایالت خیبرپشتونخوا بازداشت شده و به عنوان خطر امنیتی به افغانستان اخراج شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.