نماینده‌گان مجلس: برگـزاری انتخابات، تنـها راه بیـرون رفت از وضعیت کنـونی است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 26 سرطان 1397 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۷

نماینده‌گان مجلس، برگزاری انتخابات را تنها راه حل بیرون رفت از وضعیت بحرانی کنونی دانسته و تاکید دارند که باید انتخابات در وقت و زمان معین آن و به گونه شفاف و عادلانه برگزار شود.
به گفتۀ نماینده‌گان مجلس هیج‌راهی بدیل به جز انتخابات برای بیرون رفت از بحران کنونی وجود ندارد و حکومت با کمیسیون انتخابات باید زمینۀ برگزاری mandegar-3انتخابات شفاف را فراهم کند.
نماینده‌گان مجلس در نشست عمومی دیروز دوشنبه ۲۵ سرطان/ تیر این مجلس تاکید کردند که حکومت افغانستان به بن‌بست رسیده؛ بنابراین باید برای بیرون رفت از این بن‌بست انتخابات را به گونه شفاف برگزار کند.
عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان در نشست عمومی مجلس گفت: «فعالیت پارلمان سه سال است که خلاف قانون ادامه دارد، پس باید انتخابات برگزار شود تا پارلمان از این وضعیت بیرون شود».
آقای ابراهیمی افزود، این وظیفه حکومت است که به بحران جاری در کشور نقطه پایان گذاشته و زمینۀ برگزاری انتخابات پارلمانی را فراهم کند.
غلام فاروق مجروح، عضو دیگر مجلس می‌گوید: جنگ و ناامنی از یک طرف و تنش‌های درون حکومتی از سوی دیگر به مشکلات کنونی افغانستان افزوده است و تنها راه حل این معضل انتخابات است.
اما شماری دیگر از اعضای مجلس باور دارند که حکومت و کمیسیون انتخابات هیج‌گونه تعهد برای برگزاری یک انتخابات قابل قبول ندارد.
عبدالرحیم ایوبی می‌گوید:« حکومت تاحال یک درصد مطابق قانون رفتار نکرده است تا ما برای برگزاری یک انتخابات شفاف امیدوار باشیم. یکی از ماده‌های قانون انتخابات این بود که حکومت نباید در کار کمیسیون دخالت کند، اما ما بارها شاهد دخالت حکومت در کارکمیسیون انتخابات بوده‌ایم».
به گفتۀ این نمایندۀ مجلس: اگر حکومت تعهد به برگزاری یک انتخابات شفاف را می‌داشت، پیش از این که تصمیم به برگزاری انتخابات بگیرد، برای ناامنی یک راه حل حساب شده پیدا می‌کرد، زیرا برگزاری انتخابات در نبود امنیت امکان پذیر نیست.
این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که به تازه‌گی برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی از حکومت خواستند تا روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان را باطل و ثبت نام را از طریق بایومتریک آغاز کنند، موردی که با واکنش‌های تند حکومت و نهادهای ناظر بر انتخابات مواجه شد.
نهادهای ناظر بر انتخابات با انتقاد از این طرح احزاب و جریان‌های سیاسی گفتند که اگر به راستی احزاب طرحی داشتند، پس باید آن را قبل از آغاز ثبت نام رای‌دهنده‌گان با حکومت و کمیسیون انتخابات شریک می‌کردند. اکنون زمانی کمی به برگزاری انتخابات باقی مانده‌است، پس بهتر است که به جای سنگ انداختن سر راه برگزاری انتخابات، کمیسیون انتخابات را تحت فشار قرار دهیم تا لیست رای‌دهنده‌گان را با ما شریک بسازد، تنها از این طریق می‌توان به یک انتخابات شفاف و بدون تقلب دست یافت.
و اما نگرانی‌ها از عدم برگزاری انتخابات در حالی ابزار می‌شود که همین اکنون در شش ولایت شمال و شمال شرقی، شش دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات از سوی هواداران جنرال دوستم که خواهان برگشت جنرال دوستم و آزادی نظام‌الدین قیصاری فرمانده ولسوالی قیصار اند، مسدود شده و در ولایت غزنی که جنجالی‌ترین ولایت در انتخابات این دوره است، اعتراض کننده‌گان به تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات دفتر انتخاباتی این کمیسیون را بسته‌اند.
بااین حال منابعی در کمیسیون انتخابات می‌گویند که بخش دیتابیس کمیسیون انتخابات غیر فعال است؛ بنابراین تمامی این موارد نشان می‌دهد که به احتمال زیادی انتخابات پارلمانی امسال برگزار نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.