کمیتۀ مشترک مجلس فرمان تقنینی غنی دربارۀ شناسنامه‌ها را تأیید کرد

گزارشگر:سه شنبه 28 قوس 1396 - ۲۷ قوس ۱۳۹۶

پس از بارها مخالفت شورای ملی، کمیسیون مشترک مجلس نماینده‎گان و مجلس سنا با اکثریت آرا با فرمان تقنینی رییس حکومت وحدت ملی برای درج «قومیت» و « افغان» در شناسنامه‌های جدید الکترونیک موافقت کرد.
mandegar-3به اساس این فرمان که به تصویب مجلس رسیده است، ادارۀ توزیع شناسنامه‌های برقی مستقل شده است و نیز این فرمان واژۀ افغان را به عنوان هویت همه و اسم قوم شخص را در روی شناسنامه‌ها می‌گنجاند. سال‌هاست که نزاع بر سر اینکه واژۀ افغان برای همه باید اطلاق شود، جنجال بزرگی را در کشور خلق کرده است. در کشمکش همین جنجال‌ها در مجلس نماینده‌گان، قانون ثبت احوال نفوس در مجلس چنان تصویب و دو سال بعد به توشیح آقای غنی رسیده بود که از ذکر واژه افغان -چون متعلق به یک قوم است- در آن جلوگیری شده بود و نیز تصریح شده بود که باید نام اقوام در دیتابیس قرار داده شود تا در روی جلد شناسنامه. اما بعد از یک سلسه اعتراض‌ها، فرمان تقنینی آقای غنی به هدف گنجانیدن اقوام و واژۀ افغان برای همه در روی شناسنامه‌های برقی، صادر شد؛ اما این فرمان توسط مجلس نماینده‌گان رد گردید. سرانجام دیروز کمیسیون مختلط شورای ملی، این فرمان را با اکثریت آرا تایید کرد و اینگونه راه برای توزیع شناسنامه‌های برقی از لحاظ اداری باز شده است.
این درخواست مورد موافقت ۸ عضو حاضر کمیسیون مشترک پارلمان و سنای افغانستان واقع شد و چهار نفر از اعضای کمیسیون نیز در این رای گیری غایب بودند.
اخیراً نیز همایون محتاط رییس اداره ثبت احوال نفوس اظهار داشت که به اساس هدایت رییس جمهور، در هفته جاری توزیع شناسنامه‌های جدید آغاز خواهد شد و این نهاد تلاش می‌کند در مدت ۶ ماه به ۵۰۰ هزار تا یک میلیون شهروند افغانستان شناسنامه‌های جدید ارائه کند.
در حالی با درج واژه‌ «قوم و اففان در شناسنامه‌های موافقت شده که برخی کارشناسان معتقدند درج این واژه دو در شناسنامه‌های الکترونیکی ممکن است به عنوان ابزاری برای دامن زدن به شکاف‌های قومی در افغانستان مورد استفاده قرار گیرد . اما با این حال، دیروز شماری از نماینده‎گان گفتند که تصمیم کمیتۀ مختلط در غیاب شماری از نمایندگان صورت گرفته و مرعلی الاجرا نمی‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.